Kaurasta ja palkokasveista valmistettu nyhtökaura päihittää proteiinipitoisuudellaan melkein minkä tahansa ruoka-aineen.

1. Enemmän proteiinia kuin lihassa

Nyhtökaura haastaa proteiinipitoisuudellaan jopa lihan ja kalan, sillä niissä on paljon vettä.

100 grammassa nyhtökauraa on proteiinia 27–31 g. Jauhelihassa proteiinia on 23 g, broilerissa 25 g ja lohessa 20 g sataa grammaa kohti.

2. Reilusti kuitua

Suuri osa nyhtökauran kuidusta on liukoista kuitua, beetaglukaania. Kuitu parantaa suoliston toimintaa ja auttaa alentamaan veren kolesterolitasoa sekä ehkäisemään tyypin 2 diabetesta ja suolistosyöpiä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

3. Tärkeitä aminohappoja

Nyhtökaura sisältää kaikki yhdeksän ihmiselle välttämätöntä aminohappoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Rasvan laadussakaan ei ole moittimista: se on pääosin pehmeää ja sydänystävällistä.

4. B12-vitamiini puuttuu

Vaikka nyhtökaura sopii lihankorvikkeeksi, B12-vitamiinia siinä ei ole. Kasvisruokavaliota noudattavan kannattaa turvautua ravintolisään.

B12-vitamiinia saa lihasta, kalasta, kananmunasta ja maitovalmisteista.

5. Käytä kuin jauhelihaa

Ruoanlaitossa nyhtökauran voi lämmittää pannulla öljyssä, työntää uuniin tai pyöräyttää mikrossa.

Muistuttaa koostumukseltaan nyhtöpossua, hajoavan mureaa possun kassleria.

6. Voi aiheuttaa ilmavaivoja

Osa ihmisistä on herkkiä papujen ja herneiden kuiduille. Nyhtökaura saattaa aiheuttaa joillekin ilmavaivoja tai muita suolisto-oireita.

Kypsentäminen voi parantaa jonkin verran nyhtökauran sulavuutta.

Asiantuntija: ravitsemustieteen dosentti Anne-Maria Pajari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla