Välimerellinen oliiviöljy kuulostaa houkuttelevalta ja sillekin on paikkansa, mutta terveyttään ajatteleva valitsee arkikäyttöön rypsin.

Tuttu ja kotimainen, ehkä vähän väritön ulkomaisiin verrattuna, mutta ravintoarvoltaan ehdottomasti ykkönen. Se on rypsiöljy.

Sanokoot voin puolesta puhuvat mitä tahansa, mutta tutkimuksissa pehmeä rasva eli kasviöljyt ja kasvirasvalevitteet on todistettu terveellisemmiksi kuin kova rasva.

Entä millä perusteella kasviöljy kannattaa valita? Terveyden kannalta paras on öljy, jossa on mahdollisimman paljon tyydyttymättömiä rasvahapposidoksia. Nämä rasvahapposidokset ovat joustavia, ja siksi ne auttavat esimerkiksi verisuonien solukkoa pysymään kimmoisana.

Rypsissä on paras rasvahappokoostumus

Ravitsemussuosituksissa tarjotaan arkikäyttöön rypsiöljyä, koska se on edullista ja siinä on paras rasvahappokoostumus. Elimistö tarvitsee päivittäin vähintään pari grammaa omega-3-rasvahappoja. Sen saa, kun syö 100 gramman palasen rasvaista kalaa, kourallisen saksanpähkinöitä tai nauttii pari ruokalusikallista rypsiöljyä. Oliiviöljykin on terveellistä, mutta omegakolmosia siinä on häviävän pieni määrä.

Suurin määrä omengakolmosia on pellavasiemenöljyssä, joka sopii nautittavaksi lusikalla tai kylmien ruokien mausteena.

Vältä kookosöljyä ja palmuöljyä, sillä niissä on runsaasti epäterveellistä tyydyttynyttä rasvaa.

Lähteet: www.fineli.fi

www.margariinitiedotus.fi

dosentti Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta

Vierailija

Rypsi on öljyistä terveellisin

No jaa, Antti Heikkilän mukaan taisi olla niin että rypsiöljyn oikea paikka perheessä on polkupyörän kettingeissä. Ja se ainoa paikka. Taisi vielä kertoilla syytäkin tähän. Ota näistä sitten selvää. Välillä tuntuu siltä että kotimaisuus jyrää yli eikä niinkään terveellisyys. Toisalta ruokamaailmassa pyörii erilaisia terveellisyysrendejä ja -väittämiä jo yli yhden sukupolven tarpeiksi. Ainahan tietysti löytyy ensikertalaislukjioita näihin rasvakeskusteluihin, mutta onko tiede tosiaan noin...
Lue kommentti
Vierailija

Rypsi on öljyistä terveellisin

Näyttää tulleen kriittistä palautetta kiitettävästi, joten kirjoittajan olisi pitänyt paneutua aiheesen asiallisella nöyryydellä ennen kirjoittamista. Kansalaisten tietotaso on varsin hyvä ja kirjoittajan yrittämä propaganda ei uppoa. Rahasta näyttää köyhä taiteilija kirjoittavan mitä tahansa. Olisi varmaan kunniakkaampaa kuolla nälkään, kuin tahrata nimensä julkisesti.
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: