Kokkolalainen ompelija Sanna Heikkilä käynnistää aamunsa inkiväärijuomalla. Kasvispainotteinen ruokavalio toi helpotuksen reumaan.

– Sain reumadiagnoosin vuonna 1985, mutta oireita minulla oli ollut jo pitkään. Olin käynyt monta kertaa lääkärissä väsymyksen takia, mutta mitään ei löytynyt. Kun menin uuteen työpaikkaan, minusta otettiin verikokeet ja kas, todettiin reuma, Sanna Heikkilä, 63, kertoo

– Kokeilin eri lääkkeitä, joista osa oli liian tujuja. Maksa-arvot kohosivat valtavasti. Päätin kokeilla ruokavaliohoitoa aloin syödä enemmän kasviksia. Runsaassa vuodessa paino putosi 12 kiloa.

Omalta kasvimaalta

Sanna kokkaa paljon vokkeja, joissa on lanttua, porkkanaa, lehtikaalia, parsa- ja kukkakaalia, paprikaa ja omenaa. Usein listalla on myös uunijuureksia ja sosekeittoja.

– Kasvatan itse muun muassa porkkanaa, lehtikaalia ja valkosipulia. Lehtikaali on ihmevihannes. Tuntuu, että saan siitä lisää hyvää virtaa.

"Terveyteni tukipilari on inkivääri."

– Keitän inkivääristä aamuisin juoman. Jos jätän sen pois, nivelkivut saapuvat heti. Syön keitettyä inkivääriä myös salaatissa, sen maku miedontuu vedessä. Ensin yritin imeskellä inkivääriä, mutta se oli liian vahvaa.

– Äitini joi ikänsä inkiväärivettä; hän hoiti itseään luonnon keinoilla.

Valkosipuli on Sannan toinen tärkeä raaka-aine.

– Syön sitä raakana leivän päällä. Jos on tulehdus päällä nivelissä, valkosipuli auttaa heti.

Lihaa Sanna syö vain vähän, esimerkiksi broileria vokissa tai kalaa uunijuuresten kanssa. Samoin hän on jättänyt leivän ja perunan vähemmälle, koska niistä hänelle tuli raskas olo.

– Nestemäisistä maitotuotteista käytän vain rahkaa ja raejuustoa. Syön ainakin kolmesti päivässä rahkaa ja marjoja ilman makeutusta. Salaattia syön joka päivä, ja lisään siihen usein vuohenjuustoa ja pähkinöitä.

– Ruokavalioni perustuu sinnikkäälle kokeilemiselle, syön tuntemusteni mukaan. Esimerkiksi sitrushedelmät eivät sovi minulle. Jos syön appelsiinin, kivut lisääntyvät.

Vuosi ilman lääkkeitä

– Terveyteni on nyt aika hyvä. Minulla ei ole reumalääkitystä enkä ole yli vuoteen ottanut särkylääkkeitä.

Sannan mies ei noudata samaa ruokavaliota.

– Hän haluaa perunaa, leipää, maitoa, pullaa ja kahviin kermaa. Mutta pikkuhiljaa hänkin on alkanut tykätä kasvisruokavaihtoehdoista.

Keksit olivat aiemmnin Sannan heikkous, hän söi niitä "kauheasti".

– Olen päässyt aika hyvin niistä eroon, sillä terveysvaikutus on niin selvä. Paino on pudonnut ja mieli virkistynyt! Olen ollut aika huonokuntoisenakin töissä. Jokainen, joka valvoo yöt kipujen kanssa, tietää, mitä se on. Olen ollut yrittäjänä 18 vuotta, ilman sairaus­lomapäiviä.

– Mieheni on jo eläkkeellä, mutta minä aion jatkaa ompeluyrittäjänä noin 65-vuotiaaksi. Sitten matkustamme Havaijille!

Parantavat suolapussit

– Reumakivut nivelissäni ovat pahimmillaan matalapaineella ja sadeilmoilla. Se on kuin vihlovaa hammassärkyä nivelissä. Sitten nivelet turpoavat ja olo muuttuu kankeaksi.

Ensiavuksi nivelkipuihin Sanna käyttää itse ompelemiaan suolapusseja.

– Niissä on merisuolaa tasaisesti eri lokeroissa. Asettelen neljä suolapussia polviin ja kyynärpäihin nukkumaan mennessäni. Kipu laantuu, ja nukahdan.

Ompele näppärä suolapussi, lue ohje täältä.

Sannan inkiväärijuoma

3 pientä palaa (3x1cm) tuoretta inkivääriä
2 1/2 dl kuumaa vettä

Laita inkiväärin palat mukiin ja kaada kuumaa vettä päälle. Anna hautua noin 20 ­minuuttia ja nauti.

Älä unohda kalaa

Vaikka kasvisruokavalion rasvahappokoostumus saattaa vähentää reumakipuja, pelkistä kasviksista on vaikeaa saada kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Asiantuntijat suosittelevat reumasta kärsiville myös kalaa, tuntemusten sallimissa rajoissa.

Kalan omega-3-rasvahapot voivat lievittää kipuja. Parhaiten omegakolmosia saa sardiineista, makrillista, sillistä, lohesta, anjoviksesta, siiasta ja silakasta.

Tulehdus kiihdyttää aineenvaihduntaa ja lisää vitamiinien sekä kivennäisaineiden tarvetta, joten monipuolinen ruokavalio on reumaatikolle erityisen tärkeä. Erityisesti taudin aktiivivaiheessa tarvitaan energiaa ja proteiineja. Myös kalsiumin tarve lisääntyy. Aktiivivaiheessa tai kortisonilääkityksen aikana kalsiumannokseksi suositellaan 1500 mg vuorokaudessa. Sen määrän saa, kun nauttii 6–8 dl nestemäisiä maitotuotteita ja syö pari viipaletta juustoa.

Metotreksaattia käyttävien on syytä lisätä ruokavalioonsa foolihappoa sisältävä monivitamiinivalmiste.

Reumaa sairastavan on hyvä kuunnella omaa kehoaan. Osalla potilaista yksittäiset ruoka-aineet lisäävät oireita, ja silloin kyseistä ruoka-ainetta kannattaa välttää. Varmuuden vuoksi ruokavaliota ei kannata supistaa.

Lähde: www.reumahoito.fi

Vierailija

Kokkolalainen Sanna Heikkilä: "Reuma rauhoittui kasviksilla"

Rahka on pääasiassa kaseiinia ja lisäksi sen fosfori-kalsiumsuhde on huono. Se lisää elimistön happokuormaa ja on todennäköisesti luustolle haitallista. "Harva tietää, että maitotuotteiden kalsium-fosforisuhteissa on merkittäviä eroja. Raejuustossa ja rahkassa on paljon enemmän fosforia kuin kalsiumia. Raejuuston kalsium/fosfori-suhde on huono, 0,35. Rahkan kalsium/fosfori-suhde on lähes yhtä kehno, 0,61. Näitä lukuja on hyvä verrata edamjuuston, maidon, jogurtin ja vastaaviin suhteisiin,...
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: