Kokkolalainen ompelija Sanna Heikkilä käynnistää aamunsa inkiväärijuomalla. Kasvispainotteinen ruokavalio toi helpotuksen reumaan.

– Sain reumadiagnoosin vuonna 1985, mutta oireita minulla oli ollut jo pitkään. Olin käynyt monta kertaa lääkärissä väsymyksen takia, mutta mitään ei löytynyt. Kun menin uuteen työpaikkaan, minusta otettiin verikokeet ja kas, todettiin reuma, Sanna Heikkilä, 63, kertoo

– Kokeilin eri lääkkeitä, joista osa oli liian tujuja. Maksa-arvot kohosivat valtavasti. Päätin kokeilla ruokavaliohoitoa aloin syödä enemmän kasviksia. Runsaassa vuodessa paino putosi 12 kiloa.

Omalta kasvimaalta

Sanna kokkaa paljon vokkeja, joissa on lanttua, porkkanaa, lehtikaalia, parsa- ja kukkakaalia, paprikaa ja omenaa. Usein listalla on myös uunijuureksia ja sosekeittoja.

– Kasvatan itse muun muassa porkkanaa, lehtikaalia ja valkosipulia. Lehtikaali on ihmevihannes. Tuntuu, että saan siitä lisää hyvää virtaa.

"Terveyteni tukipilari on inkivääri."

– Keitän inkivääristä aamuisin juoman. Jos jätän sen pois, nivelkivut saapuvat heti. Syön keitettyä inkivääriä myös salaatissa, sen maku miedontuu vedessä. Ensin yritin imeskellä inkivääriä, mutta se oli liian vahvaa.

– Äitini joi ikänsä inkiväärivettä; hän hoiti itseään luonnon keinoilla.

Valkosipuli on Sannan toinen tärkeä raaka-aine.

– Syön sitä raakana leivän päällä. Jos on tulehdus päällä nivelissä, valkosipuli auttaa heti.

Lihaa Sanna syö vain vähän, esimerkiksi broileria vokissa tai kalaa uunijuuresten kanssa. Samoin hän on jättänyt leivän ja perunan vähemmälle, koska niistä hänelle tuli raskas olo.

– Nestemäisistä maitotuotteista käytän vain rahkaa ja raejuustoa. Syön ainakin kolmesti päivässä rahkaa ja marjoja ilman makeutusta. Salaattia syön joka päivä, ja lisään siihen usein vuohenjuustoa ja pähkinöitä.

– Ruokavalioni perustuu sinnikkäälle kokeilemiselle, syön tuntemusteni mukaan. Esimerkiksi sitrushedelmät eivät sovi minulle. Jos syön appelsiinin, kivut lisääntyvät.

Vuosi ilman lääkkeitä

– Terveyteni on nyt aika hyvä. Minulla ei ole reumalääkitystä enkä ole yli vuoteen ottanut särkylääkkeitä.

Sannan mies ei noudata samaa ruokavaliota.

– Hän haluaa perunaa, leipää, maitoa, pullaa ja kahviin kermaa. Mutta pikkuhiljaa hänkin on alkanut tykätä kasvisruokavaihtoehdoista.

Keksit olivat aiemmnin Sannan heikkous, hän söi niitä "kauheasti".

– Olen päässyt aika hyvin niistä eroon, sillä terveysvaikutus on niin selvä. Paino on pudonnut ja mieli virkistynyt! Olen ollut aika huonokuntoisenakin töissä. Jokainen, joka valvoo yöt kipujen kanssa, tietää, mitä se on. Olen ollut yrittäjänä 18 vuotta, ilman sairaus­lomapäiviä.

– Mieheni on jo eläkkeellä, mutta minä aion jatkaa ompeluyrittäjänä noin 65-vuotiaaksi. Sitten matkustamme Havaijille!

Parantavat suolapussit

– Reumakivut nivelissäni ovat pahimmillaan matalapaineella ja sadeilmoilla. Se on kuin vihlovaa hammassärkyä nivelissä. Sitten nivelet turpoavat ja olo muuttuu kankeaksi.

Ensiavuksi nivelkipuihin Sanna käyttää itse ompelemiaan suolapusseja.

– Niissä on merisuolaa tasaisesti eri lokeroissa. Asettelen neljä suolapussia polviin ja kyynärpäihin nukkumaan mennessäni. Kipu laantuu, ja nukahdan.

Ompele näppärä suolapussi, lue ohje täältä.

Sannan inkiväärijuoma

3 pientä palaa (3x1cm) tuoretta inkivääriä
2 1/2 dl kuumaa vettä

Laita inkiväärin palat mukiin ja kaada kuumaa vettä päälle. Anna hautua noin 20 ­minuuttia ja nauti.

Älä unohda kalaa

Vaikka kasvisruokavalion rasvahappokoostumus saattaa vähentää reumakipuja, pelkistä kasviksista on vaikeaa saada kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Asiantuntijat suosittelevat reumasta kärsiville myös kalaa, tuntemusten sallimissa rajoissa.

Kalan omega-3-rasvahapot voivat lievittää kipuja. Parhaiten omegakolmosia saa sardiineista, makrillista, sillistä, lohesta, anjoviksesta, siiasta ja silakasta.

Tulehdus kiihdyttää aineenvaihduntaa ja lisää vitamiinien sekä kivennäisaineiden tarvetta, joten monipuolinen ruokavalio on reumaatikolle erityisen tärkeä. Erityisesti taudin aktiivivaiheessa tarvitaan energiaa ja proteiineja. Myös kalsiumin tarve lisääntyy. Aktiivivaiheessa tai kortisonilääkityksen aikana kalsiumannokseksi suositellaan 1500 mg vuorokaudessa. Sen määrän saa, kun nauttii 6–8 dl nestemäisiä maitotuotteita ja syö pari viipaletta juustoa.

Metotreksaattia käyttävien on syytä lisätä ruokavalioonsa foolihappoa sisältävä monivitamiinivalmiste.

Reumaa sairastavan on hyvä kuunnella omaa kehoaan. Osalla potilaista yksittäiset ruoka-aineet lisäävät oireita, ja silloin kyseistä ruoka-ainetta kannattaa välttää. Varmuuden vuoksi ruokavaliota ei kannata supistaa.

Lähde: www.reumahoito.fi

Vierailija

Kokkolalainen Sanna Heikkilä: "Reuma rauhoittui kasviksilla"

Rahka on pääasiassa kaseiinia ja lisäksi sen fosfori-kalsiumsuhde on huono. Se lisää elimistön happokuormaa ja on todennäköisesti luustolle haitallista. "Harva tietää, että maitotuotteiden kalsium-fosforisuhteissa on merkittäviä eroja. Raejuustossa ja rahkassa on paljon enemmän fosforia kuin kalsiumia. Raejuuston kalsium/fosfori-suhde on huono, 0,35. Rahkan kalsium/fosfori-suhde on lähes yhtä kehno, 0,61. Näitä lukuja on hyvä verrata edamjuuston, maidon, jogurtin ja vastaaviin suhteisiin,...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju