Kokkolalainen ompelija Sanna Heikkilä käynnistää aamunsa inkiväärijuomalla. Kasvispainotteinen ruokavalio toi helpotuksen reumaan.

– Sain reumadiagnoosin vuonna 1985, mutta oireita minulla oli ollut jo pitkään. Olin käynyt monta kertaa lääkärissä väsymyksen takia, mutta mitään ei löytynyt. Kun menin uuteen työpaikkaan, minusta otettiin verikokeet ja kas, todettiin reuma, Sanna Heikkilä, 63, kertoo

– Kokeilin eri lääkkeitä, joista osa oli liian tujuja. Maksa-arvot kohosivat valtavasti. Päätin kokeilla ruokavaliohoitoa aloin syödä enemmän kasviksia. Runsaassa vuodessa paino putosi 12 kiloa.

Omalta kasvimaalta

Sanna kokkaa paljon vokkeja, joissa on lanttua, porkkanaa, lehtikaalia, parsa- ja kukkakaalia, paprikaa ja omenaa. Usein listalla on myös uunijuureksia ja sosekeittoja.

– Kasvatan itse muun muassa porkkanaa, lehtikaalia ja valkosipulia. Lehtikaali on ihmevihannes. Tuntuu, että saan siitä lisää hyvää virtaa.

"Terveyteni tukipilari on inkivääri."

– Keitän inkivääristä aamuisin juoman. Jos jätän sen pois, nivelkivut saapuvat heti. Syön keitettyä inkivääriä myös salaatissa, sen maku miedontuu vedessä. Ensin yritin imeskellä inkivääriä, mutta se oli liian vahvaa.

– Äitini joi ikänsä inkiväärivettä; hän hoiti itseään luonnon keinoilla.

Valkosipuli on Sannan toinen tärkeä raaka-aine.

– Syön sitä raakana leivän päällä. Jos on tulehdus päällä nivelissä, valkosipuli auttaa heti.

Lihaa Sanna syö vain vähän, esimerkiksi broileria vokissa tai kalaa uunijuuresten kanssa. Samoin hän on jättänyt leivän ja perunan vähemmälle, koska niistä hänelle tuli raskas olo.

– Nestemäisistä maitotuotteista käytän vain rahkaa ja raejuustoa. Syön ainakin kolmesti päivässä rahkaa ja marjoja ilman makeutusta. Salaattia syön joka päivä, ja lisään siihen usein vuohenjuustoa ja pähkinöitä.

– Ruokavalioni perustuu sinnikkäälle kokeilemiselle, syön tuntemusteni mukaan. Esimerkiksi sitrushedelmät eivät sovi minulle. Jos syön appelsiinin, kivut lisääntyvät.

Vuosi ilman lääkkeitä

– Terveyteni on nyt aika hyvä. Minulla ei ole reumalääkitystä enkä ole yli vuoteen ottanut särkylääkkeitä.

Sannan mies ei noudata samaa ruokavaliota.

– Hän haluaa perunaa, leipää, maitoa, pullaa ja kahviin kermaa. Mutta pikkuhiljaa hänkin on alkanut tykätä kasvisruokavaihtoehdoista.

Keksit olivat aiemmnin Sannan heikkous, hän söi niitä "kauheasti".

– Olen päässyt aika hyvin niistä eroon, sillä terveysvaikutus on niin selvä. Paino on pudonnut ja mieli virkistynyt! Olen ollut aika huonokuntoisenakin töissä. Jokainen, joka valvoo yöt kipujen kanssa, tietää, mitä se on. Olen ollut yrittäjänä 18 vuotta, ilman sairaus­lomapäiviä.

– Mieheni on jo eläkkeellä, mutta minä aion jatkaa ompeluyrittäjänä noin 65-vuotiaaksi. Sitten matkustamme Havaijille!

Parantavat suolapussit

– Reumakivut nivelissäni ovat pahimmillaan matalapaineella ja sadeilmoilla. Se on kuin vihlovaa hammassärkyä nivelissä. Sitten nivelet turpoavat ja olo muuttuu kankeaksi.

Ensiavuksi nivelkipuihin Sanna käyttää itse ompelemiaan suolapusseja.

– Niissä on merisuolaa tasaisesti eri lokeroissa. Asettelen neljä suolapussia polviin ja kyynärpäihin nukkumaan mennessäni. Kipu laantuu, ja nukahdan.

Ompele näppärä suolapussi, lue ohje täältä.

Sannan inkiväärijuoma

3 pientä palaa (3x1cm) tuoretta inkivääriä
2 1/2 dl kuumaa vettä

Laita inkiväärin palat mukiin ja kaada kuumaa vettä päälle. Anna hautua noin 20 ­minuuttia ja nauti.

Älä unohda kalaa

Vaikka kasvisruokavalion rasvahappokoostumus saattaa vähentää reumakipuja, pelkistä kasviksista on vaikeaa saada kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Asiantuntijat suosittelevat reumasta kärsiville myös kalaa, tuntemusten sallimissa rajoissa.

Kalan omega-3-rasvahapot voivat lievittää kipuja. Parhaiten omegakolmosia saa sardiineista, makrillista, sillistä, lohesta, anjoviksesta, siiasta ja silakasta.

Tulehdus kiihdyttää aineenvaihduntaa ja lisää vitamiinien sekä kivennäisaineiden tarvetta, joten monipuolinen ruokavalio on reumaatikolle erityisen tärkeä. Erityisesti taudin aktiivivaiheessa tarvitaan energiaa ja proteiineja. Myös kalsiumin tarve lisääntyy. Aktiivivaiheessa tai kortisonilääkityksen aikana kalsiumannokseksi suositellaan 1500 mg vuorokaudessa. Sen määrän saa, kun nauttii 6–8 dl nestemäisiä maitotuotteita ja syö pari viipaletta juustoa.

Metotreksaattia käyttävien on syytä lisätä ruokavalioonsa foolihappoa sisältävä monivitamiinivalmiste.

Reumaa sairastavan on hyvä kuunnella omaa kehoaan. Osalla potilaista yksittäiset ruoka-aineet lisäävät oireita, ja silloin kyseistä ruoka-ainetta kannattaa välttää. Varmuuden vuoksi ruokavaliota ei kannata supistaa.

Lähde: www.reumahoito.fi

Vierailija

Kokkolalainen Sanna Heikkilä: "Reuma rauhoittui kasviksilla"

Vierailija kirjoitti: Suoliston väärä bakteerikanta on oireiden taustalla. Oireista pääsee moni eroon oikealla ruokavaliolla. Lääkärien tietotaso suolistosta on surkealla tasolla. Tieto suolistosta on yleisesti ottaen vajaata. Ihminen tuntee kosmoksen paremmin kuin suoliston. Ruoka on lääke. Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä...
Lue kommentti