Noin 60 prosenttia suomalaisista on käyttänyt jotakin ravintolisää vuoden aikana, ja 30 prosenttia käyttää ravintolisiä kuukausittain.
Ravintolisiä myydään Suomessa yli 300 miljoonan euron arvosta vuodessa. Kun mukaan lasketaan myös muut luontaistuotteet, kokonaismarkkinat kasvavat 500 miljoonaan euroon.
Ahkerimmin ravintolisäpurkkeja availevat koulutetut, liikuntaa harrastavat ja terveellisesti syövät yli 50-vuotiaat naiset.
Ravintolisiä käytetään tavallisimmin täydentämään ruokavaliota, ehkäisemään tai hoitamaan flunssaa, torjumaan väsymystä tai kohentamaan mielialaa.
Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton tekemän jäsenkyselyn mukaan kaupaksi käyvät nyt etenkin:
- Vatsan ja suoliston hyvinvointiin liittyvät valmisteet, kuten probiootit, entsyymit ja kuidut
- Nivelten, luuston ja lihasten hyvinvointiin tarkoitetut tuotteet, kuten kollageeni, magnesium ja orgaaninen rikkiyhdiste MSM
- D-vitamiini
- B12- ja K2-vitamiinit sekä vitamiinien kaltainen yhdiste koentsyymi Q10
- Rasvahappovalmisteet, kuten omega-3-rasvahapot, kookosöljy ja MCT-öljy, joka valmistetaan useimmiten pelkästä kookosöljystä, joskus myös palmuöljystä
- Kasviproteiinivalmisteet, kuten soija-, hamppu-, herne-, riisi- ja auringonkukkaproteiini
- Superfoodit, kuten pakuri, havupuu-uutejuoma ja marjajauheet
- Rohdoskasveista valmistetut ravintolisät, kuten punahattu, eteeriset öljyt ja yrttiteet
- Lääkinnälliset mausteet, kuten valkosipuli, inkivääri ja kurkuma
- Ihon hoitoon liittyvät ravintolisät, kuten kollageeni ja biotiini.
Lähde: Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto ry, terveystuotekauppa.fi