Olen 69-vuotias nainen ja olen tupakoinut 22 vuotta. Tunnen syyllisyyttä siitä, etten ole pystynyt lopettamaan. Nyt kahden kuukauden ajan kurkussani oikealla puolen on tuntunut kipua, joka pahenee koko ajan. Voiko se olla oire kurkkusyövästä? Miten sitä tutkitaan? Isomummi

Pitkään tupakoineen pitkittynyt kurkkukipu on aina aihe syövän etsimiselle. Tutkimus aloitetaan yleislääkärin vastaanotolla peilitutkimuksella. Lämmitetty nielupeili viedään kielestä kiinni pitäen nieluun ja otsalampun kirkas valo valaisee kurkunpään. Nielu voidaan puuduttaa suihkeella yökkäilyn vähentämiseksi.
Jos näköala kurkunpäähän on hyvä, mahdollinen kasvain yleensä näkyy. Jos sitä ei näy, kaula tutkitaan vielä tunnustellen ja ehkä ultraäänelläkin. Kivulle yleensä löytyy hyvä selitys ja toivon mukaan myös hoito.
Jos kurkunpäähän ei nähdä täydellisesti – tämä on toden-
näköisempi vaihtoehto – kurkkuvaivainen lähetetään korvalääkärille. Tämän tähystystutkimuksessa kurkunpää tutkitaan taipuisalla tähystimellä, joka sujautetaan alas sieraimen kautta.
Syyllisyydentunteesi on ymmärrettävä ja sen kertominen lääkärille herättää hänessä varmasti myötätuntoa. Nyt vain rohkeasti varaamaan aika lääkärille!

Vierailija

Syöpä pelottaa

Sen jälkeen kun olen tehnyt voitavani terveyteni eteen - en tupakoi ja liikun kohtuullisesti, käyn "ilmaiset" kontrollit mammografiassa ja papassa ja kerran vuodessa gynekologikontrolli kuten veriarvokontrolli (kilpirauhasarvot, kolestroli ja sokeri ) ja kontrolloin kotona verenpaineen silloin tällöin, nautin elämästä enkä sure olemattomia asioita. Jos tulee kohdalle vakava sairaus, se on sitten sen ajan murhe. Mutta kesä tulee ainakin meille kaikille.
Lue kommentti
Vierailija

Syöpä pelottaa

Lainaus: Joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään jossain elämänsä vaiheessa ja minä olin se joka kolmas :( Minä tunnen niin monta syöpään sairastunutta/kuollutta, niin vanhaa kuin vähän nuorempaakin, etten edes oleta, ettenkö siihen itsekin joskus sairastuisi! Toki jos on SELKEITÄ oireita, jotka voisivat sopia tiettyyn syöpään, silloin kannattaa mennä lääkäriin. Mutta muulloin on aivan turha pelätä syöpää - se tulee kuitenkin, ellei sitten sydänkohtaus ehdi ensin...!! :(
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju