Maksaläiskät, ihon rusehtavat pigmenttihäiriöt, tekevät ihosta likaisen ja nuutuneen näköisen. Mistä niihin saa avun?

Kun otsaan alkaa hahmottua entisen Neuvostoliiton kartta, joka ei pesemällä haalistu, tiedät ottaneesi aurinkoa vähän liikaa.

Tarkkaa syytä maksaläiskien syntyyn ei kylläkään tiedetä, mutta niiden ruskea väri voimistuu auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta.

Siksi kevät herättelee myös erilaiset kosmetiikkavalmistajat markkinoimaan tuotteitaan. Aurinkosuojia, vaalentavia voiteita, peitevoiteita putkahtelee hyllyille kilpaa leskenlehtien kanssa.

Siankärsämöä pigmenttiläiskiin

Nykyään myös kotimaisia kosmetiikkayrittäjiä mietityttää kasvojemme kirjavuus.

Tenho Pitkänen etsi 1990-luvulla apua omaan psoriasikseensa ja kiinnostui vanhoista kansanparannuskeinoista. Niistä hän sai lähtöajatuksen Detria-yritykseensä, joka hyödyntää kotimaisia marjoja ja kasveja kosmetiikkatuotteissaan. Mustikkaa ihon elastisuuden säilyttämiseen, katajaa ihovaurioihin ja siankärsämöä pigmenttiläiskiin.

– Törmäsin aikoinaan työmatkalla Japanissa ihonvaalennukseen, joka oli siellä erittäin suosittua. Japanissa oli tutkittu, että sianpuolukka vaalentaa tehokkaasti. Suomessahan ei tarvita vaaleampia ihoja, mutta maksaläiskiä meilläkin on ja puolukoita. Siitä sitten kotiin tultua alettiin kehitellä omaa hoitotuotetta, Pitkänen kertoo.

Näin ET-lehti kirjoitti psoriasiksesta vuonna 1978

Maksaläikkiä myös tummaihoisilla

Entä ovatko maksaläiskät ihan suomalainen erityispiirre? Eivät ole, lohduttele helsinkiläisen Siluetti Sairaalan erikoissairaanhoitaja Taina Heikkinen.

Hän on työssään kohdannut paljon myös tummaihoisia, joilla on sama ongelma.

– Meillä suomalaisilla auringonpalvonta oli pari vuosikymmentä sitten aika estotonta, ehkä me ainakin osittain hoidamme nyt niitä vaurioita, Heikkinen miettii.

Hänen työpaikallaan on erikoistuttu pigmenttimuutosten häätöön kemiallisilla kuorinnoilla ja laserhoidoilla. Heikkisen mielestä erityisesti laserhoito on ollut viime aikoina osoittautunut hyväksi hoitokeinoksi. Ihan ilmaista se ei tosin ole, pysyvämpiä tuloksia varten hoitoa on otettava kuurina, joten kukkaro kevenee läiskien lähdön myötä noin tuhannella eurolla. Eikä senkään jälkeen enää saa ottaa estottomasti aurinkoa ilman läiskien vaaraa.

– Ainoa keino välttyä maksaläiskiltä onkin välttyä auringonotolta, Heikkinen toteaa.

Se on varmasti myös ehdottomasti edullisin keino.

Oliko voiteista apua – näitä kokeilimme

Maksäläikkien häivytystä lupaavat monet voiteet. Toimitus kokeili niistä viittä erilaista.

1. Eucerinilta löytyy tuhti paketti maksaläiskätaistoon. Hyperpigmentaatiota kukistetaan tässä sarjassa erityisesti B-resorsinoli-nimisen aineen avulla. Neutraalin tuoksuiset ja miellyttävästi kosteuttavat voiteet olivat herkälle iholleni vähän liian tuhteja. Pigmenttiläiskien kanssa kasvojani alkoi koristaa lievä punakkuus. Täsmävoide, jota laitetaan vain pigmenttimuutosten päälle, ainakin hienokseltaan silotti ihon pintaa. Eucerin Even Brighter -päivävoide ja yövoide 50 33 ja 34 euroa. Eucerin Even Brighter Spot Corrector -täsmävoide 5 ml 31,70 e. Eucerin Even Brighter Concentrate -hoitotiiviste 6 x 5 ml 36 e, apteekeista.

2. Garnierin voiteet lupaavat muun muassa C-vitamiinin avulla hälventää näkyvästi kaikentyyppisiä tummia läiskiä. En tiedä kuinka näkyvästi, mutta jo muutamassa päivässä iho tuntui vähän tasaisemmalta. Pelästyin ensin herkkäihoisena rasvojen pirteää tuoksua, mutta parin viikon kokeilu ei kuitenkaan kutittanut. Garnier Dark Spot Treatment -yövoidetiiviste. 30 ml 15,50 e ja Garnier Dark Spot Corrector -päivävoide. 50 ml 15,50 e, päivittäistavarakaupat.

3. Detrian sianpuolukkaa sisältä seerumi oli miellyttävä käyttää, mutta maksaläiskiäni se ei vaalentanut. Ehkä nenänpielen punaisuus jonkin verran tasoittui, mutta peruskirjavuus silti pysyi. Arbutin-seerumi. 30 ml 51,31 e, apteekit.

4. Kasvojen lisäksi pigmenttimuutokset leviävät herkästi kämmenselkiin. O.P.I.:n käsiseerumi ja -voide lupaavat apua läiskittyneille käsille. Kirjavuuden silotuksesta en tiedä, mutta muutaman päivän kokeilun jälkeen. O.P.I. Finishing Butter on riittoisa mutta käsirasvaksi aika tyyris, 250ml 54,20 e. Seerumia suositellaan käytettäväksi neljän viikon kuurina, 25 ml 49,50 e.

5. Kun kaikki konstit on kokeiltu, sitkeät maksaläiskät voi peitota peitevoiteella. Mineraalimeikkisarjan peitevoide sopii hyvin herkällekin iholle ja vähän oranssisävy peittää läikikkyyttä tehokkaasti. Riittoisa purkki kestää pitkään. Jane Iredale, Enlighten Concealer, 2,8g, 48 euroa, kosmetologit.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju