Maailman vanhin alkoholijuoma on nautintojuoma, mutta sen terveysvaikutukset ovat hauska lisä. Kaksi asiantuntijaa listasi viisi syytä nauttia tuopistasi hyvällä omallatunnolla.

1. Pitkä lista hivenaineita

Olut sisältää runsaasti hiven­aineita, kuten natriumia, kaliumia, magnesiumia, kalsiumia, piitä, fosforia ja rikkiä. Pääsääntöisesti pitoisuudet kasvavat, kun alko­holipitoisuus nousee.

Tummat oluet sisältävät hivenaineita enemmän kuin vaaleat. Vähiten hiven­aineita on ykkös­oluessa. Alkoholittomissa olutlaaduissa hivenaineet ovat tallella, sillä alkoholi poistetaan niistä vakuumitislauksella.

Lue myös: Täältä saa maailman halvinta olutta

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. B-vitamiineja

Koska olut on viljatuote, siinä on paljon B-vitamiineja, mutta päivittäisen tarpeen saamiseksi olutta pitäisi juoda useita litroja päivässä. Terveellisempää on syödä B-vitamiinit täysjyväleipänä tai puurona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Puoli litraa olutta sisältää foolihappoa noin 30 µg eli kymmenesosan aikuisen suositeltavasta vuorokausisaannista.

Tiesitkö? B-vitamiinin puutos voi surkastuttaa aivojasi

3. Paljon piitä

Eniten piitä on ohra- ja maissi­pohjaisissa sekä runsaasti humalaa sisältävissä oluissa. Pii on välttämätöntä luiden hyvinvoinnille, mutta osteoporoosin ehkäisemiseksi olutta ei kannata juoda. Tavallisesta moni­puolisesta ruuasta saa niin hyvin piitä, ettei sille ole määritetty suositeltua saantitasoa.

4. Olutta urheilun jälkeen?

Jotkut aktiiviurheilijat käyttävät olutta palautusjuomana. Siihen olut, erityisesti tumma olut, sopii runsaan vesi- ja hivenainepitoisuutensa puolesta

Toisaalta alkoholi hidastaa palautumista, joten palautumiseen kannattaa valita mieto tai alkoholiton olut – tai ruoka, vesi ja maito.

Katso: 5 kovaa väitettä oluen hyödyistä sairauksia vastaan – näin vastaa julkkislääkäri

5. Kohtuullisesti kaloreita

Yhden ison oluen nauttimisesta ­baarissa tai saunan jälkeen kertyy varsin kohtuullisesti kaloreita. Jos juomia kuitenkin kuluu useampia, tyhjää energiaa tulee melkoisesti. Puolen litra tuoppi keski­olutta sisältää energiaa reilut 200 kcal, vahvemmat oluet noin 350 kcal. Sadassa grammassa suklaata on reilut 500 kcal.

Asiantuntijat: ravitsemusterapeutti Leena Putkonen ja yliopistonlehtori Ari Väisänen.

ruskamyrsky

Juho Leikas teki pro gradu -tutkielmansa aiheenaan Oluen hivenainepitoisuuksien analysointi. Olut-gradu on luettavissa täällä: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45235

Alkoholittomia oluita voisi tutkia tarkemmin. Oluessa Pii (Si) on erittäin hyvin imeytyvässä muodossa.

Taulukko 16: Eri alkoholiprosenttisten Lageroluiden keskimääräiset hivenainepitoisuudet ja hivenaineiden päivittäinen tarve.

Pii eli Si, keskiarvot: 0% olut 12 mg/L, I-olut 21mg, III-olut 40mg, IV-olut 28mg/L.

Taulukko 17: alkoholittomia oluita ei mukana tässä.

ruskamyrsky

Lähes jokaisesta väitteestä puuttuu tieteelliset lähdeviitteet.

Osa väitteistä on 100% varmasti vääriä, ainakin tämä:
"Pii on välttämätöntä luiden hyvinvoinnille, mutta osteoporoosin ehkäisemiseksi olutta ei kannata juoda. Tavallisesta moni­puolisesta ruuasta saa niin hyvin piitä, ettei sille ole määritetty suositeltua saantitasoa".
Mutta mikä on imeytyvyys ruoasta? Oluesta imeytyvyys on hyvä. Myös joistakin lisäravinteista imeytyvyys on hyvä, mutta ei kaikista lisäravinteista!
PubMedista löytyy useita tutkimuksia, joiden mukaan piilisä ravintolisänä lisää luuston tiheyttä, ja parantaa ihon, kynsien ja hiusten kuntoa.

Mitä alkoholitonta olutmerkkiä suosittelette? Pitäisi olla kohtuuhintainen, jotta olisi järkeä juoda! Rainbow, Pirkka ja Lidlin oma merkki ovat esimerkkejä kohtuuhintaisista. Myykö esimerkiksi Tokmanni alkoholitonta jonkun oman merkkinsä alla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla