Helsinkiläisen Markku Toukolan, 62, korvissa on soinut yli 40 vuotta liikenteen meluun verrattavissa oleva ääni. Hän on opetellut konsteja, joilla ajatukset saa edes ajoittain pois tinnituksesta.

"Se tapahtui armeijassa 70-luvun alkupuolella, kun meillä oli taisteluharjoitus meneillään. Ei siihen aikaan käytetty kuulokkeita, oli vain huonosti istuvia muovitulppia. Niinpä sitten eräissä ammunnoissa sain korvaani räjähdyspainevamman.

Oloni oli kuin mehiläispesässä: ihmisten äänet kuulostivat oudolta pulputukselta, en saanut puheesta selvää. Minut kiidätettiin sotilassairaala Tilkkaan Helsinkiin, olin siellä kaksi viikkoa toipumassa.

Sairaalassa kuuloni alkoi pikkuhiljaa palautua. Kuulon alenema minulle kuitenkin jäi, se todettiin tutkimuksissa. Kuulovamman lisäksi sain tinnituksen. Se oli merkki siitä, että äänihermo oli vaurioitunut.

76 desibeliä pään sisällä

Minulla tinnitus on yhtäjaksoista kimeää, korkeaa ääntä korvissa. Tuntuu kuin pilli soisi tauotta pääni sisällä. Ääni ujeltaa kuulotutkimusten mukaan 76 desibelin voimakkuudella molemmissa korvissa, joten sitä voisi verrata liikenteen meluun. Ei siis mitään pikkuvinkunaa.

Nuorempana vielä pärjäsin tinnituksen kanssa, kun kuulo oli muuten parempi. Taustahäly peitti jonkin verran korvien soimista, ja touhusin niin paljon kaikkea muuta, että se vei huomion tinnitukselta.

Vuosituhannen alkuun asti siedin vinkunaa ainakin kohtalaisesti. Sen jälkeen alkoi tulla takapakkia, enkä jaksanut pitää kunnolla tarkkaavaisuutta yllä. Kävin uudelleen tutkimuksissa, jossa huomattiin, että kuuloni oli selvästi alentunut.

Sain molempiin korviini kuulokojeet, joten kuulen normaalisti puhetta. Mutta jos joudun tilanteeseen, jossa on enemmän meteliä, kaikki äänet menevät jopa kuulokojeiden kanssa sekaisin. En saa silloin sanoista selvää.

Tinnitus vei unen

Sinnittelin tinnituksen kanssa pitkään, mutta kun vinkuna oli pahimmillaan, minusta tuntui siltä, etten jaksa elää. Uuvuin, mikään ei kiinnostanut. Olin jatkuvasti väsynyt.

Rankimpia hetkiä ovat yhä niin sanotut intervallikohtaukset, joita tulee kerran tai pari päivässä – silloin korvat huutavat valtavasti minuutista tuntiin. Ääni on niin kova, että se lamauttaa täysin. Siinä tilassa en pysty kuin makaamaan sängyssä; mieleni tekisi vain repiä korvat irti.

Tinnitus on haitannut untani, eikä nukkuminen ilman lääkkeitä onnistu. Heräilen yöllä useita kertoja, mutta otan päivällä nokosia, jos on tarpeen.

"Käännekohta sairaushistoriassani tapahtui, kun pääsin tinnituskurssille ja opin rentoutustekniikoita."

Yksi tapa totutella korvien soimiseen on ääniterapiatuoli, johon on kytketty kahdeksan kaiutinta ja jotka soittavat hiljaista hurinaa.

Terapia tuli kohdallani kaikkein vaikeimpaan vaiheeseen, joten siitä oli silloin minulle todella paljon apua. Sain ikään kuin lomaa tinnituksesta ja siihen liittyvästä ahdistuksesta.

Osaan rentouttaa itseni

Vielä nykyäänkin huomaan hyötyväni tinnituskurssin opeista. Kun herään yöllä, olen yleensä kireä kuin viulunkieli. Minun on pakko nousta jalkeille, jotta saan kehoni rennoksi.

Kuljen yläkerrasta alakertaan, juon ehkä lasillisen vettä, luen tai kuuntelen hiljaa musiikkia. Sitten suuntaan takaisin petiin. Vuoteessa alan tietoisesti rentouttaa kehoani: ensin jalkaterät ja sieltä ylöspäin, aina päähän asti. Lihakset tottelevat kummasti aivoja, ja pystyn nukahtamaan uudelleen.

Vertaistuki on minulle tärkeä jaksamisen lähde. Vedän itse myös vertaistukiryhmiä ja olen Suomen Tinnitusyhdistyksen varapuheenjohtaja. Kokemuskouluttajaksikin olen kouluttautunut. Kierrän ympäri Etelä-Suomea ja kerron tinnituksesta.

Toisten auttamisen ja neuvomisen koen melkeinpä velvollisuudekseni, sillä minua itseäni autettiin, kun tilani oli pahimmillaan.

Tekee hyvää jutella samanhenkisten ihmisten kanssa, jotka kärsivät samoista ongelmista kuin minä. He tietävät, mitä olen kokenut ja mistä puhun. On voimaannuttavaa, että kertomani voi olla toiselle ihmiselle hyödyksi ja lohdutukseksi.

Luonnon äänet helpottavat tinnitusta

Tärkein viestini muille tinnituspotilaille on, että tinnitusta ei kenties voi parantaa, mutta sen kanssa voi oppia elämään. Jotta jaksaisi pään sisäisten äänien kanssa, on opittava konsteja, joilla ajatukset voi viedä tietoisesti muualle.

Kun minulla on oireitteni kanssa vaikeampia hetkiä, lähden ulos luontoon. Luonnon äänet ovat parasta mitä tiedän. Lenkkipolulla on hyvä kuunnella tuulta ja veden ääniä. Myös musiikki kantaa. Kun kuuntelen miellyttävää, mukavaa musiikkia, mieleni virkistyy ja tinnitusääni väistyy taakse.

"Päivisin pidän yleensä televisiota auki, että saan sillä sopivaa taustahälyä."

Liian rauhallinen ympäristö on minulle myrkkyä, silloin ajattelen vain tinnitusta.

Kohtalontoveri hyppäsi sillalta

Olen tottunut tinnitukseen ja pidän sitä nyt normaalina olotilana. Mutta kyllä se hyväksymysprosessi onkin ollut pitkä. Palkinnoksi sitkeydestäni olen saanut hurjan hyvän sietokyvyn ja pitkän pinnan.

Vinkunan kanssa on vain elettävä ja oltava, eikä oman pään sisälle pidä käpertyä. Senkin olen oppinut, että mieliala ja tinnitus kulkevat käsi kädessä. Ei saa antaa ujellukselle valtaa.

On tärkeää kasvaa sinuksi omien vaivojensa kanssa niin, etteivät ne täytä kaikkia päiviä, puheita ja ajatuksia. Tämä ei tarkoita asian kieltämistä. En nimittäin myöskään myöskään häpeä vaivaani. Suuntaan vain energiani toisaalle.

Se minua kuitenkin harmittaa, että tinnituksesta on normaalikuuloisilla ihmisillä niin väärä kuva.

"Kuvitellaan, että mitäs tuosta, jos korvat vähän soivat."

Olen itse sairauseläkkeellä tinnituksen takia ja tiedän, millaista tuskaa ja masennusta tinnitus voi pahimmillaan aiheuttaa. Tiedän vertaiseni, joka ei kestänyt, vaan hyppäsi sillalta alas.

Tulevaisuuteen suhtaudun nöyrästi: toivon, että tinnitukseni ei tästä enää pahenisi. Vaikeinta olisi, jos kuulo menisi, mutta silti korvat jatkaisivat soimista. Mutta sellaiset pelot ovat lopulta turhia, kun huomisesta ei tiedä. Kuten meillä tinnareiden piirissä tavataan sanoa: tinnitus kuuluu päivään jokaiseen, se kuuluu aamuun ja iltaan."

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto