Historioitsija Teemu Keskisarja yllättyi tehdessään elämäkertaa kaikkien aikojen suurimmasta kirjailijasta. Aleksis Kiven päivä 10.10. on myös suomalaisen kirjallisuuden merkkipäivä.
Kielen ja kulttuurin saavutukset kestävät kauemmin kuin rajat, raha-asiat, itsenäisyys tai EU. Siksi Aleksis Kivi on kaikkien aikojen suurin suomalainen, J. V. Snellmanin ohella.
Näin historioitsija Teemu Keskisarja perustelee seuraavaa teostaan Saapasnahkatorni. Kirja keskittyy Kiven kuolemaan ja sitä edeltäneisiin haaksirikkoihin.
– Näistä uskoisin löytäneeni jotain uutta.
Kirjan nimi viittaa Jukolan Simeonin hämmentäviin kokemuksiin Seitsemässä veljeksessä.
– Saapasnahkatorni on tärkeä, käsittämätön symboli. Simeoni kiipeää sinne saatanan kanssa, näkee maailmalopun ja putoaa. Samoin kävi Kiven elämässä.
– Kuuntelin hiljattain Seitsemän veljestä äänikirjana. Kieli kuulosti vielä kuolemattomammalta kuin luettuna.
Kiven vaiheisiin paneutuessaan Keskisarjan omakin näkemys muuttui.
– Yllätyin siitä, että Kivi oli pitkään onnekas. Vasta lopuksi hänestä tuli sanojensa mukaan surun poika.
Kiven kuolema 38-vuotiaana varmisti legendan synnyn.
– Osa Kiven jumaloimisesta, itsellänikin, perustuu hänen varhaiseen kuolemaansa, joka oli viheliäisempi kuin yhdelläkään rocktähdellä.
Kivi kuoli houreisena 31.12.1872 kello 4.
Teemu Keskisarja: Saapasnahkatorni, Aleksis Kiven elämä ja kuolema. Siltala.