Pentti Murole ei voi kuvitella enää elämää ilman sähköpyörää. Liikennevamman vuoksi hän ei ehkä muuten pääsisikään viilettämään niin kuin nyt.

Pentti Murole, 81, on hyvä esimerkki sukupolvensa liikkumistottumuksista. Nuoruus kului pyörän selässä sekä kotikulmilla Helsingissä että kesäpaikalla Vääksyssä.

Kun Pentti sai ajokortin, pyörä unohtui 40 vuodeksi.

74-vuotiaana hän joutui vakavaan moottoripyöräonnettomuuteen, jonka seurauksena oikea jalka jäi vajaatehoiseksi, tönköksi ja osin tunnottomaksi. Hetken näytti jo siltä, että kävelylenkit ja pyöräretket olivat taaksejäänyttä elämää.

– Siinä vaiheessa kävelin tutun pyöräkauppiaan luokse ja kerroin haluavani kokeilla naisten sähköpyörää. Teimme kaupat, ja se ostos muutti maailmani ihan totaalisesti, Pentti kertoo.

Sähköpyörä ratkaisi kertaheitolla monta ongelmaa.

Naisten mallissa jalan sai helposti rungon yli, ja sähkömoottori tuli apuun, kun oikean jalan voimat pettivät. Melkein vuoden sisällä nyhjöttämisen jälkeen Pentti pääsi taas ihmettelemään kevään ihmeitä.

Sähköpyörälenkit auttoivat myös jalan kuntouttamisessa. Vaikka jalka on edelleen vajaatehoinen, se on nyt paljon vahvempi kuin viisi vuotta sitten.

Pentti Murole uskoo, että jos sähköpyörä auttoi hänet eli 125-kiloisen jalkapuolen kasikymppisen liikkeelle, se voisi auttaa monia muitakin.

– Kannattaa vaan ostaa kerralla riittävän hyvä pyörä, vaikka ne vähän maksavatkin.

Pentin ensimmäinen sähköpyörä maksoi pari tuhatta euroa.

Kahdeksankymmenvuotisjuhlien aikoihin hän päätti hankkia vielä toisen sähköpyörän, niin hyvän kuin rahalla saisi.

– Se maksoi 4000 euroa, mutta on se hyväkin, Pentti kehuu Cannondale-merkkistä ajokkiaan.

Pyörässä on keskiön yhteyteen sijoitettu Boschin sähkömoottori. Se reagoi poljinvoimaan ja vauhtiin, ja sähköavustuksen tehon voi valita viisiportaisella asteikolla. Murole käyttää suurinta avustusta. Suurimmalla teholla akku jaksaa avustaa 35–40 kilometriä.

– Sekä sähköautojen että -pyörien valmistajien lupaamat kilometrit ovat selvästi yläkanttiin. Pakkasella toimintasäde on vielä lyhyempi, Pentti harmittelee.  

Sähköpyörien moottorien ja akkujen tunnettuja valmistajia ovat muun muassa Bosch ja Panasonic. Pyöriä tehdään moneen käyttöön kuten maastoon, kaupunkiin ja tavaroiden kuljetukseen. Mitä yksityiskohtaisemmin tiedostaa tarpeensa, sitä todennäköisemmin löytää hakemansa.

Tee kunnon koeajo.

Hyvä pyörämyyjä ei myy pyörää pakolla, vaan lähtee asiakkaan tarpeista ja ennen kaikkea mitoista. Väärän kokoinen pyörä on yhtä huono hankinta kuin väärän kokoiset kengät. Kunnon koeajo onkin ainut keino selvittää, mikä pyörä tuntuu miltäkin.

Koska yksittäiset pyöräkauppiaat edustavat vain tiettyjä merkkejä, kannattaa tutustua sähköpyöriin ja niiden myyjiin useammassa kaupassa.

Helkama on Suomessa sähköpyörien valmistajien markkinajohtaja noin kolmanneksen osuudellaan.  Lisäksi Suomeen tuodaan kymmeniä ulkomaisia sähköpyörämerkkejä. 

 

    10 x arvioi nämä, kun valitset pyörää

    • Ajoasento ja hallintalaitteet
    • Hinta
    • Huoltoverkosto
    • Jälleenmyyntiarvo (Laatumerkit tekevät kauppansa myös käytettyinä)
    • Osasarjat (Mitä paremmat osat, sen kalliimpi pyörä)
    • Paino ja painojakauma (Keskiön yhteyteen sijoitettu keskimoottori on yleensä paras ratkaisu)
    • Rungon geometria (Geometria vaikuttaa siihen, miltä pyörä tuntuu ajossa. Mieti myös, miten pääset pyörän päälle, kun jalka ei nouse enää entiseen malliin)
    • Takuu
    • Ulkonäkö (Ajaton design ja hillitty väritys säilyttävät yleensä viehätyksensä ja arvonsa pidempään kuin muodikkaat silmäkarkit)
    • Varustetaso