Matkailuautojen ja -vaunujen suosio kasvaa. Jos karavaanailu kiinnostaa, sitä kannattaa ensin kokeilla vuokraamalla. Vuokraaminen on huoleton vaihtoehto monille harrastajillekin. 

1. Ketkä lasketaan karavaanareiksi?

Matkailuautoja ja -vaunuja harrastavia kutsutaan karavaanareiksi. Matkailuajoneuvoilla liikutaan niin kesällä kuin talvella, ja leirintäalueilla ja laskettelukeskuksissa on niille omat paikkansa. Karavaanariyhdistysten kattojärjestö on 1964 perustettu SF-Caravan. Se on myös karavaanareiden etua ajava sitoutumaton kuluttajajärjestö.

2. Millainen historia harrastuksella on?

Vaunujen tuonti ja kotimainen sarjavalmistus alkoivat 1962. Seitsemän vuotta myöhemmin rekisterissä oli 2073 vaunua. Matkailuautoja rakennettiin 1960- ja 70 luvuilla itse pakettiautoista, kuten Volkswagen Transporterista eli Kleinbussista. Autojen tuonti alkoi 1980-luvulla, ja 2014 niitä tilastoitiin yli 51 000.

3. Kannattaako valita vaunu vai auto?

Se on osin makukysymys. Vaunu sopii lapsiperheille ja reissaajille, jotka haluavat viipyä pitkään yhdessä paikassa. Vaunussa on yleensä enemmän tilaa kuin autossa, ja sen voi jättää sijoilleen. Matkailuauto sopii paljon liikkuville ja kaupunkiajoon. Se on vaunua ketterämpi ahtaissa paikoissa, ja sen peruuttaminen on vaivattomampaa.

4. Kannattaako vuokrata vai ostaa?

Vuokraaminen on viisasta, jos käyttö on vähäistä, koska hankinta- ja ylläpitokustannukset ovat suuret. Uusi matkailuvaunu maksaa keskimäärin 25 000 ja matkailuauto 55 000 euroa. Vuokra-ajoneuvon huoltamisesta ei tarvitse huolehtia, vaan voi keskittyä viettämään lomaa. Vuokraaminen eri ajankohtina on myös paras tapa sukeltaa sisään karavaanariharrastukseen.

5. Mikä ajokortti vaaditaan?

Matkailuauton kuljettamiseen vaaditaan henkilöauton B-ajokortti. Sillä saa vetää myös yli 750 kilon vaunua, kunhan yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500 kilon rajaa.

BE-luokan ajokortti vaaditaan, jos vaunun kokonaismassa ylittää vetoauton massan tai jos vaunun kokonaismassa on yli 750 kiloa ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kiloa.

Jos auto painaa 3500-7000 kiloa ja vaunu enintään 750 kiloa, tarvitaan kevyt kuorma-autokortti C1. Vuokrafirman on tehtävä asiakkaalle selväksi nämä rajoitukset.

6. Mitä pitää huomioida vuokrattaessa?

Matkailuajoneuvon vuokraaminen on suurelta osin samanlainen prosessi kuin tavallisen auton. Hintoja ja kulkupelejä kannattaa vertailla.

Matkustajien määrä ratkaisee mallin. Kirjallisen vuokrasopimuksen yksityiskohtiin on hyvä tutustua huolella: mikä on vakuutuksen omavastuu, paljonko on vakuusmaksu, onko kilometrirajoitusta, paljonko lisäkilometrit maksavat, mitkä ovat palautusehdot. Menopelin kunto ja varustus pitää tarkistaa ennen liikkeellelähtöä ja naarmut ja kolhut valokuvata. On myös syytä vaatia vuokrafirmaa perehdyttämään ajoneuvon ja sen varusteiden oikeaan käyttöön: miten vaunu kiinnitetään koukkuun, miten kaasuliesi toimii, miten ajoneuvo kuormataan.

7. Mitä vuokraaminen maksaa?

Neljän hengen matkailuauto viikoksi maksaa mallista riippuen 1200-1700 euroa sesonkiaikana, 950-1200 euroa sesongin ulkopuolella. Vaunun vuokra on mallista ja merkistä riippuen 350-500 euroa sesonkiaikana ja 250-600 euroa sesongin ulkopuolella. Vuokrauksessa on yleensä kilometrirajoitus ja vakuusmaksu pienten vahinkojen varalta.

8. Mistä löytää vuokra-auton tai -vaunun?

SF-Caravanin nettisivuilla on lista matkailuajoneuvoja vuokraavista yrityksistä paikkakunnittain. karavaanarit.fi

9. Uskaltaako vuokra-autolla poistua Suomesta?

Matkailuauto tai -vaunu on mukava kulkuneuvo ulkomailla. Yöpymispaikka on turvallinen, ja tavarat kulkevat koko ajan mukana.

Reissu kannattaa valmistella huolellisesti. Vuokraamoon on syytä olla yhteydessä ajoissa, jotta asiapaperit ehditään saada kuntoon. Mukana pitää olla muun muassa todistus siitä, kuka on auton omistaja. Tarkista omat matka- ja henkilövakuutukset ja hanki kansainvälinen leirintäkortti. Selvitä reitti etukäteen. Esimerkiksi Keski-Eurooppaan pääsee joko Ruotsin tai Baltian kautta tai laivalla suoraan Saksaan. Tutustu maakohtaisiin liikennesääntöihin. Niissä voi olla yllättäviä eroja. Hyvä lähde on Autoliiton julkaisema opaskirja Autoillen Euroopassa.

10. Kuinka kovaa saa ajaa?

Modernilla hyvin varustellulla matkailuautolla saa ajaa 100 km/t. Ajoneuvoyhdistelmän kattonopeus on 80 km/t.

SF-Caravan on tehnyt valmisteilla olevaan uuteen tieliikennelakiin aloitteen matkailu- ja pakettiautojen ajoneuvokohtaisten nopeusrajoitusten poistamisesta. Tavoitteena on myös nostaa yhdistelmien kattonopeus 100 kilometriin tunnissa. Tätä perustellaan liikenteen sujuvuudella ja ohitusten vähenemisellä. Nykyaikaisissa vaunuissa on hyvät jarrut ja turvalaitteet, ja ne pitää katsastaa. Lakiuudistus menee syksyllä eduskuntaan ja astuu voimaan aikaisintaan vuoden päästä.

Lähteet: SF Caravanin toiminnanjohtaja Timo Piilonen, karavaanarit.fi, Jyväs-Caravan, touringcars.eu, matkailuautovuokraus.fi, Matkailuajoneuvotuojat ry:n toiminnanjohtaja Antti Siljamäki, Anssi Siukosaari: Matkailuajoneuvot 50 vuotta Suomessa.

Artikkeli on julkaistu ET Matkaopas -lehden numerossa 3/2017.

120 000 menopeliä

  • Suomessa on rekisteröitynä noin 120 000 matkailuajo-neuvoa - 66 000 vaunua ja 54 000 autoa.
  • Vaikka matkailuauton hinta on kaksinkertainen vaunuun verrattuna, autojen osuus on viime vuosikymmeninä kasvanut. Viime vuonna vaunuja oli 55,5 ja autoja 45,5 prosenttia matkailuajoneuvojen kokonaismäärästä.
  • Autojen suosiota ovat nostaneet ihmisten lisääntynyt varallisuus ja mukavuudenhalu. Samaan aikaan henkilöautojen koko on kulutus- ja päästösyistä pienentynyt ja niiden vetokyky vähentynyt.
  • Suomen teillä liikkuvat matkailuajoneuvot on käytännössä kaikki valmistettu ulkomailla. Tämän vuoden tammi-maaliskuussa Suomeen tuotiin 278 autoa ja 328 vaunua.
  • Suomalaisten, suosittujen Solifer-vaunujen valmistus siirtyi 2004 Ruotsiin ja sitten Saksaan.
  • Suomessa muutetaan jonkin verran valmiita pakettiautoja matkailuautoiksi. Ne on tarkoitettu lähinnä liikkuvien työntekijöiden majoitukseen.

Lähteet: SF Caravan, Matkailuajoneutuojat ry