Aikakauslehtiä kymmenen vuotta kaupannut Heimo Liljenbäck soittaa 200 puhelua päivässä, ja tunnistaa asiakkaiden kirjossa viisi selkeää perustyyppiä. Miten sinä reagoit puhelinmyyjän soittoon?
Puhelinmyyjältä vaaditaan sitkeyttä ja tilannetajua. Erityisesti sitä, että hän kestää jatkuvaa torjutuksi tulemista, vaikka tekee asiallista myyntityötä. Onneksi välillä saa nauraa - jälkeen päin tai parhaassa tapauksessa asiakkaan kanssa.
– Joillekin potilaille on tullut lohduttava laulukin laulettua, kertoo Heimo Liljenbäck, 62.
Mikä seuraavasta viidestä tyypistä kuvaa sinua parhaiten?
1. Lyhytsanainen
Lyö saman tien luurin korvaa. Kohteliaampi versio saa pukahdettua ”paha paikka” tai ”akku loppu”. Varsinkin, jos kumppani karjuu taustalla: mitään et sitten tilaa!
2. K-linjan tyyppi
Hersyttelee tekosyitä ja valkoisia valheita. Klassiset ”esteet” lehden tilaamiselle tunnetaan K-tyyppeinä: kaihi silmässä, kirjasto vieressä, koko talvi Kanarialla.
”Minulla on nyt sellainen sairaus, etten ehdi mitään!”
”Asun täällä keskellä metsää, ja täällä on niin pimeää, ettei näe lukeakaan.”
”Minulta on harakka varastanut lasit!”
3. Yksinäinen
Juttuseuran tarpeessa olevista moni on ollut päiväkausia itsekseen ja ilahtuu puhelinmyyjän soitosta. Saattaa pyytää jopa kahville.
”Kukaan ei ole koskaan puhunut minulle noin miellyttävästi.”
Joku sälyttää myyjän harteille terapeutin ja sielunhoitajan tehtäviä. Kauppa syntyy harvemmin.
4. Kiusaaja
Purkaa omaa pahaa oloaan latelemalla törkeyksiä ja uhkauksia. Saattaa jättää luurin pöydälle ja hörötellä taustalla.
5. Kultainen
Vastaa puhelimeen – ja jatkaa tilausta vaikka missä, kesken sonnin ruokinnan, hieronnan tai vessareissun.
Hauskimmat asiakkaat lähtevät leikkiin mukaan ja sutkauttavat vitsin.
”Se on aina teidän myyjien kanssa semmonen homma, että alkaa kiinnostaa. Mutta laita määräaikainen, koska tilauksen irtisanominen on nykyään vaikeampaa kuin avioeron saaminen.”
Millaisia kokemuksia sinulla on puhelinmyyjistä? Kerro kommenteissa!