Erilaiset huijaukset verkossa lisääntyvät. Huijaussähköpostit urkkivat pankkitunnuksia, luottokortilta laskutetaan olemattomia ostoksia ja ostokset jäävät tulematta.

Noudattamalla näitä yksinkertaisia ohjeita vältyt huijauksilta ja rahan menetykseltä.

Yleiset säännöt

  1. Älä koskaan anna luotto- tai pankkikorttisi numeroa tai tunnuslukuasi sähköpostitse kenellekään.
  2. Säilytä korttisi ja tunnusluku erillään. Älä tallenna tunnuslukua kännykkääsi sellaisenaan, vaan keksi nimi ja lisää numeroita.
  3. Jos tarkoituksenasi ei ole ostaa mitään, älä koskaan anna luottokortin tietoja mielipidekyselyihin tai vastaaviin tiedusteluihin.
  4. Lue aina kaikki käyttöehdot huolellisesti läpi, vaikka kyseessä olisi vain parin euron ostos. Yksi tilaus saattaa johtaa toistuvaisveloitukseen.
  5. Suojaa tunnusluku huolella, ettei kukaan näe sitä maksaessasi päätteellä.
  6. Talleta kortin sulkupalvelun numero puhelimeesi. Numerot löydät täältä:
    https://www.korttiturvallisuus.fi/Apua/
  7. Kysy pankista, voiko korttisi nostorajoituksia vaihdella tarpeen mukaan päiväkohtaisesti. Monelle saattaisi 100 euron nostoraja sopia hyvin, jos isompaa ostosta varten rajaa pystyisi nostamaan väliaikaisesti vaikka verkkopankissa. Kortin varkaustapauksissa vahingot jäisivät pienemmiksi.
  8. Tarkista pankistasi, voiko maksukorttiin määritellä, missä maissa kortti on voimassa. Jos matkustaa Aasiaan tai Etelä-Eurooppaan kerran vuodessa ja käyttää korttia muun ajan vuotta pohjoismaissa, olisi hyvä, jos kortin voisi määritellä toimimaan matkakohteessa vain matkan aikana.

Verkkopankin käyttö

  1. Internetissä levitetään haittaohjelmia ja luodaan verkkopankin näköisiä huijaussivustoja, joiden tavoitteena on saada haltuunsa asiakkaan verkkopankkitunnukset tai hänen luottokorttinsa. Pankki ei koskaan kysy tunnuksiasi tai muutenkaan asioi kanssasi sähköpostilla!
  2. Opettele käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ulkoa.
  3. Säilytä avaintunnuskortti huolellisesti itselläsi.
  4. Älä luovuta verkkopankkitunnuksiasi kenellekään, tunnukset ovat henkilökohtaiset.
  5. Muista kirjautua ulos verkkopankista "Kirjaudu ulos" -painikkeella.
  6. Aseta sinulle sopivat käyttörajoitukset tileille ja korteille. Määrittele verkkopankin tilikohtainen yksittäisen maksun yläraja omien tarpeidesi mukaiseksi.
  7. Tarkista tilitapahtumasi säännöllisesti.
  8. Jos kirjaudut verkkopankkiin älypuhelimella, muista kirjautua myös ulos.
  9. Vältä verkkopankin käyttöä julkisissa tiloissa.
  10. Jos käytät verkkopankkia julkisissa tiloissa, muista aina tyhjentää selaimen välimuisti ja historiatiedot sekä sulje selain.
  11. Verkkokaupoissa asioiminen
  12. Mikäli tilaat kortillasi internetin kautta toimitettavan jatkuvan palvelun, ota aina ennen maksamista selville, miten voit lopettaa palvelun ja siitä johtuvan veloituksen.
  13. Säästä ostoon liittyvät asiakirjat. Niitä voidaan tarvita esimerkiksi kaupan ehtojen selvittämiseen tai todisteeksi siitä, että tavara on maksettu.
  14. Jotkut Euroopan ulkopuolella toimivat verkkokaupat saattavat pyytää kortista ja passista valokopiota esimerkiksi faksitse varmistaakseen, että tilausta tekee todellinen kortinhaltija. Älä toimita korttitietojasi koskaan suojaamattomassa sähköpostissa. Jos tietoja ei toimita, liike ei todennäköisesti lähetä tilattuja tuotteita.
  15. Jos mahdollista, tee ostokset vahvaa tunnistamista (Verified by Visa/MasterCard Secure Code) tukevilla sivuilla.
  16.  Jos sivusto ei tue vahvaa tunnistamista, varmista, että korttisi tiedot salataan asianmukaisesti ennen tietojen lähettämistä verkossa. Tarkista, että selainikkunan alareunassa näkyy ehjä avain tai lukittu lukko ja että selaimen osoiterivillä on http:n asemasta https://
  17. Sivuston toimivuus ja viimeistelty ulkonäkö antavat viitteitä liiketoiminnan laadusta verkkokaupan taustalla. Helposti löytyvät tuotetiedot, kuvat kauppiaasta ja työntekijöistä sekä selkeästi esitetty yksityisyydensuojakäytäntö viestivät luotettavasta toiminnasta. Yksityisyydensuojakäytännöstä kannattaa tarkistaa erityisesti se, kuinka verkkokauppa hyödyntää asiakkaidensa yhteystietoja – näin välttyy roskapostilta ja mahdollisesti suuremmilta ikävyyksiltä.
  18. Luotettava, vakavasti otettava ja palvelualtis verkkokauppa kertoo yhteystietonsa reilusti verkkosivuillaan, viimeistään toimitusehdoissa. Sähköpostin lisäksi tulee asiakkaan saada helposti tietoon myös kauppiaan puhelinnumero ja y-tunnus. Asiakaspalvelun laadun voi testata etukäteen soittamalla tai lähettämällä sähköpostia.
  19. Etsi käyttäjien kokemuksia verkkokaupasta hakukoneilla, keskustelufoorumeista ja Facebookista.
  20. Suhtaudu kriittisesti kaikkiin internetissä oleviin houkutteleviin tarjouksiin ja muuhun informaatioon, mikäli ne kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta.

Lähteet: Pankkien verkkosivut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla