Suomen siirtyessä monopolipohjaisesta rahapelijärjestelmästä lisenssijärjestelmään vuosina 2026 ja 2027, on tärkeää, että uudistuksessa otetaan huomioon kaikki väestöryhmät, erityisesti ikäihmiset. Ikäihmisten suhtautuminen pelaamiseen, heidän kokemansa haasteet ja tarpeet poikkeavat usein muista väestöryhmistä. Uuden arpajaislain olisi tarkoitus astua voimaan 1.1.2026. Miltä näyttää arpajaislaki 2026, se jää nähtäväksi, mutta tässä mietteitä, miltä se voisi näyttää, jos seniorit otetaan huomioon.
Mainonnan ja markkinoinnin tulisi olla vastuullista
Ikäihmiset voivat olla erityisen haavoittuvaisia harhaanjohtavalle tai aggressiiviselle mainonnalle. On välttämätöntä, että uudessa lisenssijärjestelmässä säädellään tarkasti, miten rahapelituotteita saa mainostaa, erityisesti ikääntyneille suunnatussa mainonnassa. Mainonnan tulisi olla selkeää, rehellistä ja antaa realistinen kuva pelitoiminnan riskeistä. Myös kasinotarjoukset ja niiden ehdot tulisi säädellä niin. että ihmisiä ei johdeta harhaan, lupaamalla elämää muuttavia voittoja tai suuria bonuksia. Tässä myös nykyisellä monopolillamme Veikkauksella on iso vastuu.
Ikäihmisille suunnatussa mainonnassa tulisi välttää elementtejä, jotka saattavat vedota yksinäisyyteen tai taloudelliseen epätoivoon. On myös tärkeää, että mainoksissa korostetaan vastuullisen pelaamisen käytäntöjä ja että mainonta on sopusoinnussa eettisten normien kanssa.
Markkinoinnin osalta on olennaista, että se ei kohdistu manipuloivasti ikäihmisiin, jotka saattavat olla alttiimpia eksyttäville lupauksille suurista voitoista. Uuden lisenssijärjestelmän myötä tulee luoda selkeät säännöt siitä, kuinka rahapelejä saa markkinoida ikäihmisille.
Peliriippuvuus varjostaa monen seniorin arkea
Tämä tutkimus osoittaa, että ikäihmiset ovat erityisen haavoittuvaisia ryhmä rahapeliongelmien suhteen, johtuen usein heidän elämäntilanteestaan ja yhteiskunnallisista tekijöistä. Ikäihmisten keskuudessa peliongelmat ja niihin liittyvät riskit ovat merkittäviä, mutta tästä huolimatta tämän ryhmän peliongelmia ei ole tutkittu yhtä kattavasti kuin muiden ikäryhmien.
Seniorien kohdalla peliongelmat voivat olla erityisen haitallisia, sillä ne voivat nopeasti heikentää eläkeläisten taloudellista tilannetta ja sitä kautta myös heidän yleistä hyvinvointiaan. Lisenssijärjestelmän myötä markkinoille saattaa tulla lisää toimijoita, mikä lisää pelitarjonnan määrää ja saatavuutta. Tämä voi johtaa lisääntyneisiin peliongelmiin, ellei riskejä hallita asianmukaisesti.
Erityisesti eläkeläisiä houkutellaan rahapelien pariin usein erilaisten sosiaalisten etujen, kuten ilmaisen kuljetuksen tai edullisten aterioiden kautta, jotka tekevät rahapelipaikoista näennäisesti turvallisia ja houkuttelevia sosiaalisia ympäristöjä. Tämän seurauksena rahapelit voivat muodostua merkittäväksi sosiaaliseksi toiminnaksi erityisesti eläkeläisten keskuudessa. Lisäksi on havaittu, että tarjolla olevat sosiaaliset toimenpiteet ja lainsäädäntö, jotka voisivat säännellä rahapelialan markkinointistrategioita kohdistuen haavoittuvaisiin ryhmiin, kuten ikäihmisiin, ovat puutteellisia.
On tärkeää, että uudessa järjestelmässä otetaan käyttöön selkeät pelirajat, erityisesti ikäihmisille suunnatuissa palveluissa. Esimerkiksi päivittäiset ja kuukausittaiset talletusrajoitukset voivat auttaa hallitsemaan pelikäyttäytymistä. Lisäksi tulisi tarjota helppopääsyisiä työkaluja itsensä sulkemiseksi pelipalveluista sekä tehokkaita ja helposti saavutettavia tukipalveluita peliongelmissa.
Tuleva rahapelilaki - 5 kohtaa, jotka mahdollistavat hyvän toteutuksen
Siirryttäessä rahapelien lisenssijärjestelmään Suomessa on tärkeää huomioida erityisesti ikäihmisten tarpeet ja haavoittuvuudet. Inflaation pauhatessa ennätyslukemissa, monella ei ole varaa pelata rahapelejä. Tässä muutamia keskeisiä näkökohtia, joihin voitaisiin kiinnittää huomiota, kun uusi rahapelilaki valmistellaan:
- Tiedotus ja valistus: On tärkeää varmistaa, että tarjotaan selkeää ja ymmärrettävää tietoa uudesta lisenssijärjestelmästä ja siihen liittyvistä muutoksista. Tiedon tulisi olla helposti saatavilla ja esimerkiksi kielivaihtoehdot huomioiden.
- Turvallinen peliympäristö: Seniorit voivat olla erityisen alttiita huijauksille ja petoksille. Lisenssijärjestelmässä tulisi varmistaa, että kaikki lisensoitu toiminta on eettisesti kestävää, turvallista ja että siinä noudatetaan tiukkoja kuluttajansuojamääräyksiä.
- Rahapeliongelman ennaltaehkäisy: Ikäihmisten keskuudessa rahapeliongelmat voivat joskus jäädä huomaamatta. Lisenssijärjestelmän yhteydessä tulisi kehittää tehokkaita keinoja ongelmien tunnistamiseen ja ennaltaehkäisyyn, kuten pelirajoitukset ja helppo pääsy tukipalveluihin.
- Helppokäyttöisyys ja saavutettavuus: Teknologian käyttö voi olla joillekin ikäihmisille haastavaa. On tärkeää, että uusi järjestelmä on suunniteltu niin, että se on helppokäyttöinen ja saavutettavissa kaikille, myös niille, jotka eivät ole tottuneet digitaalisiin palveluihin.
- Sosiaalinen vastuu: Lisenssinhaltijoiden tulisi osoittaa korkeaa sosiaalista vastuuta, erityisesti suojellen haavoittuvia ryhmiä, kuten ikäihmisiä. Tämä voi sisältää vastuullisen pelaamisen koulutuksia, itsearviointityökaluja ja muita resursseja.
Yhteenveto
Suomen siirtyminen rahapelilisenssijärjestelmään tarjoaa mahdollisuuden uudistaa ja parantaa rahapelien sääntelyä tavalla, joka suojaa kaikkia kansalaisia, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia ikäihmisiä. On keskeistä, että uudessa järjestelmässä otetaan käyttöön tehokkaat mekanismit peliongelmien ennaltaehkäisemiseksi, eettiset säännöt mainonnalle ja markkinoinnille, ja varmistetaan, että rahapelien pelaaminen pysyy turvallisena ja hallittuna. Vain siten voimme varmistaa, että rahapelien tuoma viihde ei muutu uhkaksi hyvinvoinnille.