
Kuten edellisessä kirjoituksessa jouduin myöntämään niin hakukoneoptimointi ja sen perusteet ovat hyvin selkeitä ja monet verkkosivuston tekijät tekevätkin hyvää jälkeä etenkin teknisen optimoinnin näkökulmasta. Jokainen meistä on varmasti kuullut termin “hakukoneystävällinen sivusto”, mutta se ei tarkoita samaa asiaa kuin hakukoneoptimointi.
Valitettavan usein olen törmännyt siihen, että sivuston tekijä lupaa asiakkaalle hakukoneoptimoinnin kaupanpäälliseksi tai myydään optimointia hakukoneystävällisyyden nimissä. Haluatko saada selville tarjousvaiheessa myydäänkö sinulle hakukoneystävällistä sivustoa vai hakukoneoptimointia? Seuraavalla kysymyksellä olen itse saanut monen sivuston tekijän hiljaiseksi:
“Mitä aiotte tehdä luonnollisen hakukonenäkyvyyden eteen sivuston julkaisun jälkeen”?
Monet sivuston tekijät ovat lisänneet palvelutarjontaansa hakukoneoptimoinnnin, vaikka heillä ei olisi siitä juurikaan käytännön kokemusta. Toki monista yrityksistä löytyy osaavia ohjelmointivelhoja, jotka koodailevat sivustosta hakukoneystävällisen ja parhaimmassa tapauksessa semanttisestakin puolesta huolehditaan kohtuullisesti. Pitäisi kuitenkin muistaa, että hakukoneoptimointi on ennen kaikkea jatkuva projekti. Kaiken tärkeän perustyön (avainsana-analyysistä lähtien) lisäksi se pitää sisällään vähintään ulkoisten linkitysten kehittämistä, uusien ideoiden hyödyntämistä sekä analytiikan seurantaa että raportointia. Olisi myös muistettava, että nykypäivänä hakukoneoptimointia ei tehdä ainoastaan itse sivustoille ja tästä hyvänä esimerkkinä mainittakoon Google Maps/Local -profiilisivut.
Monen sivuston kävijämääristä suurin osa tulee luonnollisesta hakukoneliikenteestä ja ilman brändisanojakin kävijämäärät ovat prosentuaalisesti todella suuri osa. Jokainen hakukoneoptimoinnin projekti ei ole kultainen menestystarina, mutta huolehtimalla sivuston luonnollisesta hakukonenäkyvyydestä varmistat ennen kaikkea sen, että mahdollisiin ongelmatilanteisiin reagoidaan heti tai hakukoneiden uudet muutokset otetaan huomioon ennen kilpailijoita.
Poikkeustapauksiakin onneksi löytyy sivuston tekijöiden joukosta ja eräät osaavat arvostaa ulkopuolista hakukoneoptimoinnin konsulttia. Parhaimmassa tapauksessa saamme heidät ja kotisivuprojektin näyttämään entistäkin onnistuneemmalta asiakkaan silmissä. Me emme ole astumassa toisten varpaille vaan monesti analysointimme tuottaa lisätyötä eli laskutettavaa työtä sivuston tekijöille. Me olemme se taho, joka ottaa loppupeleissä vastuun kaikista pienistä pilkunviilauksista liittyen luonnolliseen hakukonenäkyvyyteen. Jatkossa asiakas kääntyy meidän puoleen, kun tulee ongelmia hakukonenäkyvyyteen liittyen ja näin sivuston tekijät saavat keskittyä rauhassa omaan tekemiseensä.
Digimarkkinoinninkin yrityksiä on moneen lähtöön, hakukoneoptimoinnin konsulteista puhumattakaan. Nykypäivänä saamme asiakkailta konsultoinnin pyyntöjä missä toivotaan vielä ylimääräistä ulkopuolista näkemystä vaikka asiakas olisi palkannut sivuston tekijän ja oman hakukoneoptimoinnin konsultin. Ei tässä toiminnassa mitään vikaa ole joskin muistutan asiakasta siitä, että hakukoneoptimointiin ei ole täydellistä oikeaa kaavaa vaan monilla asioilla on erilaisia näkökulmia. Täten kuka tahansa hakukoneoptimointia ymmärtävä osaa kommentoida negatiivisestikin toisen optimointiyrityksen tekemiä toimenpidesuosituksia. Helppoa ei siis ole asiakkaillakaan, jotka joutuvat kohtaamaan mitä erilaisimpia myyntitykkejä harhaanjohtavienkin lupausten kera. Ei välttämättä paras, mutta ensimmäinen neuvoni asiakkaille on: “halvalla saa harvoin hyvää”.
Hyvä artikkeli, Jaakko!
Kuten sanoit, hakukoneoptimointi on ennen kaikkea jatkuva projekti... ja digimarkkinoinnin yrityksiä on moneen lähtöön.
Tässä on lisätietoa aiheesta.
https://www.arvomedia.fi/hakukoneoptimointi-seo/
Terveisin Tuomo
https://www.arvomedia.fi/
Hyvä ja aiheellinen kirjoitus hakukoneoptimoinnin palveluista. Olen itsekin samaa mieltä ja tästä olen aiemmin kirjoittanut https://www.wp-kotisivut.com/nain-valitset-hyvan-seo-osaajan/
Nykyään kaikki digimarkkinoinnin firmat tarjoavat hakukoneoptimointia lisäpalveluna. SEO osaaminen ei ole heidän ydinosaamista, mutta kuitenkin myyvät sitä asiasta tietämättömille asiakkailleen. Suomessa on kaiken tasoisia SEO asiantuntijoita. Harva on oikeasti tosi hyvä. Moni saa tuloksia aikaan perustasoisella SEO:lla, kun kilpailutilanne ei ole kova. Toiset käyttävät black hat -taktiikoita, ainakin omien sivujen hakukonesijoitusten parantamiseen. Tekeekö ne samoilla menetelmillä optimointia omille asiakkailleen, toivottavasti ei tee. Itse yritän auttaa ihmisiä ymmärtämään hakukoneoptimoinnin perusteita ja näistä olen myös kirjoittanut https://www.wp-kotisivut.com/hakukoneoptimointi/ Yritän auttaa ihmisiä ymmärtämään, että SEO on muuttumassa. Google kehittyy ja hakukoneet oppivat, miten SEO osaajat manipuloivat hakukoneita. Tulevaisuudessa hakukoneoptimointi on kokonaisvaltaista nettisivujen optimointia ja markkinointia. Luo verkkosivuistasi brändi Googlen silmissä, niin saat näkyvyyttä.
Hyvä ja kattava tietopaketti! Lisää tietoa siitä mitä hakukoneoptimointi on, löytyy täältä https://www.webcube.fi/