Vuonna 1976 perustettu Eppu Normaali juhlii 40:ttä toimintavuottaan. Joulukuun viikonloppuna bändi uusii elokuisen Ratinan mahtikeikkansa Espoossa. Samalla saa ensi-iltansa elokuva Eput.

Mitkä ovat sinulle rakkaimmat biisit tuotannossanne, Eppujen rumpali Aku Syrjä?

”Se vaihtelee, tietyt kappaleet tuntuvat tiettynä aikana kivalta soittaa. Levyjä ei tule kuunneltua, mitä nyt sattumalta radiosta tulee joku meidän biisi, mutta että laittaisi omia tuotoksia soimaan... On hetkestä kiinni, milkä tuntuu hyvältä omassa soitossa.

Albumeistamme Valkoinen kupla vuodelta 1986 on minulle tärkeä tunnemaailmaltaan ja tekoprosessiltaan. Levyn biisit aiheuttavat edelleen voimakkaita tuntemuksia. Levyltä ei kuitenkaan ole kovin monta kappaletta keikkaohjelmistossamme.”

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Eppu Normaali uusii kesäisen juhlakeikkansa Tampere Filharmonian kanssa Espoon Metro Areenassa. Miltä tuntuvat uudet sovitukset?

”Biiseihin tuli sovitusten myötä uusia sävyjä myös soittajien kannalta. Jouduimme säätämään nuppiamme, koska olimme soittaneet niitä tietyllä tavalla ja nyt piti soittaa vähän eri tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sovittajille oli annettu melko vapaat kädet, ja biisien rakenne oli muuttunut. Vanha rakenne oli syöpynyt päähän, ja se piti saada muutettua. Eikä se muutu, ellei sitä jauha tarpeeksi.

”Iiro Rantala hakkaa viihdepianoa.”

Filharmoniaosiossa on biisejä, joita emme muuten ole soittaneet keikoilla aikoihin, kuten Viihteen kuningas uramme alkuajoilta. Siitä on tehty kabaree-tyyppinen sovitus, jossa Iiro Rantala hakkaa viihdepianoa.

Myös muun muassa Hipit rautaa -biisistä on orkesteriversio, samoin kappaleesta Nyt reppuni jupiset riimisi rupiset. Soitan kaikkia näitä biisejä mielelläni. Joukossa ei ole yhtään niin sanottua murheenkryyniä.

Keikalla pitää keskittyä hyvin pitkälle itse tekemiseen. Tunnelmoida voi sitten jälkeenpäin, kun katselee keikasta miksattuja versioita.”

Konsertti siis otettiin talteen?

”Kaikki on tallessa, kuvat ja äänet, ja julkaisuja on tulossa. Taltioinnista päätettiin jo alkujaan, ja se tehtiin huolella. Kameroita oli isot määrät.

Monesti konserttitaltioinnit ovat aika surkeita. Köppäsellä live-taltioinnilla harvoin saadaan aikaiseksi hyvää tunnelmaa, mutta kun siihen lisätään tuotantoa ja visuaalisuutta, laatu paranee.

Käytimme omaa kalustoa. Materiaalia tuli paljon, joten sen editointi on iso urakka. Yksin ääniraitoja on toistasataa. Kameroita oli yhdeksäntoista, joten värimäärittelyssäkin kova homma. Kaikki sävyt eivät ole samat.”

Kuinka jaksat rummuttaa nelituntisen keikan, yli 40 kappaletta?

”Se on vähän kuin Martin laulamisessa, että on tavallaan ollut pakko kehittää tekniikka, jolla pärjää raskaissa oloissa. Rumpalin osa on se, että hän useimmissa tapauksissa valitsee tempon. Hän myös aloittaa useimmat biisit.

Jos perusbiitissä tulee virhe, sen kyllä huomaa, vaikka ei musiikista paljon ymmärtäisikään. Taannoin Hartwall-areenan keikan sound checkissä polkaistessani bassorumpua huomasin, että se oikein jysähtää tehokkaiden äänentoistolaitteiden läpi. Tajusin, että jos mokaan, sen kuulee jokainen.

Virheistä puheen olleen, olemme ottaneet sellaisen asenteen, että live-soitossa virheet kuuluvat asiaan. Ne tulevat ja menevät, eikä niiden kanssa voi jäädä makaamaan.

”Jos yrittää tarpeeksi, virheitä tulee väistämättä."

Frank Zappa totesi nerokkaasti, että hän erottaa bändistään sellaisen soittajan, joka ei tee virheitä. Miksi? Ei yritä tarpeeksi. Jos soittaja varmistelee, taustalla ei ole riittävää tsemppiä. Jos on jatkuvasti luova ja yrittää, virheitä tulee.

Hetkellisillä soittomokilla ei ole mitään merkitystä. Suurin virhe tulee siitä, jos ei ole keikkatilanteessa mukana. Se on pitkäkestoinen mättö. Joko asenteessa on vikaa tai ei vain saa otetta koko hommasta.”

Pyörität valo- ja äänentoistalan Akun tehdasta. Mistä kiinnostuksesi tekniikkaan on lähtenyt?

”Tekniikka on aina kiinnostanut meitä kaikkia. Alkuaikoina, kun kaupasta ei oikein saanut pa-laitteita, rakensimme ne itse, ihan kolvin kanssa. Martti on tehnyt sitä tosi paljon, samoin Pantse, joka on matemaattisesti lahjakas ja opiskelikin hetken teoreettista fysiikkaan yliopistossa.

Kädentaidot ovat osin peruja koulun käsityötunneilta, mutta kyllä me Martin kanssa värkkäsimme paljon kaikenlaista. Sisustimme itse muun muassa keikkabussimme, ja meillä oli Ylöjärven Takamaalla varsinainen puuhamaa.”

Miten koet kaksoisroolisi rumpalina ja toimitusjohtajana?

”Bändihän on tietyllä tavalla yritys, jossa ihmisillä on erilaisia rooleja. Bändi yrittää kokoa ajan onnistua omassa touhussaan, ja se vaatii väkeä ympärilleen. Yritysmuoto on järkevä, koska tarvitsemme kaikenlaista tekniikkaa ja niin edelleen.

Joskus 80-luvulla pyörittelimme keikkabussissa, että olisi mahtavaa, jos olisi oma studio ja omat laitteet. Tässä sitä nyt ollaan.

”Bändiosakeyhtiöistä tuli buumi.”

Juice Leskisen bändi taisi ensimmäisenä siirtyä yritysmuotoon, sitten tulivat Hassisen kone ja Dingo, ja siitä kehkeytyi oikein buumi. Me olemme sen aikaisista ainoa, joka vielä toimii. Se vaatii bändin jäseniltä oikeaa suhtautumista ja sitoutumista, olla omistaja ja osallistua päätöksentekoon.

Minun lisäkseni Juha Torvinen on tässä aika paljon mukana. Tämä on jo sen kokoista liiketoimintaa, etten voi pitää kaikkia lankoja käsissäni. Aika loppuisi. Delegoinnin taito on oleellinen.”

Juhlavuosi alkoi syyskuussa ja jatkuu ensi vuoden puolelle. Missä kaikkialla teette keikkoja?

”Käymme oikeastaan läpi kaikki erilaiset lajityypit. Kesällä ovat isot ulkoilmakonsertit, talvella konserttisalit ja klubit. Palaamme varmaan myös akustisiin esiintymisiin.”

Onko studiolevyä tulossa?

”Olemme vuosia siitä puhuneet ja tavallaan päättäneet, että sellainen vielä tehdään. Milloin se tulee, se on vielä auki.

Luovuimme levy per vuosi -tahdista jo ajat sitten. Totesimme, että sillä meiningillä kaikki polttavat itsensä loppuun. Onhan raaka tosiasia, että nuorena jaksaa, mutta huonosti voi käydä, jos siihen ei löydä ikään kuin seuraavaa olomuotoa.

Tämä homma on jatkuvaa nahan luomista.”

Martti ja Aku Syrjän laaja yhteishaastattelu ET-lehdessä 18/2016.

EPPU NORMAALI ESPOON METRO AREENALLA

  • Perjantaina 2.12. EPUT-elokuvan ensi-iltanäytös ja puoliakustinen keikka.
  • Lauantaina 3.12. Eppu Normaali ja Tampere Filharmonia johtajanaan Santtu-Matias Rouvali.
  • Katso elokuvan traileri täältä.
Sisältö jatkuu mainoksen alla