Rita Reinikka, 61, lähti aikuisten telinevoimistelutunneille parantamaan kehonhallintaa. Samalla löytyi liikunnan riemu.

– Molemmat tyttäreni ovat telinevoimistelijoita. Kun toinen heistä kertoi, että äiti, nyt olisi sinullekin ryhmä tarjolla, innostuin, Rita kertoo.

– En ole aiemmin harrastanut lajia, mutta jo kouluaikoina olin notkea ja rakastin telineillä temppuilua. Aloitin seurassani Espoon Telinetaitureissa joulun jälkeen.

Ritan mielestä aikuisten ryhmässä tärkeintä on uskallus ja rohkeus.

"Aloitimme helpoilla liikkeillä."

– Ensin treenasimme paljon puomilla. Se on hyvä väline harjoittaa tasapainoa, joka on meillä ikääntyvillä usein huono. Alussa harjoittelimme maan tasolla. Kun taidot karttuvat, puomia voi korottaa.

Ritan suosikkeja ovat renkaat, trampoliini ja varsinkin eritasonojapuut, joilla mennään aisan ympäri.

– Valmentajamme on fysioterapeutti ja katsoo peräämme. Hän antaa aina hyvät ohjeet liikkeisiin. Teemme paljon taivutuksia ja venytyksiä. Kuperkeikkaakin on pyörähdelty. Nyt opettelemme kärrynpyörää ja käsilläseinonnan alkeita.

– Olen huomannut, että harjoittelu auttaa. Kun on muutaman kerran hionut liikettä, alkaa saada oikeanlaista tuntumaa. Telinevoimistelu kehittää lihaksia tasapuolisesti.

"Treenaaminen on myös mielenvirikettä parhaimmillaan."

– Kun ei ole pakkoa, voi tehdä omassa tahdissa ja taitojensa mukaan. On kiva, kun tunnin jälkeen on hiki – silloin tietää tehneensä jotakin.

– Isoja en tavoittele, mutta on minulla yksi välitavoite: saada nojapuiden kieppi onnistumaan. Vielä eivät käsivoimani eivät ole siihen riittäneet.

Kapua telineille

  • Erityisesti tasapainon kehittämiseen telinevoimistelu on loistava laji. Saleilla voi tasapainoilla eri alustoilla ja opetella vaikkapa oikeaa kaatumista pehmeälle alustalle liukkaiden kelien varalta.
  • Voimisteluseurat tarjoavat aikuisille tunteja, joilla aiempaa voimistelutaustaa ei tarvita.
  • Ikääntyville suunnatut voimistelutuokiot sisältävät monipuolisia harjoitteita, jotka kehittävät tasapainoa, lihaskuntoa, kehon koordinaatiota ja liikkuvuutta. Harjoittelussa voidaan hyödyntää esimerkiksi köysiä, puolapuita ja trampoliinia. Vaativuutta lisätään asteittain, kun kehonhallinta parantuu. Liikuntatuokio virkistää myös mieltä.
  • Ota yhteyttä sinua lähinnä olevaan seuraan ja kysy ikäihmisten ryhmistä. Lähiseutusi voimisteluryhmiä voit löytää myös verkosta.

Artikkeli on ilmestynyt ET-lehdessä 11/2016.