”Ministeriaikoina oli joskus niin kiire, että iloisuus ja luovuus katosivat stressin takia, ja pinna kiristyi äärimmilleen”, Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax muistelee.
”Ministeriaikoina oli joskus niin kiire, että iloisuus ja luovuus katosivat stressin takia, ja pinna kiristyi äärimmilleen”, Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax muistelee.

Tuija Brax nauttii, kun viikkoon mahtuu tarpeeksi liikuntaa ja ruoka-ajat pysyvät säännöllisinä. Kiireisinä kansanedustaja- ja ministerivuosina työ vei mennessään, ruokarytmi välillä hajosi ja paino nousi.

Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax, 53, on juuri parkkeerannut pyöränsä työpaikan eteen ja juossut portaat ylös kolmanteen kerrokseen.

– Odota hetki, käyn pesemässä kasvot kylmällä vedellä, hän sanoo ja kävelee lähimpään naistenhuoneeseen.

Työmatkapyöräily on osa Tuijan viikoittaista liikuntapakettia. Se on myös nopein tapa liikkua.

Pyöräily auttaa tyhjentämään pään, siirtymään tunnelmasta toiseen.

– Kuljen pyörällä kesät talvet ja usein pyöräilen Helsingin keskustaan kokouksiin kesken työpäivän, Tuija sanoo.

– Pyöräily auttaa tyhjentämään pään, siirtymään tilanteesta ja tunnelmasta toiseen.

Mutta maantiepyöräilyä Tuija ei harrasta.

– Perusluonnettani vastaa paremmin sprintti, jumppa ja tanssi. Tanssin paljon, jos haluan urheilla. Rytmi on minulle liikunnassa tosi tärkeää. Olen pyrähtelijä ja tykkään voimasta, räjähdyksistä.

– En saa kicksejä pitkän matkan jutuista hiihtoa lukuun ottamatta. Siinä on jotain mystisen ihanaa, ja voin hiihtää aivan loputtomiin. Viime talvena osallistuin 18. kerran Pirkan Hiihtoon, joka on 90 kilometriä.

Pelasin ikäkausisarjassa SM-tasolla vielä 45-vuotiaana.

Tuija on ollut intohimoinen liikkuja lapsesta alkaen.

– Aloitin koripalloilun 10-vuotiaana ja pelasin ikäkausisarjassa SM-tasolla vielä 45-vuotiaana.

Sydänliiton pääsihteeri Tuija Braxilla on työsuhdepolkupyörä. Hän liikkuu kaupungissa mieluiten pyöräillen.
Sydänliiton pääsihteeri Tuija Braxilla on työsuhdepolkupyörä. Hän liikkuu kaupungissa mieluiten pyöräillen.

Enemmän kasviksia

Tuijan viikot nykyisessä työssä Sydänliitossa ovat tiukasti aikataulutettuja, ja matkoja on paljon. Päivätyön lisäksi hänellä on useita luottamustehtäviä. Kalenterin hallinta ja ajankäytön suunnittelu ovat kaiken A ja O Tuijan elämässä.

– Opiskelen ja mietin kalenteriani parin viikon välein, koska se vähentää ahdistusta hirveästi. Kun tiedän, mitä on tulossa, ja että aikataulut ovat realistisia, rauhoitun. Muuten iskee stressi.

Kiireisinä kansanedustaja- ja ministerivuosina Tuija innostui joskus työnteosta niin, että oli vaikea pitää kiinni esimerkiksi ruokarytmistä, ja silloin tuli syötyä epäsäännöllisesti.

Olen edelleen ylipainoinen, ja pidän tärkeänä, ettei paino pääse enää nousemaan.

Niinä vuosikymmeninä Tuijan paino nousi. Nykyisin hänen on helpompi pitää kiinni ruoka-ajoista.

– Olen edelleen ylipainoinen, ja pidän tärkeänä, ettei paino pääse enää nousemaan. Se on ensimmäinen tavoitteeni. Painon pudottaminen on pidemmän aikavälin tavoite.

Laihdutuskuurit ja jojolaihduttaminen ovat vain lihottaneet minua.

– Ruoka-ahdistus ei auta pudottamaan painoa, pikemminkin päinvastoin. En myöskään halua enää kokeilla tiukkoja laihdutuskuureja. Monet laihdutuskuurit ja jojolaihduttaminen ovat vain lihottaneet minua.

Tuijalla on ruokaan nykyisin mutkaton suhde ja hän vannoo lautasmallin nimiin. Kun täyttää puolet lautasesta kasviksilla, neljänneksen perunalla, riisillä tai pastalla ja neljänneksen kalalla tai lihalla, saa kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet ruoasta.

– Syön aika vähän lihaa, ja kotona laitamme kalaruokia yli suositusten. Joskus on vähän työlästä saada kasaan ne viisi nyrkillistä hevituotteita eli suositusten mukainen puoli kiloa hedelmiä ja vihanneksia päivässä. Yritän aina muistaa koota ruokalautaselle useampia värejä.

– Mieheni on superhyvä kokki. Hän on erä- ja retkiopas, ja kokkaaminen on osa hänen ammattiaan. Kunnianhimoinen ruuanlaittokin voi olla pääsääntöisesti terveellistä.

Mittasin vuosia verenpaineeni Jake Nymanin Onnenpäivä-radio-ohjelman aikana.

Tuija tuntee hyvin diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien riskitekijät työnsäkin puolesta ja seuraa tarkasti omaa terveyttään. Hän käy kuntotesteissä ja tarkistuttaa kolesteroli- ja verensokeriarvonsa säännöllisesti.

– Verenpaineen mittaan kolmen viikon välein. Vuosien ajan tein sen Jake Nymanin Onnenpäivä-radio-ohjelman aikana. Se alkoi juuri sopivasti kaksi tuntia aamukahvin ja Hesarin lukemisen jälkeen. Nyt on vuorossa Susanna Vainiolan Popradio.

– Olen niin sanotusti ”fit but fat”. Ainoa, joskin todellinen, riskitekijäni on ylipaino. Omista riskitekijöistään täytyy olla tietoinen. Jos niitä on liikaa, ne kannattaa laittaa kuriin elämäntavoilla ja lääkkeillä.

Tuija Brax tekee jokaiselle viikolle liikuntasuunnitelman.
Tuija Brax tekee jokaiselle viikolle liikuntasuunnitelman.

Kalenteri kädessä

Tuija tekee viikon liikuntasuunnitelman työkalenteria tutkittuaan. Hänellä on monia eri treenivaihtoehtoja, joista hän valitsee kunkin viikon ohjelmaan parhaiten sopivat tunnit tai lajit. Repertuaari on laaja: musiikkiliikuntaa, voimaharjoittelua, kehonpainoharjoittelua ja venyttelyä.

– Tutkin viikonloppuisin almanakkaa ja katson, missä on sopivia rakoja liikunnalle. Meillä on myös työpaikalla ohjattuja tunteja kolmena päivänä viikossa. Sen lisäksi minulla on tuntikortit kahdelle eri liikuntasalille. Lauantaisin ja sunnuntaisin käyn yleensä kahdella perättäisellä liikuntatunnilla.

Jos en liiku kolmeen päivään, siihen on oikeasti joku tekosyy.

– Jos en liiku kolmeen päivään, siihen on oikeasti joku tekosyy.

Tuija sanoo olevansa riippuvainen ryhmäliikuntaohjaaja Thomas Ingmanista. Hän on vaihtanut salia Ingmanin perässä.

– Missään muualla en koe sellaista musiikillista onnellisuutta kuin Thomasin ryhmässä. Hän on hyvin musikaalinen, ja senkin takia hänen vetämänsä zumbatunnit ovat erityisen hyviä. Thomasin tunnilla lähes aina jokin yllättää tai naurattaa, ja hänen musiikkivalintansa ovat hauskoja.

Kun stressi iskee

Joskus vieläkin käy niin, että Tuija innostuu liikaa työnteosta ja unohtaa ajan kulumisen. Silloin hänen ei tule syötyä säännöllisesti, ruokarytmi rikkoutuu ja stressipisteet nousevat huomaamatta tappiin.

– Kun olen vetänyt itseni piippuun ja esimerkiksi tehnyt töitä kolme viikkoa putkeen ilman vapaapäivää, herätyskello soi: migreeni iskee tai herään aamuyöllä. Muuten nukun yleensä hyvin.

Nykyisessä työssään Tuija ei juuri käy jaksamisensa äärirajoilla, kuten kansanedustajana ja oikeusministerinä, mutta joskus työnteko saattaa silti lähteä lapasesta. Viimeksi näin meinasi käydä viime keväänä, kun Tuija teki vaativaa sote-selvitystä oman toimensa ohella.

– Keväällä piti olla tosi tarkka ajankäytön suunnittelun kanssa, sillä tarvitsin iltoja ja viikonloppuja työntekoon. Onneksi pääsin joinakin viikonloppuina Lappiin viettämään mieheni kanssa parisuhteen latuaikaa eli hiihtämään yhdessä.

Tuijalle tulee nykyisin rankkoja työputkia enää vain kaksi tai kolme kertaa vuodessa.

En vieläkään aina tunnista stressiä ennen kuin se on jatkunut tosi pitkään.

– Minulla on hyvä stressinsietokyky ja osaan paineiden alla panna asioita tärkeysjärjestykseen, mutta en vieläkään aina tunnista stressiä ennen kuin se on jatkunut tosi pitkään.

Syyksi tähän Tuija arvelee tietyt persoonallisuutensa piirteet: uteliaisuuden, kunnianhimoisuuden ja intensiivisyyden. Hän haluaa vaikuttaa asioihin. Maailma ei ole valmis.

– Olen innokas ratkomaan ongelmia, enkä pelkää vaikeitakaan asioita.

– Ministeriaikoina oli joskus niin kiire, että iloisuus ja luovuus katosivat stressin takia, ja pinna kiristyi äärimmilleen. Minulta katosi joustavuus, kyky esimerkiksi sietää sitä, että joku tuli palaveriin valmistautumatta. Onneksi tunnistan nyt herkemmin tilanteen, jossa huumori alkaa olla vähissä.

Tarinat rentouttavat

Tuija palautuu työstä mielellään hyvien tarinoiden ja musiikin avulla. Vielä viisi vuotta sitten hän luki kirjan viikossa.

– Olen voimakkaasti likinäköinen ja ilman piilolinssejä puolisokea. Jos silmät väsyvät liikaa, voi tulla päänsärkyä. Se on vaikuttanut lukemisen määrään jonkin verran, Tuija kertoo.

Tarinat vievät mennessään. Se on minulle sopiva tapa paeta todellisuutta.

Nykyisin hän nauttii tarinoista enemmän television ja netin välityksellä.

– Konsertti, hyvä kirja tai jonkun laadukkaan brittiläisen, saksalaisen tai pohjoismaisen tv-sarjan katsominen on minusta helpompi tapa levätä kuin pelkkä löhöäminen.

– Tarinat vievät mennessään. Se on minulle sopiva tapa paeta todellisuutta. Eläytyminen erilaisten ihmisten elämään on rentouttavaa.

Tuija kärsii ajoittain niska-hartiaseudun jännityksistä ja on myös sen takia hiukan vähentänyt lukemista.

Jos Tuija ei saa omin keinoin hartioitaan rennoiksi, hän menee hierojalle. Niskat menevät erityisen helposti jumiin, jos työssä on paljon matkustamista ja istumista tai epäsäännöllistä edustamista.

Migreeni puolestaan pysyy hyvin kurissa lääkkeillä.

Chicago ja Earth, Wind and Fire purevat aina.

Elokuvia Tuija on rakastanut aina. Hänellä ja hyvällä ystävättärellä on elokuvakerho, johon heidän miehensäkin pääsevät joskus mukaan. Kerholaiset käyvät yhdessä katsomassa laatuelokuvia elokuvateattereissa. Jälkipyykki on tärkeä osa yhteistä nautintoa.

– Iranilaisen ohjaajan Jafar Panahin elokuvat Taksi Teheran ja Nader ja Simin: ero ovat tehneet minuun erityisen suuren vaikutuksen.

Musiikin suhteen Tuija on laaja-alainen. Hän pitää niin Lotta Wennäkoskesta kuin J. S. Bachista, mutta kuuntelee yhtä sujuvasti 21-vuotiaan poikansa soittolistalta uutta jazzia.

– Jos saan kotona valita musiikin, se on todennäköisesti barokkimusiikkia tai vanhaa soulia, funkia ja rhytm and bluesia. Chicago ja Earth, Wind and Fire purevat aina.

Purjeet auki

Tuijalla ja hänen miehellään on venepaikka Lauttasaaressa. Sieltä he ovat lähteneet purjehdusreissuille 30 vuoden ajan eri puolille Suomenlahtea. Ruotsin ja Viron saaretkin ovat tulleet tutuiksi.

Tuija on miehensä kanssa tehnyt monina kesinä tavoitteellisia purjehdusmatkoja, mutta kesällä 2018 he purjehtivat enemmän Helsingin lähisaarilla ja sen mukaan, mitä kulloinkin teki mieli.

Pojatkin lähtevät vielä mukaan veneretkillemme.

– Isosaari ja Vallisaari ovat tosi hienoja paikkoja. Meillä oli taittopyörät mukana, ja pyöräilimme tai patikoimme saarilla. Pojatkin lähtevät vielä mukaan veneretkillemme.

– Tunnen hyvin Suomenlahden saarien pöheiköt, joiden läpi olemme mieheni kanssa kulkeneet. Mieheni haluaa aina tutkia kaikki mahdolliset metsiköt ja risukot.

Kun Tuijaa kuuntelee, tulee mieleen, huomaako hän iän painavan missään asiassa.

 Aamuöinen heräily on minulle uusi asia, joka kuuluu keski-ikään.

– Nykyisin täytyy huolehtia aiempaa enemmän unesta, ja rasituksista palautuminen vie enemmän aikaa, Tuija sanoo.

– Aamuöinen heräily on minulle uusi asia, joka kuuluu keski-ikään. Jos on stressiä, heräilen helpommin, mutta joskus voi mennä kolme, neljäkin viikkoa, että unta riittää hyvin aamuun asti.

Tuija liikkuu ikäisekseen paljon, mutta on välttynyt loukkaantumisilta. Häneltä leikattiin molemmat polvet vuosia sitten, eivätkä ne ole oireilleet sen jälkeen.

– Polvet menivät koripalloillessa. Olen voittanut riittävän monta urheilukilpailua niin, ettei minun tarvitse enää vetää koko ajan täysillä treenatessani. Osaan kuunnella kehoani paremmin kuin nuorempana. Lisääntynyt itsetuntemus on parasta ikääntymisessä.

5 x Tuijan saliliikuntasuosikit

  1. Step aerobic – Musiikki huijaa ihanasti jalkalihasten vahvistamiseen.
  2. Tanssiliikunta  – Lavis ja zumba vievät mukanaan, jos vetäjä on hyvä.
  3. BodyBump – Aivot narikkaan ja lihakset kuntoon. Voima kasvaa.
  4. Yamuna – Tehokasta lihashuoltoa pallojen avulla. Kyllä venyy. Auuts!
  5. Kehonpainoharjoittelu  – Syväkyykkyjä ja käsilläseisontaa. Tykkään.

Tuija Brax

Syntynyt 1965 Helsingissä.

Asuu Helsingissä.

Perhe Puoliso Antti Brax sekä pojat Arttu, 21, ja Aarni, 25.

Motto Löysät pois.

Juttu on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 8/2018.