Berliinin Deutche Operan Don Giovanni piti 16-vuotiaan Tuuren otteessaan loppuun asti. 

Entschuldigen Sie bitte, mumisee farkkuihin ja t-paitaan pukeutunut mies ja ahtautuu eteenpäin penkkirivillä. Olemme Berliinissä Deutsche Operassa ja alkamassa on Don Giovanni. Iso osa näkemistäni ihmisistä on pukeutunut yhtä rennosti kuin tämä mies. Osalla puolestaan on kalliin näköiset turkikset ja korut. 

Isossa salissa kuulostaa siltä, kuin kaikki puhuisivat yhtä aikaa, ja ihmiset etsivät vielä paikkojansa. Nopeasti kaikki on kuitenkin valmiina, ja orkesteri aloittaa alkusoiton.

Olen etukäteen kuullut, että tämä Don Giovanni on rohkea, täynnä väkivaltaa, seksiä ja sisältää viittauksia tähän päivään ja historiallisiin tapahtumiin.

Vauhti pitää otteessaan

Alkusoiton aikana näyttämölle kävelee yli 20 mustapukuista miestä. Heidän joukossaan ovat Don Giovanni ja Leporello, tarinan päähenkilöt. Siitä lähtee liikkeelle Don Giovannin elämästä kertova tarina.

Jos oopperassa tulee, tai kun itselleni ainakin tulee, niitä pitkästyttäviä hetkiä, että alkaa odotella väliaikaa tai penkit alkavat tuntua epämukavilta, niin nyt ei tule sellaista tunnetta. Tapahtumat menevät vauhdilla eteenpäin.

Don Giovanni on itserakas öykkäri, joka haluaa vain nauttia elämästä välittämättä seurauksista, vaikka hän tuottaa tuskaa ja surua muille. Don Giovanni aiheuttaa usean ihmisen kuoleman. Leporello, joka on alkuperäiseen tarinaan kirjoitettu narriksi, on nyt lähes yhtä itserakas ja juonitteleva kuin Don Giovanni. Molemmat jahtaavat ja viettelevät naisia välittämättä heidän tunteistaan, aviomiehistä tai muiden ihmisten mielipiteistä.

Bravo-huudot eivät kuullosta teennäisiltä, jos niissä on riittävästi voimaa.

Esitys on täynnä seksiä ja viittauksia seksiin. Monet esityksen miehet ovat ison osan ajasta ilman paitaa ja jos joku vielä ajattelee että oopperalaulajalla on oltava muhkea vatsa, niin se ei kyllä ole totta. Kaikilla esittäjillä näyttää olevan hyvä kunto ja treenatut lihakset.

Monet viittaukset tähän päivään on upotettu hauskasti tarinaan. Myös huumori uppoaa yleisöön. Muutenkin yleisö elää esityksessä mukana ja hyvät lauluesitykset palkitaan bravo-huudoilla. Se ei kuulosta teennäiseltä, jos huudossa on riittävästi voimaa ja innostusta.

Itse pidin eniten basso Leporellon äänestä. Leporellon roolin lauloi Davel Luciano ja Don Giovannin roolin lauloi baritoni Mathew Newlin. Molemmilla on omat kotisivut, joista selviää, että he kiertävät eri oopperataloissa ja ovat laulaneet monia merkittäviä rooleja.

Yllätyksiä ja tuttua Mozartia

Don Giovanni on ooppera, jonka Mozart kirjoitti isänsä kuoleman jälkeen. Oopperassa esiintyy alussa ja lopussa erikoinen hahmo, komtuuri, joka alkuperäisessä tarinassa tekee lopun itsekkään Don Giovannin elämästä. Jossain on arveltu, että Mozart kirjoitti Don Giovannin hahmoon itsensä ja komtuuri olisi hänen isänsä. Kerrotaan, että Mozartin isä yritti määräillä poikansa elämää vielä silloinkin, kun tämä oli aikuinen.

Tässä versiossa on päädytty siihen, että lopussa Don Giovanni lyyhistyy ensin elottoman oloisena näyttämölle, mutta nousee sitten ylös ja kävelee kavereineen nauraen pois.

Komtuuri on tässä versiossa vain ääni, joka tulee jostain ylhäältä. Jos yleisö siis odottelee, millainen kävelevä patsas sieltä tällä kertaa ilmestyy, joutuu pettymään. 

Yllätyksellinen tarina, loistavat lavasteet sekä tutut Mozartin sävelet. Niistä on tämä ooppera tehty.

Helsinkiin perustettiin syksyllä 2016 Koominen ooppera, joka aikoo tehdä omia versioita tutuista oopperoista. On mukava seurata, millaisia versioita Helsingissä tullaan näkemään.

Tuure Äikäs, 16v, opiskelee lukiossa Espoossa. Tuure oli työharjoittelussa ET-ja Matkaopas -lehdissä vuonna 2015 ja nykyisin työskentelee näissä lehdissä satunnaisena avustajana.