Kalevi Keihäsen perustama Keihäsmatkat oli vuosikymmenen alussa Suomen suurimpia etelänmatkojen järjestäjä. Yrityksessä työskennellyt Eero Havia muistelee huippuhetkiä ET-lehdelle.

Ensimmäiset charter- eli tilauslennot Suomesta tehtiin 1960-luvulla. Finnair osti DC 8 -suihkukoneita vuonna 1969, ja siitä alkoi charter-matkailun nousu. Tavoitteena oli saada koneet käyttöön myös viikonloppuisin.

Vaurastuneet suomalaiset saivat mahdollisuuden lomailla edullisesti Kanariansaarilla, Mallorcalla ja Rodoksella. Aurinkomatkat lennätti väkeä Thaimaahan jo 1970-luvun puolivälissä.

Aluksi puhuttiin seuramatkoista, sillä suomalaisten matkakumppaneiden kanssa oltiin keskenään. Haku oli päällä, ja aviopareja muodostui.

Lue myös: Iskikö matkakuume? 6 vinkkiä halvempaan lomaan

Chinchillaturkkinsa uumenista Keihäsmatkojen Kalevi Keihänen opetti suomalaiset vihdoin lentämään lomalle rennosti. Syntyi käsite ’seiväsmatkalaiset’.

– Keihänen oli idearikas ja järjesti tempauksia. Yksi hänen iskulauseistaan kuului: ”Otatte vain pienet ja olette perillä.” Kalevi lennätti loppuaikoina jopa Keniaan, muistelee Keihäsmatkoilla ryhmäosaston vetäjänä työskennellyt Eero Havia.

– Kalevi Keihänen keksi järjestää taivaalliset vihkiäiset, ja 17 paria nousi Málagan-koneeseen. Mukana olivat pappi ja viihderyhmä Tapani Pertun johdolla. Kone kiersi seremonian ajan Helsingin yllä, sillä oli epäselvää, olisivatko vihkimiset olleet laillisia vieraan maan ilmatilassa.

Pontikkaa ja äitejä

Keihänen halusi tarjota chartermatkoja isoille joukoille, tavallisille suomalaisille metallimiehestä sairaanhoitajaan.

Keihäsen siivelle saattoi nousta, vaikka ei omannut kieli- tai muitakaan matkailutaitoja. Pontikkaa tarjottiin mennen tullen, palatessa sai kotoisia lihapullia. Lomailusta karisi turha glooria.

– Kerran Keihänen kutsui sata äitiä ilmaiseksi Aurinkorannikolle, Eero Havia kertoo.

Kiinnostava artikkeli:
Oikea matka-apteekki voi pelastaa hengen – kanna näitä mukanasi

– Valinta tehtiin lapsiluvun mukaan, joten onnekkaat löytyivät enimmäkseen Itä- ja Pohjois-Suomesta. Muistan vieläkin, että valituilla äideillä oli keskimäärin 13,24 lasta. Kampanja tuotiin julkisuuteen Hymy-lehdessä, sillä Keihänen ja Hymyn kustantaja Urpo Lahtinen olivat hyviä kavereita.

Keihänen hankki jopa kaksi omaa DC 8 -konetta, Härmän Jätkän ja Härmän Mimmin. Yhtiön toiminta kukoisti aluksi, mutta tyssäsi kovaan kilpailuun ja öljykriisiin 1973.

Keihäsmatkojen kaaduttua Aurinkomatkat, Tjäreborg ja Spies etunenässä pääsivät taistelemaan aikaisempaa useampien lomahaluisten rahoista.

Viestintäalan yrittäjä Eero Havia toimi Keihäsmatkojen ryhmäosaston vetäjänä 1972–74.

Oletko sinä matkustanut koskaan Keihäsmatkoilla? Kerro kokemuksiasi alla olevassa kommentointikentässä.

Vierailija

Ex-työntekijä Keihäsmatkojen vilkkaista vuosista: "Kalevi lennätti jopa Keniaan"

Oli mukava lukea ET-lehden juttuja 70-luvulta. Olimme mieheni kanssa yksi noista 17:sta parista, jotka vihittiin Suomen ilmatilassa vuonna -71. Vihkimisen jälkeen kone lensi kohti Malagaa ja Torremolinos oli häämatkamme kohde. Tänä vuonna tuosta tapahtumasta tulee 44 vuotta. Olemme tavanneet toisia pariskuntia siitä lähtien viiden vuoden välein. Ensi vuonna juhannuksen tienoilla kokoonnumme taas jossain päin Suomea. Vihkipappimme on ollut myös vaimonsa kanssa aina mukanamme. Tuosta lennosta...
Lue kommentti