Aamuaurinko värittää Kotorinlahden veden vihreäksi ja lämmittää ilman kesäisen kuumaksi.
Aamuaurinko värittää Kotorinlahden veden vihreäksi ja lämmittää ilman kesäisen kuumaksi.

Tästä ei nautiskelijan loma parane: Kajakilla lähikylään ja puoli kiloa simpukoita tavernassa viidellä eurolla. Vasta harvat ovat löytäneet Adrianmeren suloisimman lintukodon.

Viritän tuolini kohti vuoristomaisemaa ja katselen kirjan yli veneiden rauhallista liikettä Kotorinlahdella. Tunnen olevani paikassa, jossa kaikki on
kohdallaan, eikä kiirettä ole minnekään.

Perhosen muotoisen Kotorin-lahden lumoaville rantateille pääsee parinkymmenen minuutin välein kulkevalla lautalla Herceg Novista, joka on Montenegron suurimpia kaupunkeja.

Kotorista muistan aina kauneudessaan pysäyttävän näkymän, joka paljastui kiemurtelevan kylätien mutkassa: karun jylhät vuoret, auringon kimallus meressä ja kasvillisuuden vehreä loisto yhdistettyinä 1000-luvun alkupuolella rakennettuihin kivitaloihin.

Kotor ei suotta ole Unescon suojeluksessa.

Kotorinlahden satamissa vanhat kalastuspaatit ja luksusjahdit kelluvat sulassa sovussa. Kylän pojat pelaavat vesipooloa ja esittävät uimahyppyjään rantabaarin vieressä. Aina silloin tällöin ohi lipuu kajakki.

Vesi on vallitseva elementti, ja se yltää paikoittain melkein kylätielle. Linnamainen hotellimme Splendido, kuten moni muukin majoituspaikka, on aivan meren tuntumassa Prčanjin kylässä.

Lue myös: Adrianmeren todellinen helmi – Istrian niemimaa

Modernit ketjuhotellit loistavat poissaolollaan.

Muutoin Kotorin alueelta löytää majoitusta vuokrattavista huoneistoista luksushotelleihin. Vuokraustoiminta on paikallisille tärkeä tulonlähde.

Vuokrahuoneistot ovat siistejä, rauhallisia ja hotellimajoitukseen verrattuna edullisia. Hintataso on korkeimmillaan heinä–elokuussa.

Matkailun suurin noste tulee Venäjältä. Tämä näkyy viime vuosina kohonneina hintoina ja kiihtyneenä kiinteistöbisneksenä. Massaturismilta Kotor on vielä piilossa, eikä huippusesongin aikanakaan hotellissamme tarvinnut taistella runsaan aamiaisbuffetin antimista tai väistellä rantapalloja aurinkotuolissa.

Pyhä kellotorni

Kun istun lähempänä puolta yötä lämpimässä illassa Kotorin vanhankaupungin katuterassilla, tunnen olevani juuri sopivan oloisessa ihmisvilinässä. Katselen vuorilla kiemurtelevaa valonauhaa, joka päiväsaikaan näkyy Venetsian hallinnon aikaisena mahtavana muurina, Kotorin symbolina.

Montenegron kaupunkien upeat vanhat osat, Stari Gradit, piileksivät joko tylyn urbaanin asutuksen kätköissä, kuten Herceg Novissa.

Kotorin vanhakaupunki on vaeltajan ihasteltavana keskellä luonnon kauneutta. Se on houkutteleva sokkelo katuja, joiden varsilta paljastuu viilennettyjen terassien lisäksi vanhoja pubeja, käsityömyymälöitä, sympaattisia pieniä puutarhoja ja historiallisia rakennuksia.

Katolinen Pyhän Tryphonin katedraali ontuu ilman toista kellotorniaan, joka jäi uudelleen rakentamatta suuren maanjäristyksen jäljiltä 1600-luvun lopulla.
Ortodoksinen Pyhän Nikolauksen kirkko taas hengittää mystistä valoa ja tuoksua kertoen Montenegron vaiheikkaasta historiasta ja kansojen kohtaamisesta.

Pyhän Nikolauksen kirkko alkaa illan hämärtyessä hehkua kaunista valoa Kotorin vanhassakaupungissa.

Meri lautasella

Montenegro on mereneläviä rakastavien paratiisi, mutta saa sieltä hyviä pihvejäkin. Kotorinlahdella ravintolaelämyksiä on tarjolla fine diningista perinteiseen pubi-ruokaan. Kaikki tarjoillaan tuoreina ja ronskeina
annoksina.

Keskikesällä 40 asteen helteessä illallisaika venähtää helposti yhdeksän paremmalle puolelle. Ateriat nautitaan ulkona, mieluiten veden äärellä lyhtyjen loisteessa.

Sitruunaiset grillatut kalat oliiviöljyssä, ylitsepursuavat simpukkapadat ja täytetyt mustekalat eivät jätä toivomisen varaa. Päivän saalis esitellään usein etukäteen tarjottimella, ja samalla tarjoilija kertoo annoksen valmistustavan.

Mausteet ovat mutkattomia, mutta toimivat täydellisesti eivätkä peitä raaka-aineiden omia makuja.

Katso upeat kuvat:
Kroatia on on houkutteleva kohde niin purjehtijoille kuin maakravuille

Kajakilla baariin

Kotoriin majoittuneen seikkailuhenkisen matkailijan ei kuitenkaan tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan. Retki leppoisimmasta päästä tehdään kajakilla. Lahti on tyyni, ja vastaranta häämöttää vartissa. Rantabaarit toivottavat tervetulleiksi vesiteitse, eikä tyynen lahden poukamassa tarvitse pelätä kylmyyttä.

Monet retkenjärjestäjät tarjoavat myös menevämpiä aktiviteettejä riippuliidosta vuoristopyöräilyyn.

Matkailija voi repäistä itsensä vaakatasosta altaan ääreltä muutaman päivän patikkaretkelle. Maisemat ovat taatusti upeat.

Montenegron todellinen vuoristo löytyy sisämaasta, pääkaupunki Podgorican pohjoispuolelta. Bussiyhteydet sinne ovat hyvät, eikä luonnonpuistojen
tarjontaa kannata ohittaa.

Ruusuinen päiväretki

Päivän retki pienoiseen Rosen kylään tarjoaa samaa rauhaa ja henkeäsalpaavaa kauneutta, joista Kotor on kuuluisa. Rose on lähellä lahden sisääntuloväylää,
mutta vuoristotien takana hyvin piilossa.

Lounas Konobar Adriatic Rosessa kietoo päivän terävimmän kuumuuden köynnösten varjoon.

Roseen pääsee myös vastarannalla sijaitsevasta Herceg Novista veneellä. Paikka on ihanteellinen parin päivän majoittumiseen idyllisen merimaiseman äärellä.

Junalla & bussilla

  • Junalla maisemia ihaillen: Hyppää junan kyytiin Barin hiekkarannoilta ja ihaile yhtä Euroopan jylhimmistä valtioista pysähtyen pääkaupunki Podgoricaan.
  • Matkaa voi jatkaa vuorten äärelle Biogradska Gora -luonnonpuiston kautta aina Bijelo Poljen kaupunkiin saakka. Junayhteydet toimivat parhaiten etelä–pohjoissuunnassa.
  • Lipun voi ostaa asemalta tai junasta. Junien kunto ja aikataulut vaihtelevat. Esimerkiksi Bar–Bijelo Polje, noin 10 euroa.
    www.visit-montenegro.com/transport-railway.htm
  • Bussilla edullisesti:  Poikittaiseen liikkumiseen maan sisällä kannattaa käyttää bussia. Podgorican keskusbussiasemalta pääsee suurimpiin kaupunkeihin säännöllisesti. Liput ovat edullisia. 
    www.visit-montenegro.com/transport-bus.htm
  • Autolla kylät tutuiksi: Pienten kylien ja vuoristoseutujen tutkimisessa auto on kätevä. Vuokraamot sijaitsevat lentokenttien lähellä ja suurimmissa kaupungeissa. Viikkovuokra vaihtelee 200 euron molemmin puolin sesongista riippuen.

Matkustaminen

  • Viikon matka Herceg Noviin alkaen noin 680 €.
  • Pelkät meno-paluulennot Kroatian Dubrovnikiin noin 200 €. Sieltä automatka rajalle ja rajan ylitys kestävät vajaan tunnin.
  • Lentää voi myös Montenegron
    pääkaupunkiin Podgoricaan, meno-paluu noin 300 €.
  • Yöpyminen kahdelle 50–100 €.
  • Lisätietoja:
    www.montenegro.travel
    www.discover-montenegro.comwww.visit-montenegro.com

3 x merenherkku

  • Kattilallinen simpukoita 

    Tarjoillaan tomaatti-kastikkeessa sipulilla ja valkoviinillä maustettuna tai kirkkaassa sitruunaisessa liemessä. Tavernassa alkaen noin 5 € puoli kiloa simpukoita. Mehukas alkupala kahdelle.

  • Musta risotto  

    Katalonian tunnetuksi tekemä herkku osataan Montenegrossakin. Mustekalan musteesta värinsä saava rikas ja mehukas risotto on ulkonäköään herkullisempi. Hinta on huokea Barcelonaan verrattuna, 10–15 € annos.

  • Mustekalaa

    katkarapu-yrttitäytteellä.  Mustekalan valmistus on taitolaji, mutta tämän herkun kohdalla sitkeys ei ole ongelma mehevän täytteen ja uunissa viimeistelyn ansiosta. Merellinen erikoisuus maksaa pohjoisella pallonpuoliskollamme maltaita mutta Montenegrossa 10–15 €.

3 x ruokapaikka

  • 1. Konoba Lanterna, Prčanj

    Mutkatonta, edullista ruokaa ja juomaa, hyvä hinta-laatusuhde. Maistelimme alkuruoaksi öljyssä säily-tettävää juustoa ja ilmakuivattua kinkkua. Yhdelle tarkoitettu ja vähintään kahdelle riittävä äyriäislautanen oli myös maukas. Mukana oli useaa eri rapua, kalaa ja merellisiä risottoja. Annokset ovat isoja, eikä aterian hinta nouse yrittämälläkään yli 20 euron ruokailijaa kohden. Veden äärellä sijaitsevan maalaisromanttisen terassin pöydät on peitetty ruutupöytäliinoin. Paikallisetkin kilistävät täällä lasejaan ja viettävät sukujuhliaan.

  • 2 Stari Mlini, Ljuta

    Stari Mlini on rakennettu 300 vuotta vanhan myllyn ympärille. Pöydät
    on piilotettu puutarhan, purojen ja vesirattaiden lomaan. Äyriäiset valmistetaan asiantuntemuksella. Jälkiruoat ovat suussa sulavia kakkuja, kohokkaita ja hedelmäannoksia. Kalaan kyllästyneen kannattaa täällä keskittyä muihin antimiin, koska lista on tasapuolisen laadukas. Pääruoat 15–25 €.  
    ww.starimlini.com

  • 3. Restoran Galion, Šuranj bb

    Gourmet-ruokailua reiluin annoksin ja Suomeen verrattuna kohtuuhintaan. Näkymät Kotorin-lahdelle ja iltaisin valaistuun, vuoria kiertävään linnoitukseen. Neljän hengen seurueemme tilasi pääruoaksi kahta eri kalaa, molemmat grillattuna. Kolme ruokalajia viineineen ja kahveineen verotti
    kukkaroa noin 50 € henkilöä kohden. Viinilista on huomattavan laaja paikalliseen yleiseen tasoon verrattuna.  
    www.hotelvardar.com

Artikkeli on julkaistu alunperin Matkaopas-lehdessä 8/2013.

Oletko käynyt Montenegrossa? Mitkä ovat suosikkipaikkojasi siellä? Kerro ja keskustele alla olevassa kommentointikentässä.

Montenegro x 21 faktaa

  1. Sijainti: Balkanilla Adrianmeren rannalla. Naapureita Albania, Bosnia-Hertsegovina, Kroatia, Kosovo ja Serbia.
  2. Montenegronkielinen nimi Crna Gora tarkoittaa Mustaa vuorta.
  3. Pinta-ala: 13  800 km².
  4. Valtiomuoto: Itsenäinen tasavalta.
  5. Asukasluku: Noin 680  000.
  6. Matkailijoiden määrä:  Noin 1,2 miljoonaa vuosittain.
  7. Pääkaupunki: Podgorica, 170  000 asukasta.
  8. Kieli: Montenegro. Englantia, saksaa ja venäjää osataan vähän.
  9. Uskonto: 70 % ortodokseja, muslimeja noin 20 %.
  10. Tulotaso: Keskiansio on alle 800 € kuukaudessa.
  11. Ilmasto: Rannikolla leuto välimerellinen. Vuoristossa talvella lumisateita ja nopeita lämpötilojen vaihteluja.
  12. Matkailusesonki: Heinä–elokuu.
  13. Aikaero Suomeen  – 1 t.
  14. Suuntanumero: +382. Matkapuhelimet toimivat.
  15. Raha: Montenegro otti 2002 yksipuolisella päätöksellä valuutaksi euron, vaikka se ei kuulu euromaihin. Luottokortit kelpaavat joissakin hotelleissa, ravintoloissa ja kaupoissa.
  16. Passi ja viisumi: Passin on oltava voimassa kolme kuukautta matkan jälkeen. Maassa voi oleskella alle 90 päivää ilman viisumia.
  17. Juomaraha: 10–15 prosenttia laskun loppusummasta.
  18. Terveys: Perusrokotusten lisäksi A-hepatiittisuoja.
  19. Hygieniataso maassa on hyvä.
  20. Turvallisuus: Liikenteessä tulee noudattaa varovaisuutta.
  21. Tiet ovat kapeita ja mutkaisia ja liikennekulttuuri rohkeaa.

Vinkki! Aiotko reissuun yksin? Tässä 10 ohjetta

Ahvenanmaan pääkaupungissa on kotoisia ravintoloita, kauniita maisemia ja hyvä tunnelma. Ja kaikki on lähellä!

Rakastuin Ahvenanmaahan laakista ja kävin siellä viime vuonna viisi kertaa. Halusin nähdä sen jokaisen vuodenajan.

Ihmiset mantereella (kuten ahvenanmaalaiset muita suomalaisia kutsuvat) eivät tiedä, kuinka viehättävä ja monipuolinen reilun 11 000 asukkaan Maarianhamina on. Se tuntuu kokoaan suuremmalta, ja pääkadulla on talvellakin arkisin mukavaa kuhinaa. Olo on vähän kuin ulkomailla olisi.

Torikadulla on kiva vaeltaa, piipahtaa puoteihin ja istahtaa kahville. Ulkomaisia turisteja on kesällä paljon. Ravintola Indigon viihtyisällä terassilla istuva Ben Falck, 25, on tullut Helsingistä Maarianhaminaan opiskelemaan hotellialaa.

– Ahvenanmaa oli minulle ennestään tuntematon, mutta nyt tykkään siitä kovasti. Meri on aina läsnä ja ulkoilumahdollisuuksia on paljon. Lilla Holmenin eli pienen saaren ranta kaupungin itäpuolella on yksi suosikkipaikoistani. Kesällä siellä käy porukkaa yöuinnilla.

Maarianhaminan kävelykadut ovat viihtyisiä.
Maarianhaminan kävelykadut ovat viihtyisiä.

Benin lempiravintolat ovat kotoisa Indigo sekä Kvarter5.

– Kvarter5:ssa ruokalistan teemat vaihtuvat kuukausittain: tapakset, äyriäiset, intialainen, streetfood. Hotelli Parkin baarissa on elävää musiikkia torstaista lauantaihin.

Ben kertoo paikallisten kutsuvan Ahvenanmaata nimellä Ön tai Holmen.

– Maarianhamina on parissa päivässä nähty. Autolla pääsee pidemmällekin. Varsinkin pohjoispuolen punaiset graniittikalliot ovat näkemisen arvoisia.

Ihania käsityökauppoja

Skarpansvägenillä on kiinnostava lankakauppa Therese Broderi o Garn. Kadulla olevia alekoreja penkova Hannele Ögård-Forsman nauraa, että se on vähän kuin luontaistuotekauppa.

– Täällä tulee niin hyvälle mielelle, että sen on pakko olla terveellistä.

Hannele paljastaa minulle muutkin mansikkapaikkansa. Emmauksessa ja Kierrätyskeskuksessa on usein hienoja raaka-aineita kierrätyskäsitöihin.

– Kesällä täällä on pihakirppiksiä ja kesätapahtumien aikaan paljon myyntikojuja. Ahvenanmaan meripäivät 19.-23.7. 2018 ja viikinkimarkkinat lähikunnassa Saltvikissa 26.-28.7.2018 tuovat tänne paljon pöhinää.

Meripäivillä riittää väkeä joka vuosi.
Meripäivillä riittää väkeä joka vuosi.

Hannelen neuvosta lähden käymään Merikorttelissa. Se on hieno paikka, kappale elävää merellistä historiaa. Ihailen kauniita venevajoja ja ranta-aittoja. Vanhojen rakennusten väliin rakennetaan uutta, mutta samoin kuin muuallakin Maarianhaminassa, uudet rakennukset ovat kauniita ja sulautuvat hienosti vanhojen joukkoon.

Vierasvenesataman 300 metrin pituinen laituri päättyy pikkuruiseen romattiseen Merenkulkukappeliin. Ei ihme, että se on suosittu vihkimispaikka.

Merikorttelissa oleva Salt-käsityöläistalo on täynnä upeita paikallisia design-käsitöitä. Myyntivuorossa oleva Ann Granlund esittelee yläkerrassa olevan työhuoneensa, jossa hän painaa kankaita. Huoneesta avautuu näköala merelle.

– Meillä on myynnissä 60 käsityöläisen töitä. Suosituimpia ovat käytännölliset tavarat, kuten leikkuulaudat, tekstiilit, keramiikka ja lasi, Ann kertoo.

Ostan miehelleni Maarianhamina-kalsarit. Se on sisäpiirivitsi, tuon näitä eri kaupungeista.

Salt-käsityöläistalon Ann Granlund työssään.
Salt-käsityöläistalon Ann Granlund työssään.

Hildan kauniit talot

Jos pitää kävelystä, Maarianhaminassa on monta mukavaa luontopolkua. Merikorttelista etelään voi kulkea rantaa pitkin Tullarns äng-puistoon. Pohjoiseen kävellessä pääsee Nabbenin venevaja-satamaan. Myös Länsirannalta laivaterminaalin luota lähtee patikkapolku, jolla on puisia siltoja ja rappusia helpottamassa liikkumista kallioisessa maastossa.

Tänään vuokraan kuitenkin pyörän ja lähden ajelemaan eteläiseen kaupunginosaan. Haluan nähdä Hilda Hongellin vuosina 1889-1912 suunnittelemia puutaloja. Niissä on kauniita puuleikkauksia ja koristeellinen sveitsiläistyyli. Taloja on säilynyt 44. Useimpia niistä voi ihailla Mariegatanin ja Södragatanin varrella.

Matkailutoimistossa työskentelevä Riitta-Lea Värelä suosittelee arkkitehtuurikierrosta ja kertoo, että Mathis Hallen -kaupan alakerrassa voi tutustua eläkeläisyhdistyksen rakentamaan kaupungin pienoismalliin.

Päätän iltani Länsisatamaan. Istahdan vuonna 1897 rakennetun paikallisen pursiseuran ÅSS Paviljongenin terassille nauttimaan ilta-auringosta, viinilasillisesta ja näkymästä nykyään museona toimivalle Pommern-purjelaivalle.

Ahvenanmaalla kannattaa hypätä pyörän selkään.
Ahvenanmaalla kannattaa hypätä pyörän selkään.

6 vinkkiä Ahvenanmaalle

1. Kävelykatu puoteineen

Pääkatu Torggatan pursuaa ihania pikkupuoteja ja kiinnostavia kahviloita. Puisia penkkejä onrunsaasti, ja niihin voi istahtaa vaikka jäätelölle ohikulkijoita katselemaan. Kesäisin voi ihailla niin viulunsoittajia kuin kullattuja eläviä patsaitakin. Maarianhaminalla on kesäisin pohjoismaiden aurinkonennätys.

  • Torggatan

2. Syö ja nauti

Pittoreskistä Bagarstuganista saa unelmaisia torttuja ja perinteistä Ahvenanmaan pannukakkua. Kahvikupit ovat suloisen erilaisia. Iwa-kahvila on ollut paikallaan 60-luvulta lähtien. Nauti herkullinen päivän kalakeitto tai maistuvia leivonnaisia.

Ahvenanmaan pannukakkua on pakko maistaa.
Ahvenanmaan pannukakkua on pakko maistaa.

3. Viktors crafts & design

Hienossa vanhassa puutalossa on ahvenanmaalaisten kädentaitajien hurmaavia töitä: uusvanhoja puulaatikoita, villasukkia, koruja ja vaatteita. Elintarvikkeitakin on myynnissä. Juo kuppi kahvia miellyttävässä ympäristössä!

  • Viktors crafts & design, Toggatan 16.

4. Piipahda museoissa

Merenkulkumuseossa saa aidon tuntuman siitä, millaisissa oloissa isoilla purjerahtialuksilla elettiin.

Ruby ja Meri -huoneessa voit liikkua merenpohjalla, jossa on haaksirikkoutunut laiva ja aarreluola. Uudistuneen taidemuseon taulut on ripustettu upeasti tiiviisiin ja erilaisia töitä sisältäviin ryhmiin.

Merenkulkumuseossa viihtyvät lapsetkin.
Merenkulkumuseossa viihtyvät lapsetkin.

5. Merikortteli

Itäsatamassa olevassa merikorttelissa voit tutustua veneenveistoon, raudantaontaan ja muihin käsityötaitoihin sekä katsella vierassatamaan ankkuroituneita perinteisiä purjealuksia ja puuveneitä. Korttelissa on lisäksi museo, kesäravintola ja käsityöläisliike Salt.

6. Pyöräile puutaloalueella

Romanttiset pitsihuvilat ovat Suomen ensimmäisen naisrakennusmestarin Hilda Hongellin suunnittelemia. Useimmat ovat Mariegatanin ja Södragatanin varrella.

Vuokraa pyörä kympillä päiväksi ja fillaroi kaupungin luonnonläheisillä pyöräteillä.

Pitsihuviloita kelpaa katsella.
Pitsihuviloita kelpaa katsella.

Lisää vinkkejä:

Polkupyörällä matkaaja liikkuu omaan tahtiin. Luonto on lähellä ja taukopaikoille on helppo pysähtyä. Leppoisa Saariston Rengastie on Suomen pyöräreiteistä tunnetuin.

Rengastie on Turun saaristossa kiertävä noin 250 kilometrin reitti ja omiaan kiireettömään pyöräilyyn. Se alkaa Turusta, ja jos lähdetään pohjoisen kautta, kuljetaan Naantalin, Iniön, Korppoon ja Paraisten kautta.

Tarjolla on myös noin sadan kilometrin Pieni Rengastie. Se oikaisee Rymättylästä Seilin saaren kautta Nauvoon. Tamperelainen Veli Karvinen, 55, aikoo tänä kesänä polkaista tielle uudestaan. Ensimmäisestä reissusta on toistakymmentä vuotta.

– Silloin oli elokuu, eikä autoja paljon näkynyt. Oli mukava polkea, Karvinen kertoo.

Karvinen on retkipyöräillyt parikymmentä vuotta. Hän kuuluu tamperelaiseen pyöräilyseuraan Kaupin Kanuunoihin.

Turun saaristoon Karvisen houkuttivat luonto ja vesielementti, jotka toivat Itä-Suomessa syntyneelle mieleen Saimaan seudut.

– Erityisen hieno elämys oli pyöräillä yöaikaan Houtskarin kirkolta Mossalaan odottamaan yhteysalusta.

Nauvon Köpmans on yksi Rengastien idyllisistä raukopaikoista.
Nauvon Köpmans on yksi Rengastien idyllisistä raukopaikoista.

Merivettä pullossa

Ensimmäisen Rengasretkensä viimeisenä päivänä Karvinen täytti vesipullon leirintäalueen vessassa ja lähti ajamaan. Juoma paljastui myöhemmin merivedeksi.

Palvelut ovat siitä parantuneet. Löytyy kauppoja ja myymälöitä sekä yöpymiseen leirintäalueita, majataloja, hotelleja ja mökkejä.

Reitin varrella on idyllisiä saaristokyliä, historiallisia nähtävyyksiä, luontopolkuja ja uimarantoja.

Ensi kesän reissulle Karvinen lähtee porukan kansa. Tarkoitus on kiertää Pieni Rengastie Naantalista lähtien pohjoisen kautta.

Reissussa ollaan kaksi täyttä ja kaksi vajaata päivää ja edetään 40–70 kilometrin etapein.

– Käymme ainakin Mannerheimin sukukartanossa Askaisissa. Toinen kiinnostava kohde on Seilin saari, jonne aikoinaan eristettiin spitaaliset ja jossa toimi mielisairaala vielä 60-luvun alussa, Karvinen kertoo.

Saariston Rengastiellä on liki 50 kilometriä vesistön ylityksiä.
Saariston Rengastiellä on liki 50 kilometriä vesistön ylityksiä.

Rymättylästä Nauvoon vievän yhteysaluksen aikataulu on tutkittu etukäteen, mutta muuten ryhmä liikkuu ex tempore -periaatteella. Mielenkiintoinen nähtävyys, ruokapaikka tai kahvitupa voi muuttaa suunnitelmia.

– Koska yövymme mökeissä, meidän ei tarvitse kuljettaa telttoja eikä makuupusseja.

Varakumi matkaan

Periaatteessa Rengastielle voi lähteä vaikka omalla työmatkapyörällään. Jos on hankkimassa uutta pyörää, Karvinen suosittelee cyclocrossia. Se muistuttaa siroa maantiekilpapyörää, mutta siinä on kiinnityspisteet välttämättömille lokasuojille ja tavaratelineille.

– Tärkeintä on sopivan kokoinen runko. Liian isolla tai pienellä pyörällä matkanteko käy rasittavaksi.

Kannattaa varmistaa myyjältä, että vanteet ovat laadukkaat, koska ne joutuvat kovalle rasitukselle. Pinnoja pitää olla riittävästi, 32-36. Valmistajat pyrkivät säästämään painoa tinkimällä pinnoista.

Paikkausvälineet ovat Karvisen mukaan paljolti historiaa. Mukaan pakataan pari varasisäkumia. Tien päällä on helpompi vaihtaa koko kumi kuin etsiä reikää.

Tienvarren viitta Iniössä kertoo etäisyyksistä, palveluista ja nähtävyyksistä.
Tienvarren viitta Iniössä kertoo etäisyyksistä, palveluista ja nähtävyyksistä.

Pumppu on tietysti välttämätön. Muut työkalut valitaan matkan pituuden mukaan.

Karvinen neuvoo tutkimaan, minkälaisia ruuveja ja pultteja pyörässä on, ja ottamaan mukaan pari kappaletta kutakin.

– Ajaessa pultit tuppaavat löystymään ja putoilemaan. On kätevää, jos on kiinnittää heti uusi tilalle. Ne eivät paljon paina.

Värikkäät vaatteet ja lippu

Karvisella on pyörässään polkimet, joihin ajokengät lukkiutuvat. Näin polkeminen tehostuu.

Ajoasuna ovat maantiepyöräilijän trikoot, joissa on irtohihat ja -lahkeet. Ne on helppo riisua, jos aurinko alkaa porottaa.

Saariston teillä on Karvisen mielestä turvallista ajaa, koska autoilijat ovat tottuneet kaksipyöräisiin. Hän ihmettelee pyöräilijöitä, jotka eivät huolehdi näkyvyydestään. Itse hän käyttää värikkäitä vaatteita ja huomioliiviä.

Iniössä on mukava pyöräillä, sillä liikennettä on vähän.
Iniössä on mukava pyöräillä, sillä liikennettä on vähän.

– Näkyvyyttä ei ole koskaan liikaa. Olen kiinnittänyt sivulaukkuun reilun kokoisen Suomen lipun. Autoilijoissa lippu herättää jonkinlaista alitajuista kunnioitusta, niin että he eivät tohdi pyyhkäistä liian läheltä.

Polkien maailmalle

Helsinkiläinen Kauko Isotalus, 65, pyöräili jo nuorena pitkin Suomea aina Lappia myöten. Vaikka vuosia tuli lisää, harrastus säilyi. Seuraavaksi retket suuntautuivat Pohjoismaihin ja Manner-Eurooppaan.

– Kolmekymppisenä tekemäni Pariisin-reissu kesti reilun kuukauden. Kilometrejä kertyi 4500.

Nyt eläkeläisenä Isotalus on alkanut kiertää kotimaata. Hän on käynyt kaikissa Suomen kunnissa. Isotalus on myös Helsingin Polkypyöräilijöiden jäsen.

Heinä tuoksuu huumaavasti pyöräilijän nenään kesäisessä saaristossa. Korppoon kirkonkylä on kuin postikortista.
Heinä tuoksuu huumaavasti pyöräilijän nenään kesäisessä saaristossa. Korppoon kirkonkylä on kuin postikortista.

Saariston Rengasreitti on tuttu. Etelä-Norjasta palatessaan hän tuli Tukholmasta laivalla Turkuun ja kävi sitten kääntymässä Houtskarissa.

– 1990-luvun alussa ajoin Korppoosta Ahvenanmaalle ja palatessa poikkesin Kustavin kautta Iniössä.

Isotalus muistaa, että siihen aikaan saaristossa oli paljon losseja ja lauttoja. Monet niistä on sittemmin korvattu sillalla, kuten Nauvon Lillandetin ja Storlandetin välisessä salmessa.

Omia reittejä

Viime vuosina Isotalus on tehnyt pyörämatkoja Helsingistä muun muassa syntymäkuntaansa Alavieskaan ja Joensuuhun, missä hänellä on sukulaisia.

– Toivottavasti kukaan ei nähnyt, että hesalainen saapuu vanhaan kotipitäjäänsä polkupyörällä, hän naurahtaa.

Hän ei suosi valmiita pyöräreittejä kuin osin, koska tykkää suunnitella omat. Hän ajelee aina yksin.

Borgbergin näköalatornilta Houtskarissa näkyy Ahvenanmaalle saakka. Lintuperspektiivistä saa hyvän kuvan saaristosta.
Borgbergin näköalatornilta Houtskarissa näkyy Ahvenanmaalle saakka. Lintuperspektiivistä saa hyvän kuvan saaristosta.

Kartat matkaan

Retkillään Isotalus yöpyy leirintäalueilla. Suojaa antavat samat teltta ja makuupussi, jotka kävivät pyörän tarakalla Pariisissa.

– Sivulaukut ovat välttämättömät pitkillä matkoilla. Niihin saa pakattua varavaatteet ja työkalut, joista sisäkumit ja ketjunkatkaisin ovat tärkeimmästä päästä.

Hän ei käytä navigaattoria, joten mukana pitää olla autoilijan tiekartta ja tarkempia kohdekarttoja.

– Yleisille uimarannoille ei tahdo olla viittoja, ja jos on, etäisyys puuttuu. Se voi olla monta kilometriä. Tienoita kannattaa tutkia netissä Maanmittauslaitoksen Karttapaikka-palvelussa ja tulostaa paperille.

Nauvosta löytyy yksi saariston parhaista uimapaikoista.
Nauvosta löytyy yksi saariston parhaista uimapaikoista.

Sopivalla vauhdilla

Pyöräilyssä Isotalusta viehättää ihmisen mittainen vauhti. Kävely on liian hidasta, autoilu liian nopeata.

– On mukavaa, kun voi säätää itselleen mallaavan tahdin ja pysähtyä tarvittaessa tien poskeen.

Isotalukselta ei riitä innostusta nykyiseen sähköpyörävillitykseen. Niiden lataus ei riitä, kun hänen tyypillinen päivämatkansa on yli sata kilometriä.

– Eikä minulle tulisi mieleenkään kuljettaa polkupyörää junassa saati lentokoneessa. Polkupyörä on pyöräilemistä varten, hän sanoo.

Polkaise myös näihin: 3 pyöräreittiä kesä-Suomessa

  1. Seututie Pietarsaaren ja Kokkolan välillä kulkee seitsemän sillan kautta kauniissa merimaisemissa. Bosundin kylästä puolimatkasta löytyy Vene-, kalastus- ja metsästysmuseo. Pietarsaari-Kokkola, 40 km.

  2. Kuninkaantietä kulkivat kruunupäät ja tsaarit saattueineen, ja historia on reitillä vahvasti läsnä. Piipahda Porvoon Taidetehtaassa ja Kotkan merikeskus Vellamossa. Helsinki-Lappeenranta, 330 km.

  3. Saimaan maisemissa riittää ihasteltavaa. Jos haluaa lyhentää reissua, oikaista voi Mikkelistä Puumalan kautta Imatralle. Kulttuurin ystävän kannattaa kuitenkin valita pitkä reitti ja olla Savonlinnassa oopperajuhlien aikaan 7.7.-4.8. Lappeenranta-Mikkeli-(Savonlinna- Punkaharju)-Ruokolahti-Imatra-Lappeenranta, 530 km.

Artikkeli on julkaistu ET Matkaopas -lehden numerossa 3/2017.

  • Saariston Rengastie koostuu yleisistä teistä sekä niihin liittyvistä yhteysalus- ja lossiyhteyksistä.
  • Rengastie on kokonaan avoinna 25.5.–26.8., jolloin m/s Antonia liikennöi Iniön ja Mossalan välillä. Muina aikoina reitin voi kulkea eteläkautta Houtskarin Mossalaan tai pohjoiskautta Iniön Daleniin asti. lautta.net
  • Pienen Rengastien liikennekausi on 18.5.–2.9., jolloin m/s Östern liikennöi Nauvon ja Rymättylän väliä. ostern.fi/aikataulu
  • Matkan suunnittelussa iso apu on vesiliikenteen aikataulupalvelu. lautta.net/rengastie
  • Karttakeskus myy Saariston Rengastien pyöräilyopasta. karttakauppa.fi
  • Paraisten matkailuneuvonnan sivuilla on karttoja ja tietoa Rengastien palveluista. Sivustolta voi myös tilata omatoimimatkailijan oppaan Rengastielle. saaristo.org
  • Tietoa pyörämatkailusta ja varusteista: pyoramatkailu.com