Hotellien tähtiluokitusten tarkoituksena on auttaa löytämään sopiva majapaikka. Järjestelmien kirjavuus syö kuitenkin pohjaa luotettavalta vertailulta.

Kun kohde, matkakumppanit ja lennot on valittu, on aika löytää hinta-laatusuhteeltaan pätevä hotelli – mieluiten sopivan etäisyyden päästä kaikesta.

Tähtien tutkiminen on helpoin tapa haravoida majoitusvaihtoehtoja. Hotellit jaetaan yleensä viiteen luokkaan. Minimivaatimukset täyttävässä pitää
olla juokseva kylmä ja kuuma vesi, kun viiden tähden hotellilta vaaditaan ilmastointia, monipuolista palvelua ja ravintolavaihtoehtoja.

Luokitusperiaatteiden kirjo varsinkin Euroopan ulkopuolella on kuitenkin melkoinen. Kansainvälisten järjestelmien lisäksi matkanjärjestäjät ja hotellit itse voivat luoda omansa. Luokituksia tehdään myös kansallisella tasolla, jolloin niihin vaikuttaa paikallinen lainsäädäntö.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Soppaa hämmentävät netissä toimivat varaussivustot, kuten Tripadvisor, Hotels.com ja Booking.com, jotka perustavat luokituksensa joko asiakkaiden arviointeihin, omiin tähtiin tai viralliseen luokitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisäksi kulttuuri- ja elintasoerot tekevät eri maissa sijaitsevien hotellien vertailusta vaikeata. Neljä tähteä Dubaissa ei ole sama asia kuin vaikkapa Turkissa.

Matkanjärjestäjät tutkivat

Valmismatkat tuovat asiaan hieman ryhtiä. Matkanjärjestäjät auditoivat eli tutkivat kaikki tarjonnassaan olevat hotellit. Kohdepäälliköt käyvät vertailumielessä myös muissa alueen hotelleissa.

Erot otetaan huomioon, jolloin hotellin omaa luokitusta voidaan korjata esimerkiksi suomalaiseen makuun istuvaksi.

Suomessa ei ole lainkaan käytössä hotellien tähditystä. Asiasta on keskusteltu viimeksi joitakin vuosia sitten, mutta luokitusjärjestelmän käyttöönotto törmäsi alan vastustukseen.

Perusteluna oli netin ja sosiaalisen median voima. Tähtiä enemmän asiakkaiden uskotaan luottavan muiden asiakkaiden arvioihin ja vinkkeihin.

Lisäksi parin hotellin koeluokituksessa todettiin, että pienet yksityiskohdat, kuten tuolien lukumäärä tai peittojen koko, saattoi tiputtaa tähden.

Eurooppalainen luokitus

Tarjolla Suomeenkin olisivat yleiseurooppalaisen Hotelstars Unionin kriteerit. Luokitusjärjestelmien harmonisointiin pyrkivän Unionin perustivat 2009 Itävalta, Tšekki, Saksa, Unkari, Hollanti, Ruotsi ja Sveitsi. Mukaan ovat myöhemmin tulleet Viro, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Belgia, Tanska ja Kreikka.

Hotelstars Union -luokitusjärjestelmää käyttävien maiden tähtiluokitukset ovat siis vertailukelpoisia. Jos on viettänyt miellyttävän yön tanskalaisessa kolmen tähden hotellissa, voi samaa odottaa tšekkiläisessä kolmen tähden majapaikassa.

 

Lähteet: Maran varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi, Finnmatkojen tiedotuspäällikkö Jenita Sillanpää, Finnairin Head of Hotels and Transportation Janne Ohralahti.

Vilkaise ensin huonetta

  • Hotellin sijainti ei vaikuta tähtiin, sillä yhdelle hyvä sijainti on keskellä kaupunkia, toiselle syrjässä tärkeän nähtävyyden lähellä. Kiinnostava boutique-hotelli voi olla etäällä keskuksista.
  • Sen sijaan ympäristö, sen siisteys ja turvallisuus vaikuttavat luokitukseen. Slummialueen läheisyydessä sijaitseva hotelli ei voi saada korkeaa luokitusta.
  • Tähdet kertovat hintatasosta. Jos tarjolla on neljän tähden hotelli pikkurahalla, kannattaa epäillä.
  • Tähtiluokitukset voivat joskus antaa väärän kuvan. Esimerkiksi ympärivuorokautisen palvelun puuttuminen voi pudottaa hotellin luokkaa neljään tähteen, vaikka se muuten olisi viisi.
  • Hotellille annettuja tähtiä kannattaa peilata asiakkaiden antamaan palautteeseen. Siten hotellin tasosta ja palveluista saa yleistä tähtiluokitusta tarkemman kuvan.
  • Samassa hotellissa voi olla eritasoisia huoneita, vaikka hotellilla olisi vaikkapa neljä tähteä. Huonetta kannattaa vilkaista ennen hyväksymistä.
  • Suomalaisten matkanjärjestäjien hotelleille antamat tähdet on räätälöity suomalaiseen makuun ja vaatimustasoon. Kaikki hotellit tarkastetaan.
  • Vaikka Suomessa ei ole käytössä virallista tähtiluokitusta, varaussivustot antavat tähtiä suomalaisillekin hotelleille.

Ensin lomakohde. Sitten majapaikka. Yleensä hotelli. Koska lähes aina on kulkuneuvo niin sijainti saa olla  jopa 20 km päässä. Arvostan merimaisemaa mutta ei pakollinen. Varustus on vaativa. Vesi, kuuma ja kylmä. Kahvinkeitin ja liesi.  Aikataulut liikkumiselle on sellaiset että aamupala tai iltavastaava täytyy  hotellissa tehdä.  Tai pelkästään jos parvekkeella katselee, lukee, kuvaa, niin kahvikuppi  ja jotain suunmukaista tulee touhuttua.  Ilmastointi  ei pakollinen, tosin riippuu kohdemaasta.  Internet ei välttämätön. TV ei tarpeellinen.  Huoneen koko ei oleellinen mutta kodikkuus  ja siisteys on  plussaa. Siisteys lähinnä että ikkunat on kirkaat ja pölyä ei löydy.  Ajan patina ei haittaa.

Aina kulkiessani rantakatua olen antanut silmieni levätä Winter Palacen julkisivussa ja ajatellut että kerran minäkin vielä vietän siellä vaikka vain yhden yön. Olen käynyt siellä kello viiden teellä, saapa nähdä jos joskus tulevaisuudessa yövynkin siellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla