Ainahan se on mielessä, koska se on näkökentässä. Valo siis. Mutta millainen valo on parasta valoa? Mitä iäkkäämmän kodista on kyse, sitä enemmän valoa pitää olla, ammattilainen vinkkaa.

Valaisimien ja lamppujen valikoima on kuin villi viidakko, ainakin ensikertalaiselle.

Joten olen valmistautunut etukäteen ja tarkistanut muun muassa led- sekä halogeenilamppujen määritelmät – ennen kuin pääsen haastattelemaan alan asiantuntijaa. Melkoista hepreaa on tämä termistö, jos sitä ei tunne yhtään entuudestaan. Joten menen suoraan asiaan yksinkertaisella kysymyksellä.

Mikä on paras mahdollinen valo ihmiselle? Vastaus yllättää, sillä ensimmäiseksi ei kuullakaan yhtään vaikeaa vierasperäistä termiä, kuten lumenia tai wattia.

Valaistussuunnittelija Helena Järvelä  kertoo lyhyesti ja ytimekkäästi:  Auringonvalo on paras.

– Auringonvalossa värit toistuvat oikein, kaikki värisävyt näkyvät ja se on silmälle miellyttävintä. Myös terveydelle auringonvalosta on hyötyä: se tehostaa muun muassa aineenvaihduntaa ja saa ihon tuottamaan tärkeää d-vitamiinia, perustelee Järvelä.

Mutta aina auringonvaloa ei ole tarpeeksi. Varsinkaan näin syksyllä ja talvella, kun pimeää tuntuu olevan koko ajan. Valoa ei ole riittävästi aamulla eikä illalla.

Järvelä vahvistaa nämä huomiot: valoa täytyy olla koko ajan kotona riittävästi – vuodenajasta ja luonnonvalosta huolimatta.  Vanhemmilla ihmisillä valon tarve on jopa suurempi kuin nuorilla. Valon määrässä ei kannata siis kitsastella.

– Silmä muuttuu ihmisen ikääntyessä ja reagoi eri tavoin valaistuihin pintoihin kuin nuorempana.  Ikääntyneet silmät tarvitsevat paljon ja erittäin laadukasta valoa, Järvelä mainitsee.

Vältä kömmähdykset jo valaisinostoksilla

Vaihtoehtoja kodin valaisuun on niin paljon. Miten sisälle sitten saadaan tarpeeksi laadukasta valoa? Valaisinkaupassa menee sormi suuhun, jos vieressä ei ole heti ammattilaista neuvomassa.

– Valaisimen osto on usealle myös taloudellinen kysymys, joten sitä kannattaa miettiä tarkoin.  Hinta ei aina ole tae laadusta, vahvistaa valaistussuunnittelija.

Laatua kannattaa tarkkailla muun muassa valaisimen materiaalista, muotoilusta ja tekotavasta ja ennen kaikkea valoteknisiltä ominaisuuksilta, toisin sanoen soveltuuko valaisin siihen tarkoitettuun käyttötarkoitukseen.  Valaistuksen pitäisi kantaa myös kaikki vuodenajat.

– Usein tehdään se virhe, että mietitään ensin sisustusta ja visuaalisia asioita tai keskitytään pelkästään niihin. Toki jos haluaa ostaa klassikkovalaisimen, voi sen ostaa pelkästään ulkonäön perusteella. Mutta ensisijaisesti kodin valaistuksessa pitää miettiä tilan käyttötarkoitusta.

Yleinen kömmähdys kodin valaistuksessa on Järvelän mielestä myös se, että tilaan valitaan liian pienitehoinen valaisin tai valo suunnataan väärin, jolloin häikäisyn vaara on suuri.

Kontrastia tilaan

Onko valaisin tulossa makuuhuoneeseen? Vai tarvitaanko keittiössä parempaa valoa? Joskus näiden tilojen valaistuksen uusimiseen riittää lampun vaihto tai valaisimien uudelleen sijoittaminen, mikäli se on mahdollista.

Ihminen, jonka näkö alkaa heiketä, kaipaa ympärilleen paitsi paljon valoa, niin myös sopivasti kontrasteja luovaa valoa.  Jos tilan kaikki pinnat on tasaisesti valaistu, niin ei synny kontrasteja, jotta tilaa voidaan hahmottaa kolmiuloitteisesti. Sellainen tila on myös tunnelmaltaan tylsä. 

– Epäsuora valaistustapa sopii moniin tiloihin, jolloin häikäisyä ei synny, Helena Järvelä sanoo.  

Valon laatu on ratkaiseva tekijä määrän lisäksi.  Valoa pitäisi myös päästä säätelemään tarpeen mukaan.

Päivänvalolamppu kasvattaa koko ajan suosiotaan.  Sen valo matkii auringonvaloa. Esimerkiksi migreenistä kärsiville päivänvalovalaistuksesta on hyötyä, Järvelä toteaa.  Täyden spektrin päivänvalolamppuja voi käyttää monissa valaisimissa ja näin saada kotiin luonnonvaloa jäljittelevä, laadukas valaistus.

Kodeissa käytettävien lamppujen valon värilämpötila (Kelvin) vaihtelee lampusta riippuen kellertävästä viileän valkoiseen. Tyypillinen hehkulampun, joita ei enää valmisteta, keltainen valon väri on syrjäytymässä valkoisen valon tieltä. Ihmiset kun kokevat valkoisen valon miellyttävämmäksi.

Koko kodin valaistuksen tulisi noudattaa samaa värilämpötilaa, jotta vältytään monensävyisten lamppujen sekamelskalta, Järvelä ohjeistaa.

Kodin valaistuksessa on syytä tarkkailla käyttötarkoituksen lisäksi myös omia mieltymyksiään. Valolla on kuitenkin laajoja vaikutuksia esimerkiksi ihmisen vireystilaan. Masentavassa valaistuksessa ei kukaan viihdy.

Pieni valosanakirja

  • Led-lamppu on yleensä energiatehokkain, ympäristöystävällisin ja turvallisin. Se myös toimii niin upotetuissa kohdevalaisimissa kuin irrallisissa katto-, pöytä- ja seinävalaisimissa.
  • Halogeenilamppu antaa useimmiten kirkkaan valon, joten sopii varsinkin kohdevalaistukseen. Lamppu syttyy nopeasti.
  • Energiansäästölamppu käy yleisvaloksi melkein mihin tahansa valaisimeen ja tilaan.
  • Lumen-arvo (lm) ilmoittaa valotehon.
  • Kelvineinä (K )kerrotaan valon värisävy eli värilämpötila.
  • Watti (W) paljastaa lampun maksimisähkönkulutuksen.

Lähteet: Valaistussuunnittelija Helena Järvelä/ Suunnittelutoimisto Blanco Oy  ja tavaratalopäällikkö Jarkko Salmi/Bilterna.

"Ikääntyneet tarvitsevat paljon valoa" – älä tee näitä virheitä kotona ja kaupassa

Ai ihmiset kokevat viileän, valkoisen valon miellyttävämmäksi...? Kyllä minä olen ihminen ja haikailen tunnelmallisia hehkulamppuja joita saattoi jopa säädellä ilman että ne alkoivat sirisemään. Hammaslääkärissä ja leikkaussaleissa tarvitaan sitä valkoista kelmeää valoa, en niissäkään ole valoa miellyttäväksi kokenut. Kyllä mulla on 50W halogeeni kun valoa tosissani tarvitsen, mutta usein vähempi riittää. Virastot on tosi miellyttäviä paikkoja kun niissä on niin ihana valaistus, vai?
Lue kommentti