Hajosiko pesukone? Haaveiletko uudesta puhelimesta? Uusia kodinkoneita tai teknisiä laitteita ostaessa on syytä pitää mielessä muutama seikka. 

Olemme ympäröineet itsemme tekniikalla. Teknisissä laitteissa on se ikävä puoli, että ne tuppaavat vanhenemaan, hajoamaan, käymään epätarkoituksenmukaisiksi tai olemaan sitä alun perinkin.

Mikä on järkevä laitekannan perustaso? Mitä pitää ottaa huomioon, kun päivitämme arsenaaliamme?

Listasimme neljä asiaa, jotka on syytä pitää mielessä laiteostoksia tehtäessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

1. Mieti, millä pärjäät

– Yli 55-vuotiaiden mielestä arjen pyörittämiseen tarvitaan liesi, jääkaappi ja pakastin. Ne ovat yleensä asunnoissa vakiovarusteena, toteaa projektisuunnittelija Kristiina Aalto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hän työskentelee Kuluttajatutkimuskeskuksessa, joka viimeksi 2013 päivitti niin sanotut kohtuullisen minimin viitebudjetit eri kotitalouksille. Ne kertovat, mitä tavaroita ja palveluja elämiseen tarvitaan.

– Itse hankituista laitteista tarpeellisina pidettiin pölynimuria, mikroaaltouunia, silitysrautaa ja kahvin- tai vedenkeitintä. Viihde-elektroniikasta nousivat esiin matkapuhelin, televisio, radio, tietokone ja tulostin.

Mitä vanhemmasta ihmisestä on kysymys, sitä enemmän korostuvat helppokäyttöisyys ja turvallisuus.

Mieti siis: mitkä laitteet tarvitset ehdottomasti kotiisi? Mitkä ovat ylimääräistä "luksusta"? 

2. Vertaile, mutta ole tarkkana 

Kun uutta kodinkonetta harkitaan, kannattaa miettiä ainakin budjettia ja rahoitusta, laitteiden teknisiä ominaisuuksia, energialuokkaa, äänitasoa, takuuta ja kuljetusta.

Ystäviltä ja tuttavilta voi kysyä suosituksia. Kuluttaja-lehden ja Tekniikan Maailman kaltaisista julkaisuista löytyy luotettavia vertailuja ja testejä. Marttaliiton kotisivut tarjoavat ohjeet kodinkoneiden hankintaan, oikeaan käyttöön ja huoltamiseen.

Myös internetin keskustelupalstoilta saa tietoa, mutta siihen ei aina voi luottaa. Jokaisen arvio perustuu omaan kokemukseen. Mikä miellyttää yhtä, ei ehkä sovi toiselle.

Vertaile ja kysy apua tutuilta. Netti on hyvä tiedonlähde, mutta muista, että keskustelupalstojen arvioihin ei pidä luottaa sokeasti. 

3. Myyjä on apuna ostoksilla 

Kaupassa vastaan tulee myyjä. Onko hänen ainoa tehtävänsä saada asiakas ostamaan?

– Ensin myyjämme kartoittaa, mikä tuote vastaa asiakkaan tarpeisiin parhaiten, vakuuttaa Gigantin tuotepäällikkö Mikko Pesonen.

Jotta pettymyksiltä ja palautuksilta vältyttäisiin, myyjän on syytä esimerkiksi älypuhelinta kaupitellessaan kysyä, onko asiakkaalla jo samaan ekosysteemiin sopivia tuotteita, kuten Android-tabletti.

– Samoin on hyvä selvittää, valokuvaako asiakas puhelimella paljon tai pitääkö kosketusnäytön kirjainkoko olla säädettävissä.

Muista siis, että hyvä myyjä kysyy tarpeistasi ja kuuntelee toiveitasi, eikä tuputa väkisin. 

4. Kutsu osaaja apuun

Jos ei ole nörttiä sukulaista tai avuliasta naapuria ripustamaan televisiota seinälle tai kytkemään tiekonetta langattomaan verkkoon, voi turvautua asiantuntijan apuun.

Isot kodinkoneita myyvät liikkeet markkinoivat asennuspalveluja, mutta tarjolla on myös erikoistuneita yrittäjiä, "digitalonmiehiä".

– Eniten asiakkaillani tökkii tietotekniikka ja uuden television käyttö, kertoo Lilli Oy:n digitalkkari Jaakko Kortepuro.

Varsinkin ikäihmiset tarvitsevat apua laitteiden asennukseen ja käytön opastukseen.

– Tyypillinen tehtävä liittyy nyt Windows 10 -käyttöjärjestelmään. Tietty toiminto voi vahingossa pyyhkiä pois kaikki tiedostot.

Turun seudulla toimiva Kortepuro kutsuu itseään asiakaspalvelijaksi.

– Veloitan kolmen vartin kotikäynnistä 79 euroa, mutta olen asiakkaan luona niin kauan, että homma tulee kuntoon. Kannattaa muistaa, että digitalkkarin palveluista saa kotitalousvähennyksen.

Älä ala asentaa laitteita, jos et ole varma, osaatko. Pyydä asennusapuun osaava tuttu tai käänny ammattilaisen puoleen. 

 

Artikkeli on alun perin julkaistu ET-lehden numerossa 18/2015.

Sisältö jatkuu mainoksen alla