Matkakeisari.fi-sivuston kehittäjät Petteri Aho, Jari Laari ja Sami-Pekka Muttonen. Kuvasta puuttuu Markus Laukkanen.
Matkakeisari.fi-sivuston kehittäjät Petteri Aho, Jari Laari ja Sami-Pekka Muttonen. Kuvasta puuttuu Markus Laukkanen.

Jyväskyläläinen Jari Laari maksoi liikaa bussilipustaan ja päätti, ettei tee samaa virhettä toiste. Syntyi Matkakeisari.fi-sivusto.

Viime syksynä Jari Laari, 25, huomasi tehneensä huonon valinnan. Istuessaan  bussissa matkalla Helsingistä Jyväskylään hän näki netistä, että samaan aikaan olisi lähtenyt toisenkin liikennöitsijän vuoro, jolle olisi saanut lipun halvemmalla ja joka olisi ollut aiemmin perillä. 

- Bussien ja junien aikataulujen ja hintojen vertailu oli vaikeaa, koska kaikki vaihtoehdot nähdäkseen olisi pitänyt tehdä hakuja neljällä eri sivustolla. Päätimme kaveriporukalla koodata sivuston, jossa kaikki tarjolla olevat vuorot löytyisivät yhdestä osoitteesta.

Jari aloitti koodaamisen kolmen kaverinsa kanssa syksyllä, ja tammikuussa Matkakeisari.fi-sivusto avattiin käyttäjille. Se kokoaa VR:n, Matkahuollon, Onnibussin ja Pohjolan liikenteen juna- ja bussivuorot. Kävijä syöttää hakukenttiin lähtöpaikan, määränpään, päivämäärän ja matkustajien määrän, joiden perusteella palvelu hakee halutulle välille tarjottavat yhteydet, hinnat ja matkan keston.

Hakutuloksissa on isoja eroja. Esimerkiksi Helsingistä Tampereelle pääsee tavallisena perjantaina halvimmillaan vitosella, kallein lippu maksaa 25 euroa. Oulusta Rovaniemelle pääsee halvimmillaan yhdeksällä eurolla, kallein lippu maksaa 45 euroa. 

- Isoimmat erot tulevat silloin, kun jollakin liikennöitsijällä on erikoistarjous. Talvella Helsingistä Rukalle pääsi edullisimmillaan eurolla, ja toisilla samat liput maksoivat kymmeniä euroja.

Eniten hintalöytöjä on väleillä, joilla liikennöintiä on paljon. 

- Esimerkiksi Helsingistä Turkuun pääsee yli sadalla vuorolla päivässä.

Idea kaikkien joukkoliikennevuorojen kokoamisesta yhteen hakupalveluun ei ole uusi. Esimerkiksi Pikavuorot.fi-palvelu tarjoaa täsmälleen samankuuloista palvelua. Matkakeisari hakee kilpailuetua keskittymällä mobiilikäyttöön.

- Matkakeisari toimii nopeasti ja käyttäjäystävällisesti myös mobiililaitteilla.

Jarin mukaan palvelun käyttäjissä ovat alkuvaiheessa painottuneet nuoret, koska tietoa siitä on levitetty lähinnä Facebookissa ja muualla sosiaalisessa mediassa. 

- Omat vanhempiani käyttävät jo palvelua aktiivisesti, ja mummolle ajattelin opettaa sen kesälomalla.

Jari rohkaisee senioreita kokeilemaan uusia palveluita rohkeasti. Hän on vetänyt ikäihmisten tietokonekursseja ja tietää, että esimerkiksi muutokset tutulla sivustolla voivat tuntua vaikeilta. 

- Yhdelle liki seitsemänkymppiselle annoin yksityisopetusta uuden tietokoneen käytössä. Kävin kymmenisen kertaa hänen luonaan, ja niiden kertojen aikana otimme haltuun perusasiat kuten koneen käynnistämisen, hiiren liikkumisen ja verkkopankin käytön. Jos ei ymmärrä jotakin, kannattaa rohkeasti pyytää apua.

Matkakeisarin kehittämistä Jari kavereineen aikoo jatkaa. Seuraavaksi on tulossa mahdollisuus rajata lähtöaikoja sekä eri kieliversioita turisteja palvelemaan.