
Rahan perässä juoksemista vai helppoa liikkumista? Kanta-asiakaskortit paljastavat suuria poikkeavaisuuksia suomalaisten ostostavoissa. Keskitätkö sinä ostoksesi yhteen ryhmään?
Suomalaisille kuluttajille kaupan sijainti on merkittävin tekijä, kun he valitsevat ostospaikkansa. Myymälän sopivaa sijaintia arvostavat eniten K-ryhmään keskittävät henkilöt; huomattava osa heistä asuukin kaupungeissa.
Vaikka kaupan sijainti on kuluttajalle keskeisin tekijä ostospaikan valinnassa, ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa myös kanta-asiakaskortti – silti huomattavasti vähemmän kuin muut tekijät. Tämä ilmeni Kilpailu ja Kuluttajaviraston (KKV:n) tutkimuksessa, jossa tarkasteltiin suomalaisten ostostapoja päivittäistavarakaupoissa. Erityisesti huomioitiin kanta-asiakasjärjestelmiin keskittävien väliset erot.
Sijainnin lisäksi myös tarjoukset ovat tärkeitä Plussa-korttilaisille eli K-ryhmän kanta-asiakkaille. Jos vastaaja oli kertonut, että viime kuukauden ostoksista yli puolet kohdistui Plussa-kortille, määriteltiin hänet tähän K-ryhmään keskittäväksi kuluttajaksi.
S-ryhmään keskittäville merkittävämpiä tekijöitä sen sijaan ovat ostosten keskittäminen samaan kaupparyhmään ja myymäläuskollisuus, sillä rahallinen palkitseminen on heilel tärkeää.
S-bonuksen perässä juoksevat kuluttajat myös hyödyntävät kumppanuusyrityksistä saatavia kanta-asiakasetujaan muita useammin. Erityisesti tämä näkyi huoltoasemien ja ravintoloiden palvelujen suosimisessa. S-keskittäjistä reilusti yli puolet ilmoitti saavansa etua vähintään kuukausittain huoltoasemilta ja kolmannes ravintoloista.
Plussa-kortin omistajat nauttivat mielellään kanta-asiakkaiden kohdennetuista tuotetarjouksista sekä mainonnasta. Heille bonusten karttuminen ei ole se tärkein juttu. Ravintoloissa Plussa-korttia ei juuri näytetä, huoltoasemillakin vain joka kolmas käyttää sitä.
S-korttilaisten bonusseuranta: "Varsin tavoitteellista"
KKV:n tulokset osoittavat, että S-ryhmä on onnistunut erittäin hyvin sitouttamaan tietyn osan asiakkaista juuri palkitsemisellaan. S-keskittäjille kanta-asiakkaiden muulla huomioimisella ei olekaan merkitystä.
Tutkimuksen mukaan "S-keskittäjien ostohyvitysten seuranta vaikuttaa tämän perusteella varsin tavoitteelliselta toiminnalta".
Tänne mennään ostoksille viiikonloppuna
K-ryhmää suosivat tavoittelevat puolestaan kanta-asiakkuudessaan sosiaalisia etuja rahaa enemmän; heille esimerkiksi merkittävä tekijä eli asiakasuskollisuus voi perustua tuttuun myymälään ja kauppiaaseen.
Myymälöittäin tarkasteltuna S-ryhmän marketit mainitaan useimmin ostospaikkoina. Arkiostoksia tehdään kaikista kaupoista eniten S-marketissa ja Prismassa.
Viikonloppuisin suomalaiset tekevät suurempia ostoksia ja silloin valitaan ostospaikaksi arkea yleisemmin hypermarket.
Viikonloppuisin suosituimmat myymälät ovat Prisma, S-market ja K-citymarket. Kanta-asiakkuuden ulkopuolelta myös Lidl on suosittu kauppapaikka sekä viikonloppuna että arkena, KKV kertoo selvityksessään.