Rahan perässä juoksemista vai helppoa liikkumista? Kanta-asiakaskortit paljastavat suuria poikkeavaisuuksia suomalaisten ostostavoissa. Keskitätkö sinä ostoksesi yhteen ryhmään?

Suomalaisille kuluttajille kaupan sijainti on merkittävin tekijä, kun he valitsevat ostospaikkansa. Myymälän sopivaa sijaintia arvostavat eniten K-ryhmään keskittävät henkilöt; huomattava osa heistä asuukin kaupungeissa.

Vaikka kaupan sijainti on kuluttajalle keskeisin tekijä ostospaikan valinnassa, ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa myös kanta-asiakaskortti – silti huomattavasti vähemmän kuin muut tekijät. Tämä ilmeni  Kilpailu ja Kuluttajaviraston (KKV:n) tutkimuksessa, jossa tarkasteltiin suomalaisten ostostapoja päivittäistavarakaupoissa. Erityisesti huomioitiin kanta-asiakasjärjestelmiin keskittävien väliset erot.

Sijainnin lisäksi myös tarjoukset ovat tärkeitä Plussa-korttilaisille eli K-ryhmän kanta-asiakkaille. Jos vastaaja oli kertonut, että viime kuukauden ostoksista yli puolet kohdistui Plussa-kortille, määriteltiin hänet tähän K-ryhmään keskittäväksi kuluttajaksi.

S-ryhmään keskittäville merkittävämpiä tekijöitä sen sijaan ovat ostosten keskittäminen samaan kaupparyhmään ja myymäläuskollisuus, sillä rahallinen palkitseminen on heilel tärkeää.

S-bonuksen perässä juoksevat kuluttajat myös hyödyntävät kumppanuusyrityksistä saatavia kanta-asiakasetujaan muita useammin. Erityisesti tämä näkyi huoltoasemien ja ravintoloiden palvelujen suosimisessa. S-keskittäjistä reilusti yli puolet ilmoitti saavansa etua vähintään kuukausittain huoltoasemilta ja kolmannes ravintoloista.

Plussa-kortin omistajat nauttivat mielellään kanta-asiakkaiden kohdennetuista tuotetarjouksista sekä mainonnasta. Heille bonusten karttuminen ei ole se tärkein juttu. Ravintoloissa Plussa-korttia ei juuri näytetä, huoltoasemillakin vain joka kolmas käyttää sitä.

S-korttilaisten bonusseuranta: "Varsin tavoitteellista"

KKV:n tulokset osoittavat, että S-ryhmä on onnistunut erittäin hyvin sitouttamaan tietyn osan asiakkaista juuri palkitsemisellaan. S-keskittäjille kanta-asiakkaiden muulla huomioimisella ei olekaan merkitystä.

Tutkimuksen mukaan "S-keskittäjien ostohyvitysten seuranta vaikuttaa tämän perusteella varsin tavoitteelliselta toiminnalta".

Tänne mennään ostoksille viiikonloppuna

K-ryhmää suosivat tavoittelevat puolestaan kanta-asiakkuudessaan sosiaalisia etuja rahaa enemmän; heille esimerkiksi merkittävä tekijä eli asiakasuskollisuus voi perustua tuttuun myymälään ja kauppiaaseen.

Myymälöittäin tarkasteltuna S-ryhmän marketit mainitaan useimmin ostospaikkoina. Arkiostoksia tehdään kaikista kaupoista eniten S-marketissa ja Prismassa.

Viikonloppuisin suomalaiset tekevät suurempia ostoksia ja silloin valitaan ostospaikaksi arkea yleisemmin hypermarket.

Viikonloppuisin suosituimmat myymälät ovat Prisma, S-market ja K-citymarket. Kanta-asiakkuuden ulkopuolelta myös Lidl on suosittu kauppapaikka sekä viikonloppuna että arkena, KKV kertoo selvityksessään.

Keskitätkö sinä ostoksesi yhteen paikkaan? Vai seuraatko tarjouksia? Kerro ja keskustele aiheesta alla olevassa kommentointikentässä.

Plussaa vai S-bonusta? Kortit kertovat suurista eroista ostoskäyttätymisessä

Minulla on kortit molempiin. Olen keskittänyt ruokaostokset S-kauppoihin, koska K-kaupat ovat kalliimpia. Ostan niistä vain erikoistarjouksia. K-kaupoissa on tämä typerä lappusysteemi, että kun on ostanut tietyn määrän niin kotiin tulee sitten 5 euron arvoinen lipuke, jolla voi ostaa K-kaupoista. S-kaupoista saan joka kuukausi pankkitilille ostamieni tuotteiden mukaisen euromääräisen hyvityksen. Hyvä homma vaikka tilille tuleekin vain muutama euro kuussa niin riihikuivaa rahaa on sekin.
Lue kommentti