Pedersöreläinen luomuviljelijä Thomas Snellman perusti ensimmäisen reko-piirin Pietarsaareen vuonna 2013. Tuottajia oli seitsemän ja ryhmässä 30 jäsentä.

Vuonna 2014 jäseniä oli jo 1200 ja nyt 4 000. Tuottajia on 50, mutta kaikki eivät käy joka kerta. Snellman pitää tarkkaa kirjanpitoa Pietarsaaren rekosta.

– Alussa toimimme ranskalaisen mallin mukaan, eli tuottajille piti tehdä kirjalliset varaukset kahdeksi kuukaudeksi etukäteen. Asiakas sitoutuu ostamaan 0,5–1 vuoden ajan tuotteita joka jakelusta. Hän myös maksaa etukäteen. Tästä luovuttiin Pietarsaaressa jo kahden kuukauden kuluttua ja tuottajat alkoivat ilmoittaa facebookissa.

– Nykyään jakelussa on parhaimmillaan 20–25 tuottajaa ja 500 asiakasta. Moni asiakas ei käytä facebookia, mutta se ei haittaa. Ostaessaan tuotteensa he samalla tilaavat seuraavaksi kerraksi haluamansa tuotteet.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Optimaalinen ryhmäkoko on Snellmanin mukaan 5 000 jäsentä, sillä tyypillisesti kerralla 10–15 prosenttia jäsenistä käy ostoksilla. Valikoiman pitää olla myös kattava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosikit ovat munat ja tilameijerin maitotuotteet. Munia ostetaan 10 000 kappaletta viikossa.

– Myös seitsemän leipuria käy, ja pari ammattikalastajaa myy tosi paljon. Lihatuotteissa saa erikoisuuksia, jota ei kaupasta löydy kuten poskea, kieltä ja häntää, Snellman kertoo.

– Suomessa kokonaisuudessaan 2500 tuottajaa myy rekon kautta. Monet ovat mukana muissakin piireissä. Rekon kautta voi myydä vähänkin. Kauppaan saadakseen tuotteita pitää olla tosi paljon. Minä myin viimeksi 10 litraa poimimiani pakastemustikoita, kun halusin tilaa pakastimeen.

Asiakaskunta kymmenkertaistui

Tänä vuonna r ekon valtakunnallinen asiakasmäärä on kymmenkertaistunut. Alkuvuodesta asiakkaita oli 12 000, loppuvuodesta jo 120 000.

Reko-piirin perustaminen on helppoa. Hanki 1–2 facebook-sivujen ylläpitäjää. Reko-piirejä on tällä hetkellä Suomessa yli 100. Ne löytää facebookista nimellä Reko lähiruokarengas.

Tuottajia pitää saada mukaan. Se on varmasti Etelä-Suomessa vaikeampaa kuin täällä. Kun perustin Reko-piirin Pietarsaareen vuonna 2013 oli tuottajia oli 7 ja ryhmässä 30 jäsentä. Vuonna 2014 jäseniä oli jo 1200 ja vuonna 2015 jo 4000. Tuottajia on 50, kaikki eivät käy joka kerta. Jokaisessa Pietarsaaressa jokaisessa jakelussa on 20–25 tuottajaa asiakkaita jopa 500. Suosikit ovat munat ja tilameijerin jugurtti ja leipäjuusto.

Etsi paikka, johon tuottavat mahtuvat autoineen tulemaan. Meillä se on ammattikoulun ilmainen parkkipaikka. Jossain paikka voi olla maksullinen, jos sitä pitää aurata talvella. Optimaalinen ryhmän koko on 5000 jäsentä, koska 10–15 % käy ostoksilla.

Facebook tärkeä mainoskanava

Alussa toimimme ranskalaisen mallin mukaan, eli tuottajille piti tehdä kirjalliset varaukset 2 kuukautta etukäteen. Se oli silloin tärkeää, mutta jo kahden kuukauden kuluttua siitä luovuttiin ja tuottajat alkoivat ilmoittaa facebookissa mitä on tarjolla ja asiakkaat varaavat tuotteet sitä kautta.

Moni asiakas ei käytä facebookia, mutta se ei haittaa. Kun he tulevat ostamaan tuotteensa, he tilaavat tuottajalta seuraavaksi kerraksi haluamansa tuotteet. Tämä on kaikille ilmaista ja kätevää. Kuttajat haluavat tukea kotimaista tuotantoa ja keskustella tuottajien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla