Maksuhäiriöisten määrä on kasvanut lähelle Suomen ennätystä. Asiakastieto uskoo, että tänä vuonna nähdään vielä uudet karut luvut.

Maksuhäiriömerkintöjä oli kesäkuun lopussa jo 365 000 kuluttajalla. Asia ilmenee Suomen Asiakastiedon rekisteristä.

Viimeksi näin paljon maksuhäiriöisiä suomalaisia oli laman jälkeisenä vuonna 1997. Silloin luku oli 368 000. Koska nyt puolessa välissä vuotta ollaan tuosta luvusta vain 3000 henkilön päässä, Asiakastieto uskoo rajan rikkoutuvan tämän vuoden aikana.

Asiakastiedon rekisteriin päätyi alkuvuonna päivittäin 112 uutta henkilöä.
Yksittäisten maksuhäiriömerkintöjen saatavat vaihtelevat tällä hetkellä muutamista kympeistä 60 miljoonaan euroon, Asiakastieto kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Suurin yksittäinen merkintä on varsinaissuomalaisella miehellä, jolla on maksuhäiriömerkintöjä yhteensä 119 miljoonan euron edestä. Kappalemääräisesti eniten merkintöjä on eteläsavolaisella miehellä, jolla on 1 120 maksuhäiriömerkintää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusien maksuhäiriömerkintöjen määrä on kuitenkin tänä vuonna laskenut. Iso osa merkinnöistä kasaantuu jo rekisterissä oleville henkilöille. Keskimäärin jokaisella maksuhäiriöisellä kuluttajalla on jo 17 merkintää.

– Vuosi sitten voimaan astuneet rajoitukset ovat vähentäneet pikavipeistä tulleita merkintöjä, mutta maksuhäiriöisten henkilöiden kokonaismäärä on silti kasvanut. Jos aiemmin merkintöjä tuli satasen vipeistä, niin nyt ne syntyvät suuremmista luotoista, kertoo Suomen Asiakastiedon liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen tiedotteessa.

Neljä nopeaa maksuhäiriömerkinnöistä

  1. Maksuhäiriöisten osuus koko aikuisväestöstä on kasvanut 8,3 prosenttiin.
  2. Miehillä on maksuhäiriömerkintöjä selvästi enemmän kuin naisilla.
  3. Yksikin merkintä vaikeuttaa uuden luoton, puhelinliittymän tai vaikkapa vuokra-asunnon saamista.
  4. Velallinen voi lyhentää maksuhäiriömerkinnän voimassaoloaikaa maksamalla rästiin jääneen velan. Jos tämän jälkeen laatii vielä maksuohjelman mahdollisten muiden velkojien kanssa, on oma talous mahdollista saada hallintaan.
    Lähde: Suomen Asiakastieto
Sisältö jatkuu mainoksen alla