Kia Soul on nuorisoauto, joka on ominaisuuksiltaan kuin tehty varttuneemmille kuljettajille.

Onko tämä Mini? Tuo kysymys esitettiin monta kertaa Kia Soulin koeajon aikana. Auton ulkonäkö tuntui kiinnostavan ihmisiä iästä ja sukupuolesta riippumatta.

Tilat

Kian sisätiloissa riittää yksityiskohtia, joiden on kaiketi tarkoitus kosiskella nuoria ostajia: kojelaudan päissä on isokokoiset kaiuttimet, ovien kaiuttimia taas kiertävät valorinkulat, jotka saa välkkymään musiikin tahtiin. Ratissakin on nappuloita kuin hävittäjälentokoneessa.

Ensivaikutelma kuitenkin pettää. Auto sopii oikein hyvin myös aikuisille.

Soulissa on katto ja sen myötä istuimet korkealla, joten autoon on helppo nousta. Tilaa on muutenkin mukavasti. Penkissä ja ratissa on riittävästi säätövaroja, ja 190-senttisen kuljettajan taakse mahtuu hyvin samanlainen hujoppi. Etupenkin muotoilu ei vain ole paras mahdollinen.

Pitkällä matkalla alkaa kaivata paremmin tukevaa istuinta. Onneksi penkin saa nostettua niin ylös, että sillä istuu melkein kuin tavallisella tuolilla.

Kojelaudan keskellä on värillinen kosketusnäyttö, jota on näppärä käyttää. Se on tosin sen verran pienikokoinen, että painelu on liikkeessä vähän hankalaa. Ilmastoinnille on omat painikkeensa, joita on kohtuu helppo käyttää. Perinteiset kierrettävä säätimet olisivat silti kätevämmät.

Takapenkillä istuu kaksi aikuista oikein mukavasti. Keskimmäinen paikka on niitä kapeampi, eikä aikuinen sillä mielellään pitkää matkaa istu. 

Tavaratila ei ole muiden tilojen veroinen. Se on selkeämuotoinen, mutta näkösuojan alle jäävä tila on turhan matala. Näkösuoja on lisäksi kova ja hiukan kankeakäyttöinen. Toisaalta pysty takaluukku ei syö tilaa lainkaan, joten näkösuojan poistamalla ja takapenkin kippaamalla kyytiin saa isonkin laatikon. Takapenkkien selkänojat taittuvat kahdessa osassa, ja näin syntyvän tilan pohja on tasainen.

Koeajetussa autossa ei ollut varapyörää. Irrotettavan tavaratilan pohjan alla oli sen ansiosta iso säilytyslokerikko, joka sekin oli irrotettava. Näin syntyvä kaukalomainen tavaratila on jo kohtuullisen suuri.

Turvallisuus

Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys, etenkin kun takapenkin niskatuet ovat alhaalla, eivätkä häiritse peruutuspeilin näkymää. Sivupeilit ovat kiitettävän suurikokoiset.  Valot sen sijaan eivät ole erityisen tehokkaat.

Automaattivaihteisto tuo ajamiseen helppoutta. Turvallisuuden kannalta on hyvä, että kuljettajan ei tarvitse keskittyä vaihteiden kanssa vekslaamiseen.  Vakionopeudensäätimen lisäksi Soulissa on nopeudenrajoitin. Se estää tehokkaasti vahinkoylinopeuksia etenkin taajamissa.

Takapenkkien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikeet turvaistuimia varten. Turvatyynyjä on edessä yhteensä neljä kappaletta. Lisäksi sivuikkunoissa on takamatkustajiakin suojaavat turvatyynyt. Supreme-varustelutasoon kuuluvat etu- ja takaparkkitutkat. Ne ovat suositeltava varuste kaikille.

Talous

Automaattivaihteet ja paras varustelutaso nostavat koeajoauton hinnan melkein 30 000 euroon. Se on aika iso summa. Kyseessä on kuitenkin kallein malliversio, johon ainoa lisävaruste on metalliväri. Halvimmillaan Soulin omistajaksi pääsee 21 000 eurolla.  

Automaattivaihteisto lisää kulutusta noin litran sadalla kilometrillä. Virallinen kulutuslukema on tasan kuusi litraa sadalla kilometrillä.

Kian takuu on peräti seitsemän vuotta.

Tekniikka

Koeajetussa autossa oli 1,6-litrainen dieselmoottori. Numeroiden valossa se ei tee Soulista rakettia, mutta käytännössä auton voimavarat riittävät oikein hyvin suomalaiseen liikenteeseen. Soulin automaattivaihteistossa on kuusi vaihdetta. Se toimiikin huomattavasti jouheammin kuin aiemmin koeajetun Kia Vengan nelivaihteinen automaatti.

Sporttisesti muotoillussa ratissa on säädin, jolla voi vaihtaa ohjauksen asetuksia leppoisan, normaalin ja sporttisen välillä. Ominaisuus ei välttämättä ole kaikkein tarpeellisin, mutta lisää osaltaan auton sopivuutta erilaisille kuskeille.  Ratissa on lämmitys, mikä on oikein mukava ominaisuus.

Jousitus tuntuu huomaavan tien epätasaisuudet turhankin hyvin. Huonokuntoinen tienpinta saa maantienopeuksissa auton tärisemään joka suuntaan. Toisaalta Soul ei mutkissa juuri kallistele, toisin kuin moni muu yhtä korkea auto.

Kia Soul ansaitsee erityismaininnan ovistaan, jotka sulkeutuvat ja etenkin avautuvat hämmentävän pehmeästi. Ovet tuntuvat avautuvan kuin itsestään.

Kia Soul Supreme 1.6 CRDi A/T

LUKUJEN VALOSSA

Mitat (mm): pituus 4140, leveys 1800, korkeus 1593 , akseliväli 2570, raideleveys edessä 1576, takana 1588, maavara 143. Kääntöympyrä 10,6 m.
Painot (kg): omamassa 1482, kantavuus 458, perävaunu jarruin 1100 ja jarruitta 550.
Tavaratila (l): 238, laajennettuna 1367.
Moottori: iskutilavuus 1582 cm³, teho 94 kW (128 hv)/4000 r/min, vääntö 260 Nm/1900–2750 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 12,2 sekuntia, huippunopeus 177 km/h.
Kulutus: 6,0 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 158 g/km.
Hinta: 28 490 euroa (lisävarustein 29 086 e).

ARVIO

Kia Soul kosiskelee yksityiskohdillaan nuoria ostajia, mutta oikein passeli valinta iäkkäämmällekin kuskille. Automaattivaihteisto toimii hyvin yhteen dieselmoottorin kanssa.

PLUSSAT

Vaihteiston ja moottorin yhteistyö
Matkustamossa hyvin tilaa

MIINUKSET

Pienehkö tavaratila
Erikoisia ja tarpeettomia varusteita

Riitta Suomi, 68, testamenttasi puolet omaisuudestaan Unicefin kautta maailman lapsille. Hän oppi jo kotona, että heikompaa pitää auttaa.

– Testamenttiajatus syntyi yllättäen. Olin Unicefin tilaisuudessa, jossa käsiteltiin testamenttilahjoittamista. Siellä sanoin ääneen, että nyt teen testamentin, Riitta Suomi kertoo.

Riitalla ja hänen miehellään on uusperhe.

– Periminen voi olla monimutkaista ilman testamenttia, kun molemmilla on aikuisia lapsia aiemmista liitoista. Lapsenlapsiakin on yhteensä seitsemän.

– Mieheni päätyi myös tekemään testamenttilahjoituksen. Mietimme kahdestaan kotona sitä, miten omaisuutemme jaetaan. Keksimme kaikenlaisia hullujakin ratkaisuja, joille nauroimme moneen kertaan. Marssimme suunnitelmamme kanssa Unicefin asiantuntijan luokse, joka kirjoitti varsinaisen testamentin toiveittemme mukaan. Muokkasimme siitä vielä paria kohtaa ennen kuin laitoimme nimet alle.

Testamenteista ei paljon puhuta. Riitta arvelee sen johtuvan siitä, että siihen liittyy aina kuolema. Se saa ihmiset arastelemaan.

"Me olemme kertoneet lapsillemme avoimesti testamentista."

– He hyväksyvät päätöksemme täysin. Meillä on yhteinen käsitys siitä, että henkinen perintö on kuitenkin tärkeintä, mitä kotoa voi saada. Perinnönjaossa Unicef saa suurin piirtein saman verran kuin lapsenikin.

– Olen miettinyt myös historiaa. Suomen lapset saivat sodan jälkeen Unicefilta paljon apua. Pidän omaa toimintaani myös velanmaksuna.

Riitta syntyi keväällä 1948 kuopiolaisen perheen kolmanneksi lapseksi.

– Kaikesta oli puutetta. Äiti ompeli vaatteet lapsille setien ja tätien vanhoista takeista, hameista ja housuista. Kengät olivat aina sisarusten perintöä. Vielä kouluaikanakin minulla oli monojen pohjissa suksisiteitä varten reikiä, joista lumi ja kosteus pääsivät palelluttamaan varpaat.

Koti oli omakotitalossa, jossa asui kolme muutakin perhettä.

– Meillä oli käytössä kammari ja keittiö. Pihan perällä oli ulkohuussi, ja vesi haettiin keskellä katua olevalta kaivolta.

– Kansakoulun jälkeen pyrin oppikouluun ja onneksi pääsin. Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1967. Neljä vuotta myöhemmin valmistuin rakennusinsinööriksi ja astuin työelämään.

"Nälkää näkevien lasten kuvat pysäyttivät minut 80-luvun alussa."

– Olin oppinut vanhemmiltani, että heikompaa pitää auttaa. Niinpä aloin hakea sopivaa tapaa olla avuksi. Monet sanoivat, ettei siitä ole mitään hyötyä, ei yhden ihmisen työ auta yhtään. Minä kuitenkin jatkoin etsimistä. Lopulta päädyin mukaan Unicefin toimintaan. Valitsin järjestön sen takia, että se auttaa nimenomaan lapsia.

– Elämässäni oli tuohon samaan kaikenlaista ikävää. Kun ryhdyin tekemään vapaaehtoistyötä, aloin voida itsekin paremmin. Niin vähällä voi tehdä hyvää toisille ja maailmasta ainakin vähän paremman.

Riitta on käynyt Nepalissa todistamassa itse, että apu oikeasti menee perille.

– Vierailin vuoristokylässä, jossa oli käynnissä naisten luototusohjelma. Koko kylän toimeentulo oli lähtenyt nousuun naisten yritteliäisyyden ansiosta. Unicefin tuella rakennetut kaivot ja käymälät puolestaan paransivat koko kyläyhteisön elinoloja. Matkalla näin, miten paljon Unicefin toimintaa ja työntekijöitä arvostetaan.

Teksti on lyhennelmä ET 13/2016:ssa julkaistusta artikkelista.

Hyväntekijän testamentti on harvinaisuus

Suomessa tehdään vuosittain noin 15 000 testamenttia, joista vain satakunta määrää perinnön tai osan siitä jonkin järjestön hyväksi. Määrä kasvaa hiljalleen.

Hyväntekeväisyyteen voi osoittaa pienenkin osan perinnöstä. Osatestamentissa voi määrätä hyvin tarkasti, millaisen summan tai osan omaisuudestaan haluaa hyväntekeväisyyteen osoittaa. Samalla voi kertoa, mille järjestölle tai taholle haluaa tehdä lahjoituksen.

Liian yksityiskohtaiset määräykset testamentissa saattavat johtaa siihen, ettei järjestö voi ottaa lahjoitusta vastaan. Lahjoitustestamentti kannattaakin tehdä suunnitelmallisesti ja yhteistyössä sen järjestön kanssa, jota haluaa auttaa.

Kuluttajaliiton tuoreen selvityksen mukaan asianajajan laatiman testamentin saa yleensä 200–500 eurolla. Hintaan vaikuttavat esimerkiksi omaisuuden määrä ja laatu sekä se, onko testamentin laatija lapseton leski vai uusperheessä asuva pariskunta.

Osa yleishyödyllisistä järjestöistä tarjoaa ilmaista lakimiespalvelua testamentin laatimiseen, jos järjestö on yksi edunsaajista. Osalla järjestöistä on kohtuuhintainen yhteistyökumppani, joka auttaa testamenttilahjoittajia asiakirjojen tekemisessä.

20 yleishyödyllistä järjestöä on perustanut yhteisen Hyvä testamentti -verkkosivun, jossa kerrotaan testamenttilahjoittamiseen liittyvästä lainsäädännöstä, annetaan vinkkejä testamentin laadintaan ja vastataan yleisimpiin kysymyksiin.

Matkustajavakuutuksella voit leikata matkalla puhjenneen sairauden tuomia kuluja, mutta vanhojen sairauksien kohdalla korvaus on tiukasti rajattu. 

1. Sairastuminen matkalla ei aina ole matkasairaus

Matkustajavakuutus on se matkavakuutuksen osa, joka on tarkoitettu turvaksi matkustajalle itselleen, ei tavaroille.

Matkustajavakuutus korvaa ensisijaisesti niitä kuluja, jotka syntyvät matkalla sattuneesta tapaturmasta tai matkan aikana puhjenneesta uudesta sairaudesta. Vakuutusyhtiöt käyttävät sanaa  matkasairaus.

Jos sairastuminen matkalla johtuu jo ennen matkaa alkaneesta tai pitkäaikaissairaudesta, korvaukset ovat huomattavasti vaatimattomammat tai niitä ei saa lainkaan.

2. Matkasairauden hoitokuluissa on harvoin enimmäisraja

Vakuutukset korvaavat matkasairauden ja -tapaturman kuluja yleensä ilman enimmäisrajaa, mutta poikkeuksiakin on, sillä jokainen vakuutusyhtiö määrittelee vakuutustensa sisällön itse.

Korvattavia kuluja ovat esimerkiksi lääkärin tutkimukset ja toimenpiteet, lääkkeet, sairaalan hoitopäivämaksut ja sairaankuljetuksen maksut.

Listat korvattavista kuluista löytyvät vakuutusehdoista, samoin luettelot kuluista, joita ei korvata. Muun muassa haaverit monien urheilulajien parissa jäävät vaille korvauksia, ellei niitä varten ota lisävakuutusta.. 

3. Matkasairaudessakin korvattava hoitoaika on rajattu

Vakuutusyhtiöt rajaavat korvaamaansa matkasairauden tai -tapaturman hoitoaikaa. Korvausta maksetaan esimerkiksi korkeintaan 90-120 päivän ajan hoidon aloittamisesta. Tapaturmissa aikaraja on tyypillisesti kolme vuotta. Jos hoitoja tämän jälkeen tarvitsee, ne saa pulittaa omasta kukkarosta.

4. Krooninen sairaus on joskus kokonaan rajattu vakuutuksesta

Joistakin matkustajavakuutuksista on rajattu kokonaan pois jo ennen matkaa todetut sairaudet. Esimerkiksi kaikki ulkomaiset vakuutusyhtiöt eivät välttämättä maksa minkäänlaista korvausta edes silloin, kun pitkään oireettomana ollut sairaus yllättäen vaatii matkalla hoitoa.

5. Vanhasta sairaudesta korvataan vain ensiapuhoitoa

Suomalaiset vakuutukset korvaavat yleensä akuutteja hoitokuluja, jos pitkäaikainen tai jo ennen matkaa alkanut sairaus odottamattomasti äityy hoitoa vaativaksi. Tätä kutsutaan ensiapuluonteiseksi hoidoksi.

Sitä korvataan tavallisesti enintään 7-10 vuorokauden ajalta. Jos akuuttia hoitoa on jatkettava pidempään, kulut  joutuu maksamaan itse.

Ensiapuhoitoa ei ole esimerkiksi potilaan kuljetus kotimaahan

Ensiapuhoidosta saa korvauksen vain, jos sairauden tilanne ennen matkaa on ollut hyvä.

Korvauksia ei yleensä saa, jos sairauden tutkimukset tai hoito ovat matkalle lähtiessä kesken ja sairaus vaatiikin hoitoa matkan aikana.

6. Terveysselvitys ei takaa korvausta

Jos matka kestää jopa kuukausia tai vakuutuksen ostaja on iäkäs vakuutusyhtiöt saattavat pyytää selvitystä terveydentilasta. Ikärajat vaihtelevat yhtiöittäin. Tarkkakaan selvitys ei sinänsä takaa korvauksia.

7. Oman lääkärin matkustuslupa ei vaikuta vakuutuskorvauksiin

Vakuutus on sopimus vakuutusyhtiön ja asiakkaan välillä. Matkustajavakuutus on kaupallinen palvelu, jonka ehdot vakuutusyhtiö määrittelee. Vaikka oma hoitava lääkäri olisi sitä mieltä, että terveydentilan puolesta voi lähteä matkalle, vakuutusyhtiö tekee korvauksen maksamisesta omat päätöksensä, jos sairaus sittenkin yllättää.

8. Mikään vakuutus ei suojaa kaikelta – kukkaron sietokyky pitää laskea

Sellaista vakuutusta Suomessa ei ole tarjolla, joka suojaisi olemassa olevan sairauden ensiapuhoitoa laajemmilta kuluilta. Jokaisen on matkaa harkitessaan itse arvioitava, millaisia riskejä omaan olemassa olevaan sairauteen liittyy ja miten omat rahat riittävät, jos matkalla sairastuu.

9. Euroopassa on hyötyä Kelan ilmaisesta eurooppalaisesta sairaanhoitokortista

Euroopassa matkustava suomalainen saa äkillisesti sairastuessaan tai onnettomuuteen joutuessaan samanlaista hoitoa ja samaan hintaan kuin maan omat asukkaat. Tämän oikeuden todistaa eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka voivat tilata ilmaiseksi Kelasta kaikki Suomen sairausvakuutukseen piiriin kuuluvat henkilöt sekä Euroopassa asuvat suomalaiset eläkeläiset.

10. Vakuutusyhtiön päätökseen voi hakea muutosta

FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen voi kääntyä, jos vakuutusyhtiön korvauspäätös tuntuu kohtuuttomalta. Palvelu on maksuton.

FINE tutkii asian ja antaa siitä suositusluonteisen ratkaisuehdotuksen. Jos FINE suosittaa vakuutusyhtiölle korvauksen muuttamisesta, yhtiö yleensä noudattaa suositusta.

FINEn verkkosivuilla on linkki ratkaisutietokantaan, josta löytyvät muun muassa matkavakuutuskorvauksista annetut ratkaisusuositukset.

Lähteet: FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vakuutusasiantuntija Katja Lappi,

FINEn raportti ”Mitä matkavakuutus korvaa, jos sairaus pahenee matkalla” (FINE 6/2015), terveyskirjasto.fi, kela.fi, fine.fi, vakuutusyhtiöiden verkkosivut