Kia Soul on nuorisoauto, joka on ominaisuuksiltaan kuin tehty varttuneemmille kuljettajille.

Onko tämä Mini? Tuo kysymys esitettiin monta kertaa Kia Soulin koeajon aikana. Auton ulkonäkö tuntui kiinnostavan ihmisiä iästä ja sukupuolesta riippumatta.

Tilat

Kian sisätiloissa riittää yksityiskohtia, joiden on kaiketi tarkoitus kosiskella nuoria ostajia: kojelaudan päissä on isokokoiset kaiuttimet, ovien kaiuttimia taas kiertävät valorinkulat, jotka saa välkkymään musiikin tahtiin. Ratissakin on nappuloita kuin hävittäjälentokoneessa.

Ensivaikutelma kuitenkin pettää. Auto sopii oikein hyvin myös aikuisille.

Soulissa on katto ja sen myötä istuimet korkealla, joten autoon on helppo nousta. Tilaa on muutenkin mukavasti. Penkissä ja ratissa on riittävästi säätövaroja, ja 190-senttisen kuljettajan taakse mahtuu hyvin samanlainen hujoppi. Etupenkin muotoilu ei vain ole paras mahdollinen.

Pitkällä matkalla alkaa kaivata paremmin tukevaa istuinta. Onneksi penkin saa nostettua niin ylös, että sillä istuu melkein kuin tavallisella tuolilla.

Kojelaudan keskellä on värillinen kosketusnäyttö, jota on näppärä käyttää. Se on tosin sen verran pienikokoinen, että painelu on liikkeessä vähän hankalaa. Ilmastoinnille on omat painikkeensa, joita on kohtuu helppo käyttää. Perinteiset kierrettävä säätimet olisivat silti kätevämmät.

Takapenkillä istuu kaksi aikuista oikein mukavasti. Keskimmäinen paikka on niitä kapeampi, eikä aikuinen sillä mielellään pitkää matkaa istu. 

Tavaratila ei ole muiden tilojen veroinen. Se on selkeämuotoinen, mutta näkösuojan alle jäävä tila on turhan matala. Näkösuoja on lisäksi kova ja hiukan kankeakäyttöinen. Toisaalta pysty takaluukku ei syö tilaa lainkaan, joten näkösuojan poistamalla ja takapenkin kippaamalla kyytiin saa isonkin laatikon. Takapenkkien selkänojat taittuvat kahdessa osassa, ja näin syntyvän tilan pohja on tasainen.

Koeajetussa autossa ei ollut varapyörää. Irrotettavan tavaratilan pohjan alla oli sen ansiosta iso säilytyslokerikko, joka sekin oli irrotettava. Näin syntyvä kaukalomainen tavaratila on jo kohtuullisen suuri.

Turvallisuus

Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys, etenkin kun takapenkin niskatuet ovat alhaalla, eivätkä häiritse peruutuspeilin näkymää. Sivupeilit ovat kiitettävän suurikokoiset.  Valot sen sijaan eivät ole erityisen tehokkaat.

Automaattivaihteisto tuo ajamiseen helppoutta. Turvallisuuden kannalta on hyvä, että kuljettajan ei tarvitse keskittyä vaihteiden kanssa vekslaamiseen.  Vakionopeudensäätimen lisäksi Soulissa on nopeudenrajoitin. Se estää tehokkaasti vahinkoylinopeuksia etenkin taajamissa.

Takapenkkien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikeet turvaistuimia varten. Turvatyynyjä on edessä yhteensä neljä kappaletta. Lisäksi sivuikkunoissa on takamatkustajiakin suojaavat turvatyynyt. Supreme-varustelutasoon kuuluvat etu- ja takaparkkitutkat. Ne ovat suositeltava varuste kaikille.

Talous

Automaattivaihteet ja paras varustelutaso nostavat koeajoauton hinnan melkein 30 000 euroon. Se on aika iso summa. Kyseessä on kuitenkin kallein malliversio, johon ainoa lisävaruste on metalliväri. Halvimmillaan Soulin omistajaksi pääsee 21 000 eurolla.  

Automaattivaihteisto lisää kulutusta noin litran sadalla kilometrillä. Virallinen kulutuslukema on tasan kuusi litraa sadalla kilometrillä.

Kian takuu on peräti seitsemän vuotta.

Tekniikka

Koeajetussa autossa oli 1,6-litrainen dieselmoottori. Numeroiden valossa se ei tee Soulista rakettia, mutta käytännössä auton voimavarat riittävät oikein hyvin suomalaiseen liikenteeseen. Soulin automaattivaihteistossa on kuusi vaihdetta. Se toimiikin huomattavasti jouheammin kuin aiemmin koeajetun Kia Vengan nelivaihteinen automaatti.

Sporttisesti muotoillussa ratissa on säädin, jolla voi vaihtaa ohjauksen asetuksia leppoisan, normaalin ja sporttisen välillä. Ominaisuus ei välttämättä ole kaikkein tarpeellisin, mutta lisää osaltaan auton sopivuutta erilaisille kuskeille.  Ratissa on lämmitys, mikä on oikein mukava ominaisuus.

Jousitus tuntuu huomaavan tien epätasaisuudet turhankin hyvin. Huonokuntoinen tienpinta saa maantienopeuksissa auton tärisemään joka suuntaan. Toisaalta Soul ei mutkissa juuri kallistele, toisin kuin moni muu yhtä korkea auto.

Kia Soul ansaitsee erityismaininnan ovistaan, jotka sulkeutuvat ja etenkin avautuvat hämmentävän pehmeästi. Ovet tuntuvat avautuvan kuin itsestään.

Kia Soul Supreme 1.6 CRDi A/T

LUKUJEN VALOSSA

Mitat (mm): pituus 4140, leveys 1800, korkeus 1593 , akseliväli 2570, raideleveys edessä 1576, takana 1588, maavara 143. Kääntöympyrä 10,6 m.
Painot (kg): omamassa 1482, kantavuus 458, perävaunu jarruin 1100 ja jarruitta 550.
Tavaratila (l): 238, laajennettuna 1367.
Moottori: iskutilavuus 1582 cm³, teho 94 kW (128 hv)/4000 r/min, vääntö 260 Nm/1900–2750 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 12,2 sekuntia, huippunopeus 177 km/h.
Kulutus: 6,0 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 158 g/km.
Hinta: 28 490 euroa (lisävarustein 29 086 e).

ARVIO

Kia Soul kosiskelee yksityiskohdillaan nuoria ostajia, mutta oikein passeli valinta iäkkäämmällekin kuskille. Automaattivaihteisto toimii hyvin yhteen dieselmoottorin kanssa.

PLUSSAT

Vaihteiston ja moottorin yhteistyö
Matkustamossa hyvin tilaa

MIINUKSET

Pienehkö tavaratila
Erikoisia ja tarpeettomia varusteita

Tulevaisuus on sähköautojen – tai näin ainakaan puhutaan. Testasimme olisiko sähköautosta jo nyt jokapäiväiseksi kulkupeliksi.

Päältä päin e-Golf on kuin mikä tahansa viisiovinen perheauto.
Päältä päin e-Golf on kuin mikä tahansa viisiovinen perheauto.

Maanantai

Siinä se seisoo parkkiruudussa, sähköauto. Volkswagen e-Golf tosin näyttää äkkiseltään ihan tavalliselta Golfilta, siis mitä tavallisemmalta keskikokoiselta perheautolta.

Kuskin penkillä sentään tajuaa istuvansa hiukan erikoisemmassa autossa, sillä mittaristo on digitaalinen. Kierroslukumittarin on korvannut lataustehon ja -määrän näyttävä pyörä mittari, jonka alareunasta näkyy, kuinka pitkä matka autolla on ajettavissa ennen seuravaa latausta. Lukema on nyt aika mairitteleva: 280 kilometriä. Se on aika lähellä valmistajan lupaamaa 300 kilometrin toimintamatkaa.

Kierroslukumittarin on korvannut lataustilasta kertova mittari. Sen alla olevaa toimintamatkalukemaa oppii nopeasti vahtimaan tarkkaan.
Kierroslukumittarin on korvannut lataustilasta kertova mittari. Sen alla olevaa toimintamatkalukemaa oppii nopeasti vahtimaan tarkkaan.

Auton käynnistäminen on jännittävä kokemus. Mitään ei nimittäin kuulu. Kun automaattivaihteen tuuppaa D-asentoon, auto lähtee lipumaan äänettömästi eteenpäin. Pärisevien polttomoottoreiden jälkeen tunne on outo mutta miellyttävä.

Päivän aikana matkamittariin kertyy vajaat 20 kilometriä. Illalla auto ilmoittaa jäljellä olevaksi toimintamatkaksi 260 kilometriä.

Tiistai

Aamulla tulee vastaan ensimmäinen auton äänettömyydestä johtuva ongelma, kun naapuri ei huomaa autoa, vaan astelee tyynesti keskellä pihatietä. Töötätäkään ei oikein kehtaa, joten matka etenee kävelyvauhtia. 

15 kilometrin ruuhkaisella työmatkalla e-Golf näyttää parhaita puoliaan. Automaattivaihteet tekevät matelusta helppoa, mutta tarvittaessa auto ampaisee sähkömoottorin voimin rivakasti liikkeelle. Jalankulkijoita pitää tosin tarkkailla erityisen huolella, sillä moni heistä tuntuu kulkevan lepakkojen tapaan kuuloaistin ohjaamana.

Ajoasetuksilla voi vaikuttaa moottoritehoon ja eniten sähköä kuluttavien laitteiden toimintaan.
Ajoasetuksilla voi vaikuttaa moottoritehoon ja eniten sähköä kuluttavien laitteiden toimintaan.

Liikennevaloissa on aikaa näprätä auton asetuksia ison kosketusnäytön avulla. Kiinnostavinta on vaihdella ajotilaa normaalin, econ ja eco+:n välillä. Kaksi jälkimmäistä pienentää moottorin tehoa ja vähentää ilmastoinnin ja lämmityslaitteen höökiä. Koska tarkoitus oli ajaa mahdollisimman normaalisti, ekotiloijen käyttö jäi satunnaisiin kokeiluihin.

Illalla matkamittarissa on 50 kilometriä. Toimintamatkaa jäljellä 190 kilometriä.

Keskiviikko

Päivän ajot alkoivat taas työmatkalla. Tällä kertaa vaihdevipu oli B-asennossa, mikä lisää moottorijarrutuksen tehoa ja energian talteenottoa. Ajaminen vaati hiukan totuttelua, sillä moottorijarrutus on todella voimakasta. Muutaman kerran vauhti hiipui jo hyvissä ajoin ennen jonon päätä tai liikennevaloja, ja väli piti ajaa kiinni kiihdyttämällä auto uudelleen liikkeelle, mikä ei ole järin energiatehokasta.

Pienellä harjoittelulla moottorijarrutuksen tehoa oppii kyllä arvioimaan, mutta sekään ei poista sitä tosiasiaa, että äkäinen jarruttelu ei tunnu kovin hyvältä kuskista saati sitten matkustajista. Sen takia vaihdevipu tuli useimmiten tökättyä D-asentoon.

Takakontin tilavuus on 340 litraa. Takapenkin selkänojat kaatuvat kahdessa osassa.
Takakontin tilavuus on 340 litraa. Takapenkin selkänojat kaatuvat kahdessa osassa.

Illalla auto täyttyi urheilevista nuorista treenikamppeineen. Takapenkille sopii hyvin kolme hoikkaa jumpparia, mutta normaalikokoisille aikuisille tila käy pitemmällä matkalla ahtaaksi. Etupenkillä sen sijaan on tilaa reilusti. Penkin ja ratin säädöt ovat sen verran monipuoliset, että hyvinkin erimittaiset kuskit saavat ajoasennon itselleen sopivaksi. 

Matkamittarissa 120 kilometriä. Toimintamatkaa jäljellä 100 kilometriä.

Torstai

Sähköautoilusta on muutamassa päivässä hävinnyt kaikki eksotiikka. Esimerkiksi taajamanopeuksissa liki äänetön eteneminen tuntuu nopeasti aivan normaalilta. Tällaistahan ajamisen pitäisi olla aina! 

Tekisi mieli laittaa auto latautumaan.

Automaattivaihteiston ja tehokkaan moottorin yhdistelmä taas jaksaa ilahduttaa, vaikkei moottorin sähkötoimisuutta ajattelisi lainkaan. Moottoritielle kiihdyttäminen sujuu rivakasti. Moottoritiellä auto kulkee kuin Golfin pitääkin: tasaisesti ja mukavasti. Isotkin routatöyssyt ylittyvät ilman isompia heilahduksia tai turhia kolinoita.

Illalla toimintamatkaa on jäljellä vajaat 70 kilometriä. Tekisi mieli laittaa auto latautumaan, mutta jos nyt vielä huomiseen malttaisi.

Mittariin on kertynyt 160 kilometriä, ajomatkaa jäljellä 65 kilometriä.

Perjantai

Nyt pistetään Golf koetukselle! Aamulla töihin ja sieltä Ikeaan. 

Viileän yön jäljiltä tuulilasi on huurussa, mutta äkkiäkös sähköauto sen kuivattaa. Samaa tahtia huurun kanssa hupenee myös toimintamatka. Tämähän alkaa mennä jännäksi.

Vantaan Ikean parkkipaikan latauspisteistä vain yksi on varattu. Golf pitää pakittaa parkkiruutuun, sillä latauspiuha tökätään samaan paikkaan kuin bensa- ja dieselautoissa polttoainemittarin pistooli. 

Tehokkaita latauspisteitä löytyy jo monen kaupan parkkipaikalta. Valitettavan usein niiden eteen on pysäköinyt auto, joka ei ole latauksessa.
Tehokkaita latauspisteitä löytyy jo monen kaupan parkkipaikalta. Valitettavan usein niiden eteen on pysäköinyt auto, joka ei ole latauksessa.

Isoin haaste on valita kahdesta takakontista löytyvästä piuhasta oikea. Toinen niistä on tarkoitettu tavalliseen kotilataukseen, toinen tehokkaammille latureille. Muuten lataaminen on helppoa: johdon toinen pää kiinni latausasemaan ja toinen autoon. Kun ovet naksauttaa lukkoon, lukittuu myös latausjohto, joten satunnainen ohikulkija ei saa sitä napattua mukaansa.

Parin tuntia myöhemmin autoon on pakattu muutama Ikean pahvilaatikko. Auton lastaaminen on helppoa, sillä tavaratilaa on helppo laajentaa takapenkit kippaamalla. Perhekäytössä tilaa voisi olla enemmänkin. Monessa sähköautossa on säilytystilaa myös "konepellin" alla, sillä sähkömoottoritekniikka vie paljon vähemmän tilaa kuin perinteinen polttomoottori. Golfissa tätä mahdollisuutta ei kuitenkaan ole hyödynnetty.

Tavallisesta töpselistä lataaminen vie paljon aikaa.

Auton mittari lupaa toimintamatkan kasvaneen reiluun sataan kilometriin. Kotimatkalle uskaltaa lähteä turvallisin mielin. 

Kotona auto pääsee vielä uudelleen lataukseen. Tällä kertaa latausvirtaa antaa tavallinen ulkopistorasia, mikä tekee lataamisesta hidasta puuhaa: tyhjän akun lataaminen täydeksi vie tällä keinoin parikymmentä tuntia.

Matkamittarissa 230 kilometriä, toimintamatka 100 kilometriä. Latausaika reilut 2 tuntia.

Lauantai

Aamu voisi alkaa paremminkin. Latauspistooli ei suostu irtoamaan autosta, ei sitten millään. Ei auta kuin ottaa ohjekirja käteen ja tutkia latausohjeet vielä kerran. Syy johdon temppuiluun selviää onneksi nopeaksi. Vika oli kuskissa, kuinkas muuten. Ensin avataan keskuslukitus, sitten otetaan johto irti. Toisin päin homma ei toimi.

Sähköauton ostajan kannattaa hankkia kotiin tehokkaampi latauspiste.
Sähköauton ostajan kannattaa hankkia kotiin tehokkaampi latauspiste.

Kun johto on irti, vilkaisu mittaristoon paljastaa kotilatauksen hitauden. Toimintamatkaa on tarjolla vasta parisataa kilometriä.

Päivän ohjelmaan kuuluu paljon turhaa ajoa. Golfia on ihan pakko päästä kokeilemaan moottoritiellä ja mutkaisemmalla maantiellä. Hupiajelua tekisi mieli perustella sähköauton päästöttömyydellä, vaikkei asia ihan niin olekaan. Keskimäärin sähköauton hiilidioksidipäästöt ovat 28 grammaa kilometriltä. Se on silti verrattaen vähän: vuonna 2017 myytyjen uusien autojen keskimääräinen päästö oli 118,8 gramaa kilometriltä.

Yhtä kaikki, hurvittelu vahvistaa sen, että e-Golf on kaikenlaisilla teillä tavattoman mukava auto.

Illalla auto on taas tökättävä lataukseen.

Matkamittarissa 330 kilometriä, toimintamatkaa 30 kilometriä.

Sunnuntai

Lepopäivä se on autoillakin. Golf saa olla koko päivän rauhassa latautumassa.

Miten meni?

Viikon arkiajot sujuivat sähköautolla vallan mainiosti. Valtaosa kilometreistä kertyi rauhallisessa kaupunkiajossa ja verraten lämpimällä kelillä. Pakkassäällä latausjohdon olisi saanut kaivaa esiin huomattavasti useammin. 

Hajamielisen kuskin pelastus on, että autolla ei voi lähteä ajamaan, jos latausjohto on kiinni.
Hajamielisen kuskin pelastus on, että autolla ei voi lähteä ajamaan, jos latausjohto on kiinni.

Testin perusteella e-Golfilla uskaltaa lähteä pitemmällekin reissulle – ainakin sään ollessa plussan puolella. Reilun 200 kilometrin ajomatka onnistuu ilman välilatauksia, jos malttaa pitää nopeuden kurissa. 120 kilometrin moottoritienopeus lisää kulutusta jo niin paljon, että toimintamatka jää noin 150 kilometriin.

Yli 200 kilometrin matkat pitää suunnitella pikalatausasemien sijainnin mukaan. Tunnin paussin aikana auto ehtii ladata akun suurin piirtein täyteen, jos latausasema puskee 40 kW:n tehoista latausta. 

Koeajon energiakustannuksia alensi Ikean ilmainen latausasema. Kotilataus vei sähköä karkeasti arvioiden 45 kilowattituntia. Sähkö- ja siirtomaksun kanssa lataamisen hinnaksi kertyi kuutisen euroa. Vertailun vuoksi: oman dieselauton polttoainekulut olisivat samalla ajomäärällä olleet noin 25 euroa.

Sähkö-Golfin hinta on reilut 40 000 euroa.
Sähkö-Golfin hinta on reilut 40 000 euroa.

 

Volkswagen e-Golf

  • 136 hevosvoiman sähkömoottori, 35,8 kWh akku, automaattivaihteet
  • Toimintamatka 300 km (valmistajan ilmoitus)
  • Vakiovarusteena mm.: ajonvakautusjärjestelmä, ennakoiva turvajärjestelmä ja jalankulkijoiden tunnistus, lämmitettävä tuulilasi, mukautuva vakionopeudensäädin
  • Tärkeimmät lisävarusteet: led-ajovalot, kaistavahti, peruutuskamera, digitaalinen mittaristo ja 12,3" värinäyttö
  • Autoveroton hinta 40 770 e + lisävarusteet 4045 e. Verollinen kokonaishinta 46 478 e

Eläkeläispariskunta myi omakotitalon ja muutti pienempään asuntoon. Rahaa jäi noin 150 000 euroa. Miten asiantuntija neuvoisi rahat sijoittamaan?

– Ehdotus varojen sijoittamisesta eri omaisuuslajeihin – käytännössä osakkeisiin ja korkorahastoihin – syntyy siltä pohjalta, miten korkeaa tuottoa asiakas varoilleen hakee ja millaista riskiä hän on sen vastapainoksi valmis ottamaan, kertoo Risto Kuoppamäki Nordean varallisuudenhoidosta.

1. Rahat tilille

Suomalaisilla on talletustileillä lähes sata miljardia euroa. Pankkien tarjoamat korot ovat harmillisen pieniä, yleensä alle 0,5 prosenttia. Kun inflaatio oli viime vuonna 0,4 prosentin luokkaa, ei talletus tuota käytännössä mitään.

Kuoppamäki ei suosittele talletuksia pitkäaikaiseen sijoittamiseen, varsinkaan tässä korkotilanteessa.

– Tilille voi jättää hyvän kokoisen varakassan, joka voisi olla parin kolmen kuukauden palkan tai eläkkeen suuruinen. Sen lisäksi tilille kannattaa jättää rahaa tiedossa oleviin hankintoihin.

  • TUOTTO: Kun 150 000 euroa sijoitetaan 0,5 prosentin korolla, 10 vuoden tuotto-odotus on 5370 euroa.

2. Lisälainaa sijoitusasuntoon

Asuntosijoittamisen tuotto syntyy kahdesta tekijästä: vuokratuotoista ja asunnon hinnan mahdollisesta noususta. Kulupuolella taas ovat yhtiövastikkeet ja mahdolliset remontit.

Vuokrat ovat viime vuosina nousseet vauhdilla, ja asuntojen hinnatkin ovat kivunneet ylöspäin. Koska korot ovat matalalla, voi olla fiksua lainata osa sijoitusasunnon hinnasta pankista ja sijoittaa omat varat esimerkiksi rahastoihin, joiden tuotto on asuntolainan korkoa parempi.

– On tyypillistä, että sijoitusasuntoja ostetaan osin lainarahalla omien varojen ohella.

  • TUOTTO: Vuokratulot 150 000 euron kaksiosta 10 vuoden ajalta ovat kulujen jälkeen 54 000 euroa. Jos asuntojen hinnat nousevat viime vuosien tapaan, myyntivoittoa kertyisi 50 000 euroa. Tuottoa tulisi yhteensä noin 100 000 euroa.

3. Rahat rahastoihin

Rahastosijoittamisessa on syytä huomioida ainakin kaksi asiaa. Rahastojen hallinnointipalkkioissa ja muissa kuluissa on isoja eroja. Korkeat kulut haukkaavat ison osan mahdollisista tuotoista. Lisäksi on muistettava, että rahaston arvo saattaa myös laskea.

– Esimerkkipariskunnalle suosittelisin hajautettua sijoittamista osake- ja korkorahastoihin. Kyseessä voisi olla yksi varainhoitorahasto, jossa on valmis hajautus osake- ja korkomarkkinoille tai usean rahaston kokonaisuus.

  • TUOTTO: 150 000 euron sijoitus hajautetun rahastosalkun viiden prosentin vuosituotolla tuottaisi 10 vuodessa noin 66 000 euroa.

4. Osakekauppa vaatii taitoa

Osakkeiden ostaminen on taitolaji, joka vaatii paneutumista ja riskien sietämistä. Viimeisten 90 vuoden aikana osakkeet ovat tuottaneet keskimäärin 10-12 prosenttia vuodessa. Niistä 36 vuoden aikana osaketuotot ovat kuitenkin olleet tukevasti miinuksella. Toisaalta reilusti voitollisia vuosia on ollut paljon enemmän. Osakkeiden arvonnousun lisäksi tuloja tulee osingoista.

– Jos asiakas itse päätyy sijoittamaan suoraan osakkeisiin, annamme pankissa tukea esimerkiksi tuottamalla osto- ja myyntisuosituksia, Kuoppamäki kertoo.

  • TUOTTO: 150 000 euron sijoitus tuottaisi 10 prosentin tuotolla 10 vuodessa 168 000 euroa.

 

Vinkkejä osakesijoitukseen

1. Mieti sopiva riskitaso

Ennen sijoittajaksi ryhtymistä on syytä miettiä itselle sopiva riskitaso ja sijoitusaika. Liian suuri riskinotto voi viedä rahat ja mielenrauhan, mutta inflaatio saattaa syödä turhan varovaisen sijoittajan säästöt.

Kätevä nyrkkisääntö on, että osakkeisiin kannattaa sijoittaa varallisuudesta sellainen osuus, joka saadaan vähentämällä luvusta sata oma ikä. 60-vuotias voisi tämän ohjeen mukaan sijoittaa osakkeisiin 40 prosenttia varallisuudestaan.

2. Hajauta

Hajauttaminen vähentää riskejä. Sijoitussalkussa on hyvä olla useita eri osakkeita ja useilta toimialoilta. Maantieteellinenkin hajauttaminen kannattaa. Maailmanlaajuisesti sijoittavan riski on pienempi kuin esimerkiksi pelkästään suomalaisten yritysten osakkeita hankkivan.

3. Hajauta myös rahastosijoitukset

Rahastosijoitukset kannattaa hajauttaa ainakin osake- ja korkorahastoihin. Lisäksi sijoituksia on syytä tehdä eri aikoina. Siten pystyy pienentämään rahastojen hinnanmuutoksista aiheutuvia riskejä.

Eri rahastoja vertaillessa on syytä muistaa, että rahaston aiempi menestys ei välttämättä kerro mitään sen tulevasta onnistumisesta.

4. Etsi tietoa

Älä sijoita kohteisiin tai tuotteisiin, joita et ymmärrä. Osa pankkien kauppaamista sijoituksista on niin monimutkaisia, että niiden tuotto-odotuksista ja riskitasosta on vaikea saada selvää. Silloin pitää rohkeasti hankkia lisätietoja. Sijoittaja ei voi tehdä tyhmiä kysymyksiä, mutta on tyhmää jättää kysymättä.

5. Hyväksy arvaamattomuus

Tulevaisuus voi aina yllättää. Artikkelin alussa olevat hyvin karkeat esimerkkilaskelmat kertovat, miten eri sijoitustavat tuottavat verojen jälkeen, kun 150 000 euroa sijoitetaan kymmeneksi vuodeksi. Laskelmat perustuvat viimeisten 10 vuoden kehitykseen. Tulevien 10 vuoden kehitys voi kuitenkin olla aivan erilainen.
 

Lähteet: Pörssisäätiö, Rakli, Tilastokeskus, Aktia, osakeliitto.fi, vuokranantajat.fi 

Täältä saat lisää tietoa

  1. Osakesäästäjien keskusliitto ja sen alueyhdistykset järjestävät tilaisuuksia eri puolella Suomea. Osakesäästäjän peruskurssien lisäksi ohjelmassa on muun muassa sijoittajatapaamisia.
  2. Suomen Vuokranantajat järjestää jäsenilleen vuosittain kymmeniä koulutus- ja infotilaisuuksia ympäri maata.
  3. Pörssisäätiö on julkaissut hyviä oppaita aloitteleville ja vähän edistyneemmillekin sijoittajille. Niitä voi ladata ilmaiseksi säätiön internet-sivuilta, joilla on myös kymmeniä opetusvideoita sijoitta-misen eri osa-alueista.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 4/2017.