Kia Soul on nuorisoauto, joka on ominaisuuksiltaan kuin tehty varttuneemmille kuljettajille.

Onko tämä Mini? Tuo kysymys esitettiin monta kertaa Kia Soulin koeajon aikana. Auton ulkonäkö tuntui kiinnostavan ihmisiä iästä ja sukupuolesta riippumatta.

Tilat

Kian sisätiloissa riittää yksityiskohtia, joiden on kaiketi tarkoitus kosiskella nuoria ostajia: kojelaudan päissä on isokokoiset kaiuttimet, ovien kaiuttimia taas kiertävät valorinkulat, jotka saa välkkymään musiikin tahtiin. Ratissakin on nappuloita kuin hävittäjälentokoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensivaikutelma kuitenkin pettää. Auto sopii oikein hyvin myös aikuisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Soulissa on katto ja sen myötä istuimet korkealla, joten autoon on helppo nousta. Tilaa on muutenkin mukavasti. Penkissä ja ratissa on riittävästi säätövaroja, ja 190-senttisen kuljettajan taakse mahtuu hyvin samanlainen hujoppi. Etupenkin muotoilu ei vain ole paras mahdollinen.

Pitkällä matkalla alkaa kaivata paremmin tukevaa istuinta. Onneksi penkin saa nostettua niin ylös, että sillä istuu melkein kuin tavallisella tuolilla.

Kojelaudan keskellä on värillinen kosketusnäyttö, jota on näppärä käyttää. Se on tosin sen verran pienikokoinen, että painelu on liikkeessä vähän hankalaa. Ilmastoinnille on omat painikkeensa, joita on kohtuu helppo käyttää. Perinteiset kierrettävä säätimet olisivat silti kätevämmät.

Takapenkillä istuu kaksi aikuista oikein mukavasti. Keskimmäinen paikka on niitä kapeampi, eikä aikuinen sillä mielellään pitkää matkaa istu. 

Tavaratila ei ole muiden tilojen veroinen. Se on selkeämuotoinen, mutta näkösuojan alle jäävä tila on turhan matala. Näkösuoja on lisäksi kova ja hiukan kankeakäyttöinen. Toisaalta pysty takaluukku ei syö tilaa lainkaan, joten näkösuojan poistamalla ja takapenkin kippaamalla kyytiin saa isonkin laatikon. Takapenkkien selkänojat taittuvat kahdessa osassa, ja näin syntyvän tilan pohja on tasainen.

Koeajetussa autossa ei ollut varapyörää. Irrotettavan tavaratilan pohjan alla oli sen ansiosta iso säilytyslokerikko, joka sekin oli irrotettava. Näin syntyvä kaukalomainen tavaratila on jo kohtuullisen suuri.

Turvallisuus

Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys, etenkin kun takapenkin niskatuet ovat alhaalla, eivätkä häiritse peruutuspeilin näkymää. Sivupeilit ovat kiitettävän suurikokoiset.  Valot sen sijaan eivät ole erityisen tehokkaat.

Automaattivaihteisto tuo ajamiseen helppoutta. Turvallisuuden kannalta on hyvä, että kuljettajan ei tarvitse keskittyä vaihteiden kanssa vekslaamiseen.  Vakionopeudensäätimen lisäksi Soulissa on nopeudenrajoitin. Se estää tehokkaasti vahinkoylinopeuksia etenkin taajamissa.

Takapenkkien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikeet turvaistuimia varten. Turvatyynyjä on edessä yhteensä neljä kappaletta. Lisäksi sivuikkunoissa on takamatkustajiakin suojaavat turvatyynyt. Supreme-varustelutasoon kuuluvat etu- ja takaparkkitutkat. Ne ovat suositeltava varuste kaikille.

Talous

Automaattivaihteet ja paras varustelutaso nostavat koeajoauton hinnan melkein 30 000 euroon. Se on aika iso summa. Kyseessä on kuitenkin kallein malliversio, johon ainoa lisävaruste on metalliväri. Halvimmillaan Soulin omistajaksi pääsee 21 000 eurolla.  

Automaattivaihteisto lisää kulutusta noin litran sadalla kilometrillä. Virallinen kulutuslukema on tasan kuusi litraa sadalla kilometrillä.

Kian takuu on peräti seitsemän vuotta.

Tekniikka

Koeajetussa autossa oli 1,6-litrainen dieselmoottori. Numeroiden valossa se ei tee Soulista rakettia, mutta käytännössä auton voimavarat riittävät oikein hyvin suomalaiseen liikenteeseen. Soulin automaattivaihteistossa on kuusi vaihdetta. Se toimiikin huomattavasti jouheammin kuin aiemmin koeajetun Kia Vengan nelivaihteinen automaatti.

Sporttisesti muotoillussa ratissa on säädin, jolla voi vaihtaa ohjauksen asetuksia leppoisan, normaalin ja sporttisen välillä. Ominaisuus ei välttämättä ole kaikkein tarpeellisin, mutta lisää osaltaan auton sopivuutta erilaisille kuskeille.  Ratissa on lämmitys, mikä on oikein mukava ominaisuus.

Jousitus tuntuu huomaavan tien epätasaisuudet turhankin hyvin. Huonokuntoinen tienpinta saa maantienopeuksissa auton tärisemään joka suuntaan. Toisaalta Soul ei mutkissa juuri kallistele, toisin kuin moni muu yhtä korkea auto.

Kia Soul ansaitsee erityismaininnan ovistaan, jotka sulkeutuvat ja etenkin avautuvat hämmentävän pehmeästi. Ovet tuntuvat avautuvan kuin itsestään.

Kia Soul Supreme 1.6 CRDi A/T

LUKUJEN VALOSSA

Mitat (mm): pituus 4140, leveys 1800, korkeus 1593 , akseliväli 2570, raideleveys edessä 1576, takana 1588, maavara 143. Kääntöympyrä 10,6 m.
Painot (kg): omamassa 1482, kantavuus 458, perävaunu jarruin 1100 ja jarruitta 550.
Tavaratila (l): 238, laajennettuna 1367.
Moottori: iskutilavuus 1582 cm³, teho 94 kW (128 hv)/4000 r/min, vääntö 260 Nm/1900–2750 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 12,2 sekuntia, huippunopeus 177 km/h.
Kulutus: 6,0 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 158 g/km.
Hinta: 28 490 euroa (lisävarustein 29 086 e).

ARVIO

Kia Soul kosiskelee yksityiskohdillaan nuoria ostajia, mutta oikein passeli valinta iäkkäämmällekin kuskille. Automaattivaihteisto toimii hyvin yhteen dieselmoottorin kanssa.

PLUSSAT

Vaihteiston ja moottorin yhteistyö
Matkustamossa hyvin tilaa

MIINUKSET

Pienehkö tavaratila
Erikoisia ja tarpeettomia varusteita

Sisältö jatkuu mainoksen alla