Suuri suomalainen valvontakampanja paljasti laajoja puutteita asiakaspalvelujen puhelinhinnoissa. Jopa 70 prosentilla yrityksistä on lainvastaisia hintatietoja.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi kertoo ET-lehdelle, että yleisesti yritysten puhelunhinnoista löytyi kahdenlaista virhettä.

– Hinta on joko liian kallis tai se puuttui kokonaan, Ojajärvi kertoo.

Yritysten on pitänyt kesäkuusta lähtien tarjota perushintainen asiakaspalvelunumero, jolla asiakas voi ottaa yhteyden – kun asia koskee hänen aiemmin tekemäänsä sopimusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Soittamisen hinta ei saa ylittää kuluttajan liittymäsopimuksen mukaista hintaa tai Viestintäviraston määrittelemää laskennallista perushintaa, joka on tällä hetkellä 0,088 euroa/minuutti. Tällä on haluttu vähentää niitä pulmia, joita kuluttajille on tullut kalliista yritysnumeroista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Erityisesti näistä ongelmista ovat kärsineet niin sanotut haavoittavat kuluttajaryhmät, kuten jotkut iäkkäät tai muut kansalaiset, jotka eivät pääse syystä tai toisesta internetissä toimiviin asiakaspalvelukanaviin.

Valvontakampanja koski noin 300 verkkosivustoa. Niistä lähes 200 sivustolla oli virheitä.

Mukana oli niin hotelleja, ravintoloita, vaatekauppoja ja tavarataloja.

Perushintaisen palvelunumeron kautta asiakkaan pitää voida valittaa tavaran tai palvelun virheestä, viivästyksestä tai irtisanoa sopimus.

Puhelun hinta pitää mainita yritysnumeron välittömässä yhteydessä selkeästi, kuluttaja-asiamies muistuttaa lausunnossaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla