Tuomas Sopanen on kerännyt 450 ryijyn kokoelman, taustalla Uhra Simberg-Ehrströmin lämminsävyinen Kupari, 1968, malli SKY. Kuva Jaanis Kerkis.
Tuomas Sopanen on kerännyt 450 ryijyn kokoelman, taustalla Uhra Simberg-Ehrströmin lämminsävyinen Kupari, 1968, malli SKY. Kuva Jaanis Kerkis.

Modernit designryijyt sopivat tuomaan lämpöä nykykotiin. Keräilijä Tuomas Sopanen esittelee Antiikki & Design -lehden verkkosivuilla kolme suosikkisuunnittelijaansa, jotka uudistivat suomalaista ryijyä 1900-luvulla: Uhra Simberg-Ehrströmin, Eva Brummerin ja Irma Kukkasjärven.

Kymmenen vuotta sitten Joensuun yliopiston kasvitieteen professori emeritus Tuomas Sopasella oli 25 ryijyä, tänään hänellä on Suomen suurin ja kattavin ryijyjen yksityiskokoelma. Se käsittää lähes 450 ryijyä yli kahdensadan vuoden ajalta. Sopanen kertoo keräilystään ja rakkaimmista ryijyistään Antiikki & Design-lehden verkkosivulla.

"Kun väittelin 1980 aiheena itävän ohranjyvän biokemia, sisareni lupasi kutoa minulle lahjaksi ryijyn."

- Mieluisin ja aiheeseen sopiva valinta olisi ollut Uhra Simberg-Ehr­strömin Siemen, mutta Suomen Käsityön Ystävissä ei ollut saatavilla tarvikepakkausta mallista, joten päädyin Akseli Gallen-Kallelan Liekkiin, Sopanen muistelee.

1990-luvun lopulla Sopanen alkoi ostaa ryijyjä kotiinsa, ja 2005 Heinolan museossa oli pääasiassa Sopasen kokoelmasta koottu 25 ryijyn näyttely.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Tajusin näyttelyssä, kuinka hienoja ja ainutlaatuisia suomalaiset ryijyt ovat, koko niiden historia ja kauneus kansanomaisista malleista tämän päivän taideryijyihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Silloin Sopanen alkoi tosissaan kerätä ryijyjä ja hankkia tietoa niistä. Hän opetteli myös ompelemaan ryijyjä itse.

Kolme merkittävää taiteilijaa

Tuomas Sopanen ei osaa valita yhtä suosikkia kokoelmastaan, mutta eniten ryijyjä hänelle on kertynyt kolmelta designryijyn mestarilta: Uhra Simberg-Ehrströmiltä, Eva Brummerilta ja Irma Kukkasjärveltä.

Suuressa kokoelmassa näkyy hyvin ryijyn luonteen muutos, jossa näiden kolmen taiteilijan vaikutus on ollut merkittävä.

– Uhra Simberg-Ehrström loi oman, lähes kuviottoman, laajoihin värikylläisiin pintoihin perustuvan tyylinsä. Hänen ryijynsä koostuvat jopa satoja sävyjä sisältävistä, toisiinsa rajautuvista väripinnoista. Tulos on hehkuva, puhutteleva ja harras, välillä jopa unenomainen, Sopanen kuvailee.

Lue koko juttu täältä.

Lähde: Antiikki & Design

Sisältö jatkuu mainoksen alla