Kun Leena Pursiaisen molemmat lonkat leikattiin, hän sai käyttää mielikuvitustaan selvitäkseen arjen tilanteista. Näillä keinoilla hän onnistui, käytä vinkit hyväksesi. 

1. Vaatekaapin parhaimmalle paikalle on syytä järjestää runsas määrä kevyitä, joustavia, lahkeistaan löysiä ja helposti puettavia vaatteita. Nauhallisia tai vetoketjulla varustettuja kenkiä ei kannata edes kokeilla. Parhaat jalkineet ovat kantapäästä avoimet lipokkaat ja aamutossut.

2. Sukkien pukemiseen on olemassa vetolaite, jonka voit lainata terveyskeskuksesta.

3. Loistava apuväline on pitkävartinen, koukkupäinen kenkälusikka. Koukkupään avulla voit vetää vaikkapa alushousut jalkaan.
Kenkälusikoita kannattaa olla useammassa paikassa, vuoteen lähellä, eteisessä ja keittiössä.

4. Vuoteeseen meno ja siitä nouseminen ei ehkä onnistu kuten oppaissa yleensä neuvotaan. Vuoteen tulee olla niin korkea, että pääset helposti selinmakuulle. Testaa vuoteeseenmeno- ja nousuliikkeet ennen leikkausta. 
Sänkyä voit korottaa nikkaroimalla jalkojen alle tukevat ja liukumattomat puukorokkeet. Jos tämä ei onnistu, korkeutta saat kovilla lisäpatjoilla, jotka voit laittaa varsinaisen patjan alle. 

5. Istuminenkin saattaa olla toipilaana kivuliasta. Peffan alla kannattaa kokeilla nukkumiseen tarkoitettua tyynyä. Samanlainen tyyny toimii hyvin myös auton istuimella lisäkorokkeena. Apuvälinekaupasta saa kääntöalusen, joka helpottaa autoon istumista ja siitä nousua. .

6. Kun liikuskelet kotona kyynärsauvojen kanssa, varaa lähellesi kevyt kangaskassi, jossa on niin pitkät kädensijat, että sen voi ripustaa kaulaan tai olkapään yli vinottain. Laita siihen päivän lehti tai mitä milloinkin kuljetat huoneesta toiseen.

7. Lattialle pudonneita tavaroita voit nostaa tarttumapihtien avulla. Ne tosin eivät sovellu painavien esineiden nostamiseen, siihen ovat tavalliset grillipihdit tukevammat. 

8. Ruokaa kannattaa varata ja valmistaa pakastimeen riittävästi mikrossa lämmitettäväksi. Keittiössä kaikki tarvittava välineistö on syytä siirtää vyötärön korkeudelle, koska kumartuminen on aluksi kiellettyä. 

9. Kaikki raskaat työt, nostamiset ja kantamiset on parasta antaa muiden tehtäväksi. Kannattaa pyytää rohkeasti apua kaupassa ja asioilla käyntiin. Autolla-ajokieltoa on paras noudattaa lääkärin ohjeitten mukaan.

10. Huomaa myös: Saat sairaalasta mukaasi kotihoito-oppaan, mutta siinä olevat vinkit on suunnattu vain toisesta raajasta leikatulle. Jos kuulut siihen ryhmään, jolla leikataan samalla kertaa molemmat raajat, varautuminen toipilasaikaan on entistä tärkeämpää!
 

Vierailija

Näin selviät lonkkaleikkauksen jälkeen

Mielestäni sosiaalitoimisto ei saa edes mennä toisen henkilön verkkapankkiin ilman lupaa.. ja toiseksi onko pakko sosiaalitoimistolle antaa verkkopankkitunnuksia.. Mielestäni sosiaalitoimelle riittää kun vie tiliotteet kahden kuukauden ajalta.. tosin seki on mun mielestä epäoikeuden mukaista.. pitäs riittää kun kertoo mistä mitäkin saa..
Lue kommentti
Vierailija

Näin selviät lonkkaleikkauksen jälkeen

Ei sossu mene kenenkään pankkitileille minkäänlaisilla verkkotunnuksilla. Jos tunnuksia sossussa pyydetään, niin niitä ei missään nimessä pidä antaa vaan ilmoittaa kysyjän esimiehelle, sama kuin varastaisi passin. Tiliotteet pyydeltyltä ajalta riittävät. Muutamia tahoja on joille pyydettäessä pankin on pakko toimittaa tiliotteet, sossu eikuulu niihin. Verkkopankkiotunnuksia EI saa antaa kenellekkään EI edes puolisolle, ne on henkilökohtaiset.
Lue kommentti

"Kun sairastaa lisäkilpirauhasen liikatoimintaa, mitä laboratoriokokeita otetaan vuosittain? Omaa liikatoimintaani hoidettiin leikkauksella ja lääkkeillä, mutta nyt vain seurataan."

- Mummo Savosta 60v

Lääkäri Risto Laitila vastaa:

Lisäkilpirauhaset ovat pieniä rauhasia kilpirauhasen syleilyssä. Ne erittävät kalkkiaineenvaihduntaa säätelevää hormonia.

Joskus yksi tai useampikin lisäkilpirauhanen alkaa kasvaa ja samalla erittää ylenpalttisesti parathormonia. Parathormoni puskee luustosta vereen kalkkia liiaksi asti. Tila on hyperkalsemia ja se voi aiheuttaa hermosto- ja lihasoireita tai kohonnutta verenpainetta.

Leikkaus parantaa liikatoiminnan lähes aina, mutta noin viidelle prosentille potilaista näin ei käy.

Jos tilanne on tyydyttävä, kerran pari vuodessa tarkistetaan veren kalkkitase. Myös munuaisten toimintaa seurataan. Jos näissä tapahtuu huolestuttava muutos huonompaan, hoitolinjaa tarkistetaan. Uusintaleikkauskin on mahdollinen.

Täältä löydät kaikki ET:n kilpirauhaseen liittyvät artikkelit!

 

Uni toistuu suunnilleen samanlaisina vaiheina yöstä toiseen. Yksi sykli kestää puolestatoista kahteen tuntiin.

Unella on neljä erilaista vaihetta, jotka toistuvat yöstä toiseen.

  1. N1 on kevyen eli torkeunen vaihe, siirtymisvaihe kohti syvempää unta. Hyvin nukkuvalla N1-unta on vain noin 2-5 % yöunesta.
  2. N2-vaiheessa syke ja hengitys hidastuvat. Tätä keskisyvää unta on jopa puolet koko yöunen pituudesta.
  3. N3 on syvän unen vaihe. Syke ja hengitys ovat säännöllisiä ja rauhallisia. Syvä uni elvyttää elimistöä. Hyvin nukkuvalla syvää unta on 15-20 % yöunesta.
  4. REM-unessa aivot toimivat vilkkaasti kuten päivällä. Silmät liikkuvat mutta keho ei. REM-unen osuus kasvaa kohti aamuyötä. Hyvin nukutussa yössä sitä on 20-25 %.

Näin parannat unenlaatua – muistilista

  • Kahvi. Herkkyys kofeiinille on yksilöllistä. Unettoman pitäisi välttää kofeiinia jo klo 14:n jälkeen.
  • Ruoka. Päivän pääateria kannattaa nauttia vasta klo 18-20. Jos syö päivällisen ennen klo 18, iltapalaa on hyvä nauttia noin klo 21. Se on tärkeä yöllisen sokeritasapainon kannalta. Katso täältä ruokia, jotka edistävät hyvää unta.
  • Stressi. Päivän aikana ihmisen aivoissa käy noin 60 000 ajatusta. Mieltä voi olla vaikea rauhoittaa illalla. Hyvä keino mielen rauhoittamiseen on esimerkiksi huolihetki. Katso täältä ET:n ohjeet huolihetken pitämiseen.
  • Makuuhuone. Hyvän unen saamiseksi huoneen lämpötilan on hyvä olla 18-20 astetta. Iäkkäillä ihmisillä lämpötila voi olla 20-24 astetta.

Apua lääkkeettömistä hoidoista?

70 % unettomista hyötyy lääkkeettömästä hoidosta. Parhaat tulokset on saatu kognitiivis-behavioraaliseen terapiaan perustuvilla menetelmillä.

Lievemmissä univaikeuksissa voi auttaa myös reseptivapaa melatoniini. Melatoniini on käpyrauhasen tuottama hormoni, jonka eritys on suurimmillaan aamuyöstä. Se toimii eräänlaisena biologisena rytmien tahdistajana. Jos uni ei tule luonnostaan väsymyksestä huolimatta, melatoniinia voi ottaa purkista.

Joidenkin tutkimusten mukaan melatoniini edistää unta kuitenkin vain vähän. Lääkärilehden mukaan melatoniiniannoksen ansiosta nukahtaminen nopeutuu keskimäärin noin 4 minuuttia. Melatoniini ei myöskään auta kaikkia unipulmista kärsiviä.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 2/2017.

Lue myös: Nuku parempia päiväunia – 7 hyvää vinkkiä

Lue myös: Miksi aina väsyttää? Tarkista, ettet sairasta diabetesta tai kilpirauhasen vajaatoimintaa