Moni pelkää jo etukäteen joulun herkkupöytiä. Kuinka pahasta ylensyönti oikeasti on ja miten siitä voi selvitä?

1. Jouluna syödään niin, että napa ratkeaa.

Ylensyönti voi aiheuttaa närästystä ja jopa pahoivointia. Terveellä ihmisellä mahalaukku ei kuteinkaan edes veny saati repeä.

2. Holtiton syöminen voi laukaista kakkostyypin diabeteksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Rasva- ja sokeriarvot voivat muuttua hetkellisesti, sillä jouluruoka hyvin runsasenergistä ja ravitsevaa –  ja sitä syödään paljon. Pysyviä terveysmuutoksia herkuttelu ei kuitenkaan aiheuta, jos juhlasyömisestä palataan terveelliseen ja kohtuulliseen arkisyömiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Jo muutaman päivän ylensyönti voi näkyä vyötäröllä.
Muutama lisäkilo joulusta voi hyvin tulla. Niistä pääsee kyllä eroon, jos arkena syö terveellisesti ja liikkuu säännöllisesti.

4. Täydellä vatsalla ei saisi liikkua.

Liikkuminen ei ole kiellettyä. Joulunakin voi käydä kävelyllä, lenkkeillä tai rehkiä kuntosalilla. Jos pääsee nauttimaan valkeasta joulusta, voi lähteä lasten tai lastenlasten kanssa pulkkamäkeen. Liikunnassa on sekin hyvä puoli, että silloin on poissa ruokapatojen äärestä.

5. Kun syö paljon, voi juodakin enemmän.

Jouluna voi ottaa rennommin alkoholin nauttimisen suhteen, kunhan se ei riistäydy käsistä. Alkoholi on myös kaloripommi: grammassa alkoholia on enemmän kaloreita kuin silavassa.

6. Alkoholi rentouttaa ja auttaa palautumaan arjesta.

Moni kertoo viinilasillisen tai parin oluen rentouttavan. Kohtuullisuus on kuitenkin avain hyvään, sillä alkoholin käyttö haittaa stressistä ja rasituksesta palautumista.

7. Joulusta ei selviä ilman huonoa omaatuntoa.

Kyllä siitä selviää. Kannattaa esimerkiksi syödä sitä, mistä oikeasti tykkää. Kaikkea ei ole pakko puputtaa. Toinen keino on miettiä jo etukäteen haluatko oikeasti ahmia kokonaisia suklaakonvehtirasioita tai kilokaupalla joulutorttuja.

Kolme keinoa keventää

  1. Ruokaa voi jakaa eri aterioille: Aattona voi syödä vaikka alkupaloja ja vain kaloja ja jättää kinkun ja laatikot joulupäivälle.
  2. Lisää joulupöytään kasviksia: tuoretta salaattia ja uunijuureksia.
  3. Syö konvehtien sijaan laadukasta suklaata, kuten tummaa tai raakasuklaata, mutta vähemmän.

Asiantuntijoina Terveystalon gastrokirurgian erikoislääkäri Markku Aarnio ja ravitsemusterapeutti Anette Palssa.

Kysely

Vahditko kilojasi jouluna?

En
En
63.6%
Kyllä
Kyllä
36.3%
Ääniä yhteensä: 33
Sisältö jatkuu mainoksen alla