Alkoholi ei ole maksan ainoa vihollinen.

Kaikki tietävät, että rankka juominen vahingoittaa maksaa. Moni ei kuitenkaan tule ajatelleeksi, että lääkkeilläkin voi vaurioittaa maksaansa, jos ei noudata annosteluohjeita. Myös luontaistuotteiden annosteluohjeita on tärkeää noudattaa.

Huolimattomasti otetut pillerit voivat johtaa maksan vajaatoimintaan. Sen huomaa usein vasta, kun tauti on jo pitkällä.

Luontaistuotteiden aiheuttamat maksavauriot liittyvät yleensä pitkäaikaiseen käyttöön. Jos samanaikaisesti syödään lukuisia luontaistuotteita, annokset saattavat olla monikertaisia, jolloin myös yhteisvaikutukset ja mahdolliset haitat kasautuvat. Lisäksi luontaistuotteilla voi olla haitallisia yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa.

Tarkkana sienten kanssa

Munuais- ja maksaliiton mukaan myös myrkyllisten sienten syöminen vaurioittaa maksaa. Myrkyllisiä sienilajeja kasvaa Suomessa puolisensataa, ja vakavia oireita aiheuttavia sienilajeja on muutamia.

– Osa myrkyllisistä sienistä sisältää solumyrkkyjä, jotka vaurioittavat maksaa ja munuaisia. Sellaisia ovat esimerkiksi valkokärpässieni, kavalakärpässieni, myrkkynääpikkä ja raakana syöty korvasieni, sanoo THL:n erityisasiantuntija Heli Reinivuo.

Hän antaa yksinkertaisen yleisohjeen: sieniä, joita ei osaa tunnistaa, ei saa syödä.

Maksasta voi pitää huolta terveellisillä elämäntavoilla. Kannattaa siis välttää ylipainoa, pitää alkoholin kulutus kurissa ja harrastaa liikuntaa.

Maksa hajottaa alkoholia, lääkkeitä ja muita vahingollisia kemiallisia aineita sekä elimistön itsensä tuottamia myrkkyjä. Maksa varastoi ja jakelee ravintoaineita, vitamiineja, sokeria sekä rasvaa. Se tuottaa proteiineja ja muita aineita, jotka edistävät vammojen paranemista, sekä erittää sappea ruuansulatuksen tarpeisiin.

Munuais- ja maksaliitto viettää Maksaviikkoa toukokuun 4. päivä alkaen.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.