Kesä ja sandaalit on hyvä pari, kun molemmat ovat hyvässä kunnossa. Vielä ehdit huoltaa jalat kesään.

Kehtaako nämä valkoiset, talven kovettamat koivet tunkea sandaaleihin? Tällaisiin kysymyksiiin kosmetologi Tanja Akkurt on työssään usein kesän kynnyksellä törmännyt. Hän on tottunut siihen, että jalkahoitoja toivotaan eniten kesän kynnykselle. Tässä hänen vinkkinsä, joilla vielä ehdit kaunistaa jalkasi.

1. Säännöllisyys kunniaan

Jalkahoidot vuodenaikojen vaihdellessa ja säännöllinen rasvaus omiin jalkoihin sopivalla tuotteella auttavat jo pitkälle.

Taustaa: Näin hoidat kovettumia, känsiä ja rakkoja

2. Kavahda kevätsukkahousuja

Kun jalat tuntuvat vielä liian kalpeilta, moni käyttää hameen kanssa kevyitä nailonisia sukkahousuja.

– Ne ovat todellinen kuivien jalkojen surma. Ne kuivattavat tehokkaammin kuin mikään muu, Akkurt toteaa ja vinkkaa vaikka testaamaan. Usein sukkahousuja jalasta kääriessä sääret suorastaan pölisevät kuivuudesta.

3. Raspaa harkiten

Moni arvelee, että kalkojen kylvetys ja säännöllinen raspaus  varmasti pehmittävät tiukimpiakin kovettumia. Akkurt toppuuttelee tällaista.

– Raspaus on merkki iholle suojautua, ja niin iho paksuuntuu entistä nopeammin.

Kylvetys silloin tällöin on sinänsä ihan rentouttavaa, mutta siinäkin pitää muistaa maltti, jotta iho ei liikaa kuivaisi.

– Kylvettämisen jälkeen jalat pitää rasvata erityisen huolella.

3. Lakkaa huoletta

Kynnet eivät vahingoitu kynsilakoista, niillä ei ole keuhkoja, Taina Akkurt muistuttaa. Siksi kynsien ei tarvitse antaa levätä, vaan niitä voi lakata niin paljon kuin haluaa.

Akkurt on päinvastoin huomannut, että esimerkiksi Pedique-geelaus suojaa  hauraita kynsiä ja jopa vahvistaa niitä.

– Geelilakkaus varpaankynsissä on oiva suoja vaikkapa ahkeralle lenkkeilijälle, sillä geelin alla oma kynsi saa rauhassa kasvaa.

 Lisää aiheesta: Näin valitset sopivat kesäkengät

Vierailija

Tahdotko keveät kesäjalat? Jätä nämä asiat tekemättä

Olen yli kuuskymppinen nainen ja teini-iästä lähtien olen rasvannut jalat säännöllisesti saunan tai kylvyn jälkeen. Tästä johtuen en ole koskaan kärsinyt kovettumista. Minulle raspaus olisi täydellinen kauhistus, en voisi sellaista ajatella. Kehoitan kaikkia kovettumisista kärsiviä säännöiseen jalkojen rasvaamiseen niin välttää monet huolet. Liian korkeita korkoja ja liian pieniä kenkiä kannattaa myös olla käyttämättä. Jalkojen hoidon kun aloittaa tarpeeksi nuorena niin ei joudu vanhana...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju