Seisot koko elämäsi jalkojesi päällä. Ei siis ole yksi ja sama, millaiset jalkineet valitset. Lue tästä kunnollisten kesäkenkien ABC.

1. Miten valitsen jaloilleni ystävällisen kenkäparin?

Luota tuntemuksiisi. Kun saat hyvät kengät jalkaan, tunnet, että jalkateräsi ovat niissä kotonaan ja askeltaminen käy kevyesti ja luonnollisesti. Hyvien kenkien päällä et horju, vaan kävely tuntuu vakaalta. Hyvät kengät vaimentavat iskuja.

Jalkaystävällisillä kengillä on jalan lestiä mukaileva ja taipuisa mutta ei kuitenkaan lötkö pohja. Niissä on myös kantapään laajuinen ja enintään parisenttinen korko. Valitse kengät, joissa on tilava ja varpaita puristamaton kärkiosa.

Kunnollisten kenkien tunnusmerkkeihin kuuluu myös napakka kiinnitys. Olipa kenkä nauha-, remmi- tai tarrakiinnitteinen, jalka ei valu kohti kärkeä tai karkaile kantaosastaan.

2. Jalkaterissäni on lieviä tuntopuutoksia ja kipukohtia. Millaiset ovat minulle sopivat kengät?

Hyötyisit kengistä, joissa on normaalia paksumpi pohja ja tavallista leveämpi päkiäosa. Sellaisia on saatavilla etenkin erityisjalkinevalikoimissa, joita myyvät muun muassa hyvin varustetut kenkäkaupat ja terveyskaupat. Niissä saat asiantuntevaa palvelua, joten kerro jalkaongelmistasi myyjälle.

3. Hyötyisinkö yksilöllisesti juuri minua varten valmistetuista tukipohjallisista?

Kenties. Mittojesi mukaan valmistetut pohjalliset jakavat kehosi painon oikein jalkaterillesi, estävät kovettumien ja haavaumien syntyä ja auttavat luonnollisen askelluksen ylläpidossa.

Jos teetät itsellesi yksilölliset pohjalliset, muistathan, ettei niitä kannata teettää vanhoihin ja jalkaan muotoutuneisiin kenkiin. Satsaa siis samalla uuteen ja napakkaan kenkäpariin.

Katso kuitenkin, että uusissa kengissäsi on tilaa tukipohjalliselle: irrota valmispohjallinen, niin saat syvyyttä mittatilauspohjalliselle.

Yksilöllisiä tukipohjallisia valmistavat muun muassa isot urheiluliikeketjut, mutta niiden valmistamat pohjalliset eivät riitä, jos olet diabeetikko tai reumaatikko tai jos sinulla on jalkasairauksia. Mene silloin mieluummin jalkaterapeutin pakeille. Sellaisia löydät muun muassa lääkärikeskuksista.

4. Millaisia kenkiä on arkikäytössä syytä välttää?

Käyrälestisiä ja jalkoja ulkoreunoilta puristavia kenkiä – samoin kapeakärkisiä, jotka ovat kenties sirot, mutta puristavat varpaat suppuun ja lisäävät päkiän kuormaa. Tällaiset kengät johtavat usein kivuliaisiin vaivaisenluihin ja vasaravarpaisiin.

Karta myös yli kaksisenttisiä korkoja, sillä silloin koko kehosi paino siirtyy päkiän varaan. Korkkarit altistavat kivuille, hankaumille ja varpaiden asentomuutoksille.

Varo myös jalan sisäänmenoaukosta liian löysiä ja takaosasta täysin avoimia ja remmittömiä kenkiä. Ne joustavat liikaa, väsyttävät jalkoja ja ovat usein syynä kantapään krooniselle kiputilalle ja varpaiden virheasennoille.

5. Kenkäkaapissani on monta hukkaostosparia. Miten vältyn sellaisilta jatkossa?

Mene kenkäostoksille aikaisintaan iltapäivällä, sillä jalat turpoavat päivän mittaan useita millejä pituutta ja jopa sentin verran leveyttä. Sovittamiseen on myös hyvä varata runsaasti aikaa, sillä kenkiä on syytä testata huolella kävelemällä ympäriinsä myymälässä.

Kerro kenkämyyjälle, millaiseen käyttötarkoitukseen olet kenkiä hankkimassa, ja pyydä, että myyjä suosittelisi sinulle jalkaystävällisiä malleja. Muista kuitenkin, että oma tuntemuksesi painaa enemmän kuin myyjän suositukset. Vain sinä itse osaat sanoa, millaisissa kengissä jalkasi viihtyvät.

6. Iän karttuessa jalkani koko on kasvanut numerolla. Vai valmistetaanko nykykengät eri mittojen mukaan kuin ennen?

Jalkaterien koko ja muoto muuttuvat ja elävät iän mukana. Toki myös valmistajalla on väliä. Moni ulkomainen kenkä on suomalaiselle jalalle liian kapea.

Kysy aika ajoin uusia kenkiä hankkiessasi, voisiko kenkämyyjä mitata jalkasi. Mittoihin pitää lisätä aina sentti tai puolitoista ylimääräistä, sillä jalkaterä pitenee kävellessä.

Asiantuntijana jalkaterapeutti ja jalkaterapian emerituslehtori Riitta Saarikoski, Helsinki.
Lähteenä: Saarikoski, Stolt, Liukkonen: Terveet jalat. Duodecim 2008.

Vierailija

6 kysymystä kesäkengistä – näin valitset täydellisen parin

Markettien kenkävalikoimista on tosi vaikea löytää riittävän leveälestisiä ja jalassa mukavalta tuntuvia kenkiä. Säästän hyviä kenkiä varten ja aion ostaa nyt kesäksi terveyskaupasta keveyt kesäsandaalit mutta oikealla tavalla tukevat ja ei ihan ohutpohjaiset. Jaloissani on sairauden aiheuttamia muutoksia, joten alekorit ei auta minua. Muun kaiken ostan mahdollisimman halvalla mutta haluan pitää jalkani.
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto