Kotitohtorimme antaa vinkkejä muistisairaan turvalliseen asumiseen ja kehottaa raivaamaan turhat tavarat pois.

Viime vuonna kampaamoyrittäjä Merja Frimanin elämä muuttui täydellisesti.

– Töissä oli vaikeuksia. En enää jaksanut oikein mitään yritykseeni liittyvää. Pää tuntui olevan täynnä, ihan tätä myöten, Merja Friman sanoo ja heilauttaa kättä päänsä päällä.

– Veljeni vaimo on pelastajani ja turvani. Hän patisti minut testeihin muistiklinikalle.

Merja oli sairastunut Alzheimerin tautiin.

Elämä kerralla uusiksi

Merja myi Helsingin keskustassa sijainneen yrityksensä ja asuntonsa ja muutti asumaan äitinsä kanssa tämän kaksioon.

– Mieheni kuoli viime vuonna, Merjan äiti Maila Osolanus kertoo. Merja korjaa, että isän kuolemasta on kyllä jo aikaa, olisiko kymmenen vuotta. Äiti toppuuttelee. Tytär taitaa puhua ihan hupsuja.

Tyttären esimerkin kannustamana Mailakin uskaltautui aivojen kuvaukseen. Myös hänen muistisairautensa varmistui Altzheimerin taudiksi.

Merjan veli pistäytyy joka päivä katsomassa, että naisilla on kaikki kunnossa. Veljen vaimo hoitaa Merjan asioita ja lähtee oppaaksi ja tueksi, kun pitää mennä tutuim­pien reittien ulkopuolelle.

Kaksin kappalein

Kesken kahvin keittämisen Merja huomaa, että kahvijauhe loppuu. Täysi paketti löytyy, kun kaappien ovia availlaan.

– Teillä onkin kaasuhella, huomaa kotitohtorimme Tiina Petäjävaara ja kyselee, kuka sitä käyttää. Maila ei uskalla, voi vaikka tuli tarttua. Merja saa keittää.

– On oikein, että jättää sellaisen asian, minkä tuntee pelottavaksi, tohtori toteaa.

Kotitohtorin mielestä pieni keittiö toimii mainiosti. Kaikki on lähellä, ruokailutilakin aivan vieressä. Kiitosta saa myös vedenkeitin. Se on turvallinen, koska virta katkeaa itsestään.

Pientä parannettavaa löytyy. Esimerkiksi pakollisia palovaroittimia ei näy.
– On niitä vaikka kuinka. Miehelläni meni se asia vähän överiksi, Maila sanoo ja etsiskelee.

Merjaa epäilyttää. Mutta eipä  aikaakaan, kun äiti tuo laatikollisen varoittimia. Ihmisen muisti toimii merkillisesti. Vain hetkeä aiemmin Maila totesi oman pöytänsä ääressä iloisesti, että täällä on mukavaa. Voisi jäädä vaikka asumaan!

Kotitohtori kysyy vielä silitysraudasta. Rautoja löytyy kaksi, hyväkuntoisia, molemmissa ylikuumentumista rajoittava termostaatti. Kun yhdistettiin kaksi taloutta, vähän kaikkea on kaksin kappalein.

Muistille töitä

Olohuoneessa tohtori huomaa kiitettäviä seikkoja: pöydällä on sanaristikko ja kynä. Ristikoiden ratkominen on varsinaista muistijumppaa. Ja keinutuoli, sellainen pitäisi olla kaikilla. Keinutuoli on paras tuoli mielelle, verenkierrolle ja jäsenille. Maila esittelee tuolia. Se on turvallista mallia, ei kaadu.

Maila nukkuu olohuoneen alkovissa ja keinutuoli on vuoteen vieressä. Kotitohtori pitää sitä huonona paikkana keinutuolille. Jos tuolista ottaa tukea, se saattaa keikahtaa.

Vuoteen jalkopäässä on valokuvia. Loistoidea, kuvat pitävät läheiset mielessä. Lapset kasvavat kuitenkin nopeasti. Ehkä kuvia voisi päivittää niin, että ihmiset tuntuisivat harvoin tavattessa yhä tutuilta?

Tutut tavarat tutuissa paikoissa luovat kodikkuutta ja turvallisuutta. Ei ole hyvä tehdä liian suuria muutoksia. Tärkeintä on, että käyttötavaroilla on oma paikkansa.

Yksityisyyttä ja lepoa

Merjan makuuhuoneessa kotitohtori kiinnittää huomiota valaistukseen. Kattoon on syytä vaihtaa tehokkaampi yleisvalaisin. Yöpöydällä on pieni golf-aiheinen lamppu. Se palvelee yövalona, mutta ei  riitä lukuvaloksi. Vuodeseinällä olevan taulun voisi siirtää muualle, ettei sen putoamista tarvitse jännittää.

Pienessä eteisessä on vakiopaikka avaimille. Tärkeät hälytysnumerot ovat selkeästi näkyvillä. Molemmilla on kännykät, mikä on hyvä, kun niitä on jo oppinut käyttämään.

Kurkistamme vielä kylpyhuoneeseen. Se on pitkä ja kapea. Ensin on wc-istuin ja pesuallas ja perällä suihku.

– Tässä tapauksessa ahtaus on jopa eduksi. Horjahtaessa saa helposti tuen seinästä tai pesualtaan reunasta. On hyvä, ettei suihkuverhoa ole, siihen vain sotkeutuu, tohtori ohjaa.

Ja jos tuntuu, että kynnykseen kompastuu, sen tilalle voi vaihtaa joustavan silikonisen kynnyksen.

Värillä on väliä

Muistisairaan hahmotuskyky heikkenee sairauden edetessä, joten koti voi väärin sisustettuna olla pelottava paikka. Tässä kotitohtorin nyrkkisäännöt värien ja materiaalien valintaan:

Suosi

  1. selkeitä ja yksinkertaisia,vaaleita värejä. Valkoista
    kannattaa käyttää vain mattana ja muiden värien kanssa.
  2. kontrasteja. Huolehdi, että wc-istuimen rengas ja tukikaiteet ovat erivärisiä.
  3. väriltään seinistä erottuvia ovia ja oviaukkojen puitteita. Kahvat ja kytkimet kannattaa ympyröidä vaikka punaisella teipillä.

Vältä

  1. tummia värejä ja vaalean sekä tumman vaihtelua lattiassa. Tumma kohta voi näyttää kuopalta.
  2. kirjavia kuoseja. Niitä voi olla vaikea hahmottaa, joten käytä harkiten.
  3. kiiltäviä ja häikäiseviä pintoja sekä peilejä.
Vierailija

Hyvä järjestys tukee muistia

Olisi hyvä tarkistaa nyt syksyllä, että omat sekä omaisten palovaroittimet ovat asiallisessa paikassa ja kunnossa. "Elävät" kynttilät olisi joissakin kodeissa turvallista vaihtaa led-kynttilöihin. Esim.jos asukas on huonomuistinen, tai perheessä on lapsia tai lemmikkejä, jotka saattavat huiskaista kynttilän kumoon tms.
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju