Ikävä vaiva, virtsankarkailu voi johtua monesta eri syystä. Mutta miten siitä pääsisi eroon?

Kärsin virtsankarkailusta. Olen 73-vuotias ja mittani ovat 161 cm ja 67 kg. Kohtuni on poistettu 1980 ja virtsarakon korjausleikkaus on tehty 1990.

En pysty käyttämään paikallisia estrogeenipuikkoja limakalvojen hoitoon sivuvaikutusten takia. Virtsatulehdusta minulla ei ole.

Millä saisin virtsankarkailun kuriin?

Nimimerkki Kiusallinen vaiva

Vaatii rohkeutta puhua virtsankarkailusta. Usein ikäisesi nainen salaa virtsankarkailun lääkäriltään ja kärsii siitä yksinäisyydessään. Naisella – ja miehelläkin – virtsarakon ripustus pikkulantiossa löystyy ikääntyessä. Tämä johtaa naisella eriasteisiin virtsarakon ja kohdun laskeumiin. Kun rakon kaulaa ympäröivä lihasten sulkijamekanismi myös menettää jäntevyyttään, on helppo ymmärtää, että virtsarakon sulkuventtiili joskus pettää vaikkapa aivastaessa.

Virtsarakkokin ikääntyy ja menettää venyvyyttään. Tästä seuraa, että tahdosta riippumaton virtsaamistarve syntyy aivoissa ja tietoisuudessa ennen aikojaan, kun rakkoon on kertynyt vain verraten vähän virtsaa. Tuolloin rakon sulkuventtiili saattaa aueta refleksin kaltaisesti osittain tai jopa kokonaan, ja pöksythän siinä kastuvat.

Lääkäri pyrkii jokaisen potilaan kohdalla ymmärtämään, minkä tyyppistä virtsan karkaaminen on. Haastattelukaavakkeet ja virtsaamispäiväkirja auttavat tässä. Naispotilaalle tehdään gynekologinen tutkimus, jossa selvitetään synnytinelinten kunto ja mahdolliset laskeumat. Tutkitaan myös, karkaako virtsa, kun potilas ponnistaa.

Jos kyse on ponnistukseen liittyvästä karkailusta eli ponnistusinkontinenssista, lääkäri mielellään lähettää potilaan vaivaan erikoistuneelle fysioterapeutille, joka tutkii lantiopohjan lihasten toiminnan tarkemmin ja opettaa potilaalle, miten lantiopohjan lihaksia vahvistetaan. Jos hoito ei tepsi, voidaan tarvita pientä ripustustoimenpidettä, joita naistentautien erikoislääkärit tekevät sairaaloissa.

Jos taas kyse on niin sanotusta yliaktiivisesta rakosta tai pakkoinkontinenssista, rakkoa voi harjoittaa kestämään virtsaamispakkoa. Tähän muotoon on myös lääkehoitoa. Tärkeintä on kuitenkin se, että vaivasta uskaltaa puhua lääkärilleen, sillä useimmiten hoidot auttavat hyvin ja elämänlaatu kohenee.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.

Vierailija

Pissankarkailu kuriin

Selvennyksen vuoksi sanon vielä että nimenomaan sokeriton karpalo tai puolukkamehu auttaa. Itselläni alkaa sen verran lievänä, että mulla auttaa runsas veden juominen välittömästi. Menee itsestään ohi. Ystäväni juo joka päivä lsillisen sitruunamehua ennalta ehkäisevästi ja on auttanut. Kannattaa käydä myös hammaslääkärissä kiillevaurioiden maksimoimiseksi. Hänellä ei ongelmaa siitä.
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto