Liian innokas lenkkeilyn aloittaminen voi kostautua kiusallisena kipuna. Omalääkärimme Risto Laitila kertoo, mistä on kyse.

Aloin pitkän tauon jälkeen lenkkeillä toukokuun alussa. Aluksi juoksin muutaman minuutin kerrallaan, mutta hiljalleen matkat pitenivät. Kesäkuussa juoksin hissuksiin 10–14 kilometrin lenkkejä ja rivakammin lyhyempiä siivuja. Heinäkuun alussa päätin kokeilla, jaksaisinko juosta parinkymmenen kilometrin lenkin.

Taustaa: Onko pakko juosta, jos ei jaksa?

Lenkki meni hyvin, mutta seuraavana päivänä vasen jalka oli tosi kipeä. Kipua tuntui sekä jalkapohjassa jalkaholvissa että jalkaterän päällä, hiukan nilkan etupuolella. Jalkapohjan kipu oli enemmän jomottavaa, eikä kosketusarkuutta juuri ollut. Jalkaterän päällä kipua tuntui erityisesti, kun arkaa kohtaa painoi sormella.

Kipu hellitti jonkin verran muutamassa päivässä, joten kävin hölköttelemässä palauttavan reilun 10 kilometrin lenkin. Se oli virhe. Juoksun loppuvaiheessa vasemmassa jalassa alkoi tuntua sähköiskumaista kipua, joka meinasi viedä jalan alta. Seuraavana päivänä jalassa olivat samat kohdat kipeinä kuin pitkän lenkin jälkeen, mutta nyt entistä kipeämpinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lue myös: Sinustakin liikkuja? Vinkit 55+ -vuotiaalle.

Kahdessa viikossa kipu on vähentynyt jonkin verran, mutta ei kokonaan hävinnyt. Käveleminen sattuu välillä niin paljon, että on pakko klenkata. Jalkapohja jomottaa aika ajoin istuessakin, mutta silloin hyvin vaimeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen yrittänyt hoitaa jalkapohjaa pyörittelemällä pientä palloa jalan alla ja venyttelemällä, mutta en tiedä onko siitä ollut mitään hyötyä. Lisäksi olen venytellyt jalkoja, etenkin pohkeita.

Mistä tällainen kipu voi johtua? Kuinka pitkä juoksutauko on edessä? Onko syytä mennä lääkäriin?

ET:n omalääkäri Risto Laitilan vastaus:

"Veikkaisin marssimurtumaa. Moni luu voi jalkaterässä rasituksen nitkutuksessa hiljalleen murtua. Kuvaamasi paikka vihjaa jalkapöydän luuhun. Se on yksi rasitusmurtumien tyyppipaikoista.

Rasitusmurtumat paranevat tavallisesti parissa viikossa, viimeistään kuukaudessa, kun rasituksen heittää pois. Sitten harrastus aloitetaan uudelleen ja ehkä vähän maltillisemmin. Jalkineet kannattaa tarkistaa, siis että ne ovat juuri sinulle riittävän vaimentavat ja jalallesi sopivat.

Marssimurtuman voi todeta tuoreeltaan magneettikuvassa, mutta sitä tarvitaan aika harvoin. Käsikopelo ja rasituksen tarina riittävät työdiagnoosiin.

Röntgenkuvaan murtuma ilmaantuu parantumisvaiheessa, kun se alkaa kerätä luista kallusta itseensä. Jos jalkaterä on kipeä aivan kävellessäkin, voivat kyynärsauvat olla tarpeen rasitukseen."

Lue lisää: Kävely saattaa olla juoksua parempi harrastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla