ET:n omalääkäri Risto Laitila keskusteli ET-lehden lukijoiden kanssa metabolisesta oireyhtymästä. Katso, mitä hän vastasi kysymyksiin tästä ikävästä taudista.

Mistä metabolisen oireyhtymän tunnistaa?

Metabolisen oireyhtymässä kehon rasvamäärä lisääntyy, etenkin vatsaontelon sisälle, ja siitä syntyy omenavatsa-tyyppinen lihavuus. Jos otat mittanauhan esiin ja mittaat vatsanympäryksen, niin naisille on asetettu riskirajaksi 88 cm ja miehille 102 cm, mutta käytännössä on toisin: riskiraja on naisilla 90 ja miehillä 100 cm. Hyvä-hdl kolesteroli on alhainen ja varastorasva Trigly korkea, verenpaine on koholla, sokerin sieto alentunut.
Metabolinen oireyhtymä on riskitekijöiden rypäs, kuin ajaisi ylinopeutta kaupungissa. Välttämättä ei siihen sairastu koskaan, eikä myöskään valtimotautiin tai diabetekseen ja sen tuottamiin lisäsairauksiin.

Onko keskivartaloon keräytynyt rasva aina merkki metabolisesta oireyhtymästä?

Jos vatsan seutuun on kertynyt ihonalaista villapaitaa, niin se yksin ei tee metabolista oireyhtymää. Mutta se on hyvä syy ottaa selville, onko muita riskitekijöitä.
Missä lukemissa verenpaine pyörii? Miten on paastosokerin laita? Mitä veren rasva-arvot ovat? Onko suvussa kakkostyypin diabetesta?  Jos itse on vaikea mitata vatsanympärysmittaa, niin terveydenhoitaja tekee sen mielellään. Lukemasta selviää, minkä tyyppisestä ylipainosta on kyse.

Vaikuttaako vaaleiden viljojen syöminen vyötärölihavuuden syntymiseen?

Voin tunnustaa, että tuon tuosta pää on pyörällä kaikesta, mitä ravintoasioista tulee julki. Onko viljan gluteeni tai maidon proteiinit syynä metabolisen oireyhtymän ja diabeteksen maailmanlaajuiseen epidemiaan, kuten joistakin tutkimusraporteista saa lukea?
Kannattaa muistaa pitää kalorimäärä kurissa ja pyrkiä liikkumaan riittävästi.
On erilaisiin ruokavalioihin vihkiytyneitä ja koko olemukseltaan siinä eläviä ihmisiä, jotka välttyvät metaboliselta oireyhtymältä ja voivat varmaankin hyvin. Annetaan heidän, jotka karppaavat tai syövät kivikauden tapaan, vapaasti toteuttaa sitä, minkä oikeaksi kokevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kärsin keskivartalolihavuudesta. Miten minun pitäisi syödä?

Kokonaisuus on se joka ratkaisee. Ensiksikin se, ettei syö enemmän kuin kuluttaa. Helppo sanoa, mutta kun katsoo mitä missäkin ruuassa tai tuotteessa on kaloreita, niin päivittäinen tarve täyttyy yllättävän vähällä.
Meidän kaikkien kannattaa välttää huonoja hiilihydraatteja, enemmän ja enemmän niiden haitoista julkaistaan luotettavia tutkimuksia. Rasvojen laadulla on merkitystä. Paljon puhutaan välimeren ja sen pohjoisen pikkuserkun itämeren ruokavaliosta.
Jos kyseessä olisi raviveto, niin panostaisin näihin vaihtoehtoihin empimättä. Siis kannattaa suunnata katse ruokapyramidiin ja lautasmalliin kärkkäistä kriitikoiden kommenteista huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olemme kuitenkin yksilöitä ja ruumiinrakenteemme on erilainen. Miten voi antaa noin tarkat mitat ihannevartaloille?

Olet aivan oikeassa. Meitä on eri ruumiinrakenteisia ja siksi ei metabolista oireyhtymääkään "diagnosoida" yhden ainoan piirteen tai ominaisuuden tai laboratorioarvon perusteella. Labra-arvot, vaikkapa se että varastorasva trigly nousee ja hdl-kolesteroli laskee, on seurausta mutkikkaasta elimistön ja ympäristön välisestä vuorovaikutuksesta. Jos hdl on ok ja trigly matala ja verenpaine ok, niin ollaan jo metabolisen oireyhtymän kannalta paremmalla puolella.

Mitä kaikkea metabolinen oireyhtymä saa aikaan? Joissakin uutisissa se yhdistetään jopa mielenterveysongelmiin.

Omaan napaan tuijottamiseen voi jäädä koukkuun. Elämästä tulee tarkkailevaa ja kontrolloivaa väijymistä. Me lääkärit emme aina tätä tiedosta, kun paasaamme potilaille.
Pitää osata höllätä ja panna asioita oikeaan mittakaavaan. Onneksi moni on löytänyt sopivan tasapainon tarkkailun ja hölläämisen välillä. Metaboliseen oireyhtymään liittyy lievää yleistulehdusta tai matala-asteista tulehdusta, kuten masennustiloissakin on mitattu, mutta kannattaako tuosta murehtia, jos oma mieli on tasapainossa?

Lähde: Risto Laitilan live-chat

Mikä metabolinen oireyhtymä?

  • Metabolisen oireyhtymän merkittävimpiä piirteitä ovat vartalolihavuus ja sokeriaineenvaihdunnan häiriö. Nämä vaaratekijät kasvattavat henkilön riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen sekä useisiin sydän- ja verisuonitauteihin.
Sisältö jatkuu mainoksen alla