ET:n omalääkäri Risto Laitila keskusteli ET-lehden lukijoiden kanssa metabolisesta oireyhtymästä. Katso, mitä hän vastasi kysymyksiin tästä ikävästä taudista.

Mistä metabolisen oireyhtymän tunnistaa?

Metabolisen oireyhtymässä kehon rasvamäärä lisääntyy, etenkin vatsaontelon sisälle, ja siitä syntyy omenavatsa-tyyppinen lihavuus. Jos otat mittanauhan esiin ja mittaat vatsanympäryksen, niin naisille on asetettu riskirajaksi 88 cm ja miehille 102 cm, mutta käytännössä on toisin: riskiraja on naisilla 90 ja miehillä 100 cm. Hyvä-hdl kolesteroli on alhainen ja varastorasva Trigly korkea, verenpaine on koholla, sokerin sieto alentunut.
Metabolinen oireyhtymä on riskitekijöiden rypäs, kuin ajaisi ylinopeutta kaupungissa. Välttämättä ei siihen sairastu koskaan, eikä myöskään valtimotautiin tai diabetekseen ja sen tuottamiin lisäsairauksiin.

Onko keskivartaloon keräytynyt rasva aina merkki metabolisesta oireyhtymästä?

Jos vatsan seutuun on kertynyt ihonalaista villapaitaa, niin se yksin ei tee metabolista oireyhtymää. Mutta se on hyvä syy ottaa selville, onko muita riskitekijöitä.
Missä lukemissa verenpaine pyörii? Miten on paastosokerin laita? Mitä veren rasva-arvot ovat? Onko suvussa kakkostyypin diabetesta?  Jos itse on vaikea mitata vatsanympärysmittaa, niin terveydenhoitaja tekee sen mielellään. Lukemasta selviää, minkä tyyppisestä ylipainosta on kyse.

Vaikuttaako vaaleiden viljojen syöminen vyötärölihavuuden syntymiseen?

Voin tunnustaa, että tuon tuosta pää on pyörällä kaikesta, mitä ravintoasioista tulee julki. Onko viljan gluteeni tai maidon proteiinit syynä metabolisen oireyhtymän ja diabeteksen maailmanlaajuiseen epidemiaan, kuten joistakin tutkimusraporteista saa lukea?
Kannattaa muistaa pitää kalorimäärä kurissa ja pyrkiä liikkumaan riittävästi.
On erilaisiin ruokavalioihin vihkiytyneitä ja koko olemukseltaan siinä eläviä ihmisiä, jotka välttyvät metaboliselta oireyhtymältä ja voivat varmaankin hyvin. Annetaan heidän, jotka karppaavat tai syövät kivikauden tapaan, vapaasti toteuttaa sitä, minkä oikeaksi kokevat.

Kärsin keskivartalolihavuudesta. Miten minun pitäisi syödä?

Kokonaisuus on se joka ratkaisee. Ensiksikin se, ettei syö enemmän kuin kuluttaa. Helppo sanoa, mutta kun katsoo mitä missäkin ruuassa tai tuotteessa on kaloreita, niin päivittäinen tarve täyttyy yllättävän vähällä.
Meidän kaikkien kannattaa välttää huonoja hiilihydraatteja, enemmän ja enemmän niiden haitoista julkaistaan luotettavia tutkimuksia. Rasvojen laadulla on merkitystä. Paljon puhutaan välimeren ja sen pohjoisen pikkuserkun itämeren ruokavaliosta.
Jos kyseessä olisi raviveto, niin panostaisin näihin vaihtoehtoihin empimättä. Siis kannattaa suunnata katse ruokapyramidiin ja lautasmalliin kärkkäistä kriitikoiden kommenteista huolimatta.

Olemme kuitenkin yksilöitä ja ruumiinrakenteemme on erilainen. Miten voi antaa noin tarkat mitat ihannevartaloille?

Olet aivan oikeassa. Meitä on eri ruumiinrakenteisia ja siksi ei metabolista oireyhtymääkään "diagnosoida" yhden ainoan piirteen tai ominaisuuden tai laboratorioarvon perusteella. Labra-arvot, vaikkapa se että varastorasva trigly nousee ja hdl-kolesteroli laskee, on seurausta mutkikkaasta elimistön ja ympäristön välisestä vuorovaikutuksesta. Jos hdl on ok ja trigly matala ja verenpaine ok, niin ollaan jo metabolisen oireyhtymän kannalta paremmalla puolella.

Mitä kaikkea metabolinen oireyhtymä saa aikaan? Joissakin uutisissa se yhdistetään jopa mielenterveysongelmiin.

Omaan napaan tuijottamiseen voi jäädä koukkuun. Elämästä tulee tarkkailevaa ja kontrolloivaa väijymistä. Me lääkärit emme aina tätä tiedosta, kun paasaamme potilaille.
Pitää osata höllätä ja panna asioita oikeaan mittakaavaan. Onneksi moni on löytänyt sopivan tasapainon tarkkailun ja hölläämisen välillä. Metaboliseen oireyhtymään liittyy lievää yleistulehdusta tai matala-asteista tulehdusta, kuten masennustiloissakin on mitattu, mutta kannattaako tuosta murehtia, jos oma mieli on tasapainossa?

Lähde: Risto Laitilan live-chat

Mikä metabolinen oireyhtymä?

  • Metabolisen oireyhtymän merkittävimpiä piirteitä ovat vartalolihavuus ja sokeriaineenvaihdunnan häiriö. Nämä vaaratekijät kasvattavat henkilön riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen sekä useisiin sydän- ja verisuonitauteihin.

Vantaalainen Ritva Aumo, 54, kärsi vatsakivuista jo pikkytyttönä. Uusi ruokavalio toi avun – ja onneksi sitä ei tarvitse noudattaa ryppyotsaisesti.

Vatsakipuni alkoivat 7-vuotiaana, kun menin kouluun. Iltaisin vatsaani nipisti ja vihloi ja oli vaikea saada unen päästä kiinni.

Lääkärit eivät löytäneet minusta vikaa. Myöhemmin tajusin, että kivut liittyivät stressiin ja jännittämiseen.

Parikymppisenä sain diagnoosin: ärtyneen paksusuolen oireyhtymä. Nykyään tilaa kutsutaan ärtyvän suolen oireyhtymäksi. Sain lääkettä närästykseen ja turvotukseen sekä ohjeet välttää kahvia ja rasvaista ruokaa. Vatsakivut eivät kuitenkaan hellittäneet.

Pahinta oli turvotus. Suolisto oli täynnä ilmaa ja vatsa pullisteli kuin olisin ollut kuudennella kuukaudella raskaana. Kivut olivat kovat ja voin välillä pahoin, varsinkin jos piti istua pitkiä aikoja. Söin pahoinvointilääkkeitä. Vatsani ja suolistoni tähystettiin useaan kertaan, mutta mitään ei löytynyt.

Bakteerit juhlivat

Ärtyvän suolen oireyhtymää eli IBS:ää on kahta sorttia: ripuli-IBS ja ummetus-IBS. Olin tyytyväinen, että omani oli ummettavaa laatua. Se ei rajoita elämää niin paljon kuin ripuli.

Olin joskus lukenut lehdestä fodmap-ruokavaliosta suolistovaivojen hoidossa, mutta olin ennakkoluuloinen enkä siksi innostunut siitä. Fodmap tarkoittaa paksusuolessa fermentoituvia eli käyviä hiilihydraatteja, joita on monissa ruoka-aineissa. Pelkäsin, etten pystyisi syömään juuri mitään.

Pari vuotta sitten kerroin työpaikkalääkärille oireistani ja hän sanoi: "Jos syöt vehnää ja sokeria, bakteereilla on suolessasi juhlat."

Aloin ensimmäistä kertaa ymmärtää, että vatsavaivojen ja syömäni ruuan välillä oli yhteys. Menin ravintoterapeutille, jonka kanssa juttelimme lisää fodmap-ruokavaliosta.

Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla oli monia, joista pidin. Nyt jätin ne syömättä: pavut, kikherneet, linssit, punajuuret, avokadot ja maa-artisokan sydämet. Pasta ja leipä vaihtuivat gluteenittomiin, maitotuotteet laktoosittomiin. Söin paljon kasviksia, rasvaa välttelin.

Suolistoni rauhoittui ja vatsakivut hellittivät. Kivuissa oli pahinta niiden epämääräisyys. En koskaan tiennyt, mistä ne johtuivat ja miten kauan ne kestäisivät. Kaikki muuttui selkeäksi. Jos syön tiettyjä ruoka-aineita, vatsani reagoi.

En halua pingottaa

Ravintoterapeutin mukaan akuutissa vaiheessa fodmap-ruokavaliota kannattaa noudattaa tiukasti, mutta oireiden hellittäessä voi syödä rennommin. Joustavuus sopii minulle. En esimerkiksi halua ottaa omia eväitä mukaan kyläreissuille.

"Keltasipulista saan ikävät väännöt, mutta punasipuli sopii vatsalleni."

Osa "kielletyistä" ruoka-aineista sopii kuitenkin osalle potilaista. Jos vatsani on kunnossa, pystyn syömään esimerkiksi kukkakaalia ja parsakaalia kypsennettyinä, mutten raakana. Keltasipulista saan ikävät väännöt, mutta punasipuli sopii vatsalleni. Pystyn myös silloin tällöin syömään palan vehnäpatonkia salaatin kanssa tai kuivahtanutta ruisleipää. Testaamalla olen löytänyt rajani.

Välillä syön rennommin ja vatsani oireilee enemmän. Kestän sen, koska tiedän sen johtuvan valinnoistani.

Ärtyvän suolen kanssa pitää nukkua hyvin, välttää stressiä ja harrastaa liikuntaa.

Myös riittävä veden juominen on tärkeää. Pyrin juomaan töissä puoli litraa aamupäivällä, toisen satsin iltapäivällä.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 5/2017.

Mikä ihmeen FODMAP?

  1. Noin joka kymmenes suomalainen kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Se on tila, jossa ruoansulatuskanava – etenkin suolisto – on ylivirittynyt ja liian herkkä ärsykkeille. Tutkimuksissa kolme neljästä potilaasta on hyötynyt fodmap-ruokavaliosta.
  2. Fodmap on lyhennys englannin kielen sanoista Fermentable Oligo-, Di- and Monosaccharides and Polyols. Kyseessä ovat huonosti imeytyvät hiilihydraattiyhdisteet, jotka alkavat käydä eli fermentoitua paksusuolessa. Ruokavaliossa pyritään rajoittamaan fodmap-yhdisteiden saantia niin, että herkän vatsan ja suoliston oireet pysyvät hallinnassa.
  3. Fodmap-ruokavaliota noudattava seuraa yksityiskohtaisia sallittujen ja kiellettyjen ruoka-aineiden listoja. Lisäksi löytyy lista ruoka-aineista, joita voi mahdollisesti syödä pieniä annoksia kerrallaan. Niiden sopivuus itselle jokaisen pitää testata itse.

Lähde: Leena Putkonen: Superhyvää suolistolle! Otava 2016.

Etsitkö edelleen suosikkituoksuasi? Nämä erinomaiseksi todetut tuoksut herättävät varmasti huomiota hyvällä tavalla. Nimikkotuoksu kuvastaa paitsi omaa tyyliäsi, myös persoonaasi. Kun se istuu saumattomasti, ihmiset liittävät sen sinuun vielä vuosia myöhemminkin.

Tuoksutko itseltäsi?

Tuoksu on nopea ja intiimi keino tehdä vaikutus, herättää tunteita ja luoda muistoja. Sen voimalla voi todella matkustaa ajassa.

Tuoksumuisto on yksi pisimpään kestävistä muistijäljistä, joten siitä kannattaa tehdä miellyttävä. Aivot käsittelevät tuoksut samassa osassa kuin tunteet, niinpä yhdistämme ne mieleenpainuviin asioihin jopa paremmin kuin kuvat tai äänet.

Nimikkotuoksu kannattaa valita huolella. Se on käyntikortti, johon saatat leimautua ikuisiksi ajoiksi. Sitä on myös hyvä välillä päivittää, sillä et välttämättä halua korostaa itsessäsi samoja asioita kuin vaikkapa kaksikymmentä vuotta sitten.

Keräsimme pienen kokoelman kevääseen sopivista klassisista tuoksuista, joissa on ”sitä jotain”.

Vinkki! Testaa tuoksua aina omalle iholle ennen ostopäätöstä, ja seuraa, millaiseksi se muuntuu ajan kuluessa.

1. Hedelmäisen herkullinen

Upeat Atelier Cologne -artesaanituoksut saapuivat Suomeen. Sarjan Joie de Vivre -linjasta löytyvä Orange Sanguine Cologne Absolue on todellakin kuin suihkaus sitruksista elämäniloa.

Tuoksunuotit: veriappelsiini, pomeranssi, punainen mandariini, jasmiini, geranium, mustapippuri, tonkapapu, santelipuu ja setripuu.

Ensisuihkaus on aurinkoisen makea, mehukas ja raikas. Erittäin autenttinen, pirskahteleva appelsiinituoksu pehmenee hiljalleen iholla vihreiden vivahteiden mukana.

Kesto iholla on kiitettävä, hedelmäisyyden erottaa useiden tuntienkin kuluttua. Tämä puhdas tuoksu sopii erinomaisesti myös tuoksusekoitukseen eli yhdistettäväksi vaikkapa ruusutuoksun kanssa. Kesän hittituoksu!

Hinta: 60 e/30 ml, 110 e/100ml, 165 e/200ml.
Saatavana: Stockmann Keskusta, Helsinki ja stockmann.com.

2. Pehmeän kukkainen

Estée Lauderin tyttärentyttären Aerin Lauderin luomasta tuoksukokoelmasta erottuu suloinen syreenituoksu Aerin Lilac Path EdP.

Tuoksunuotit: galbanum, syreeni, jasmiini, angelica eli väinönputki ja appelsiininikukka.

Kukkainen ja kuulas syreeni kietoutuu kermaisen pehmeisiin elementteihin. Tämä tuoksu on kuin äidin halaus: suloinen, lämmin ja pehmeä. Sopii täydellisesti herkkää, keväistä ja sympaattista tuoksua etsivälle.

Kenelle?

Tuoksukonsulentin mukaan tämä pullo ja tuoksu vetoavat erityisen voimakkaasti lahjaostoksilla oleviin miehiin. Loistovalinta kenelle tahansa kukkaistuoksuista pitävälle.

Hinta: 139 e/50 ml.
Saatavana: Stockmann Keskusta, Helsinki ja stockmann.com.

3. Viehättävän vehreä

Vuonna 1970 Gabrielle Chanel loi Eau de Toiletten nimeltään No 19. Nimensä tuoksu sai hänen omasta syntymäpäivästään. Kirpeän vihreä klassikko synnytti vuonna 1988 myös parfyymin; No 19 EdP on tyrmäävän tyylikäs luomus ja erityisen altis herättämään kanssaihmisissä ihastuneita nuuhkaisuja.

Tuoksunuotit: vihreät elementit, ruusu, iiris, kielo, sammal ja vetiver.

Viileä, jopa rapea vehreys muuntuu iholla metsäisemmäksi ja aavistuksen kukkaisemmaksi vivahteeksi, joka kestää pitkään. Hiukan käyttäjänsä ihosta riippuen tämä tuoksu hurmaa joko puhtaalla, lähes saippuaisella naisellisuudella tai jopa androgyynillä viileydellään.

No 19 -tuoksuperheestä löytyy EdT:n ja EdP:n lisäksi vielä Poudré EdP -versio, joka vie kirpakan kukkaisuuden ihastuttavasti puuterisempaan ja silkkisempään suuntaan.

Kenelle?

Tyylikästä, eloisaa ja ajatonta klassikkotuoksua etsivälle.

Hinta: No 19 EdP, 82,20 e/35 ml.
Saatavana: Saatavana useimmista tavarataloista.

4. Intiimisti ruusuinen

Elegantin korumerkki Boucheronin Quatre en Rose EdP on hurmaava ja onnistunut ruusutuoksu.

Tuoksunuotit: davana-kasvi, mustaherukka, mandariini, ruusu, jasmiini, persikan kukka, patsuli ja vetiver.

Ilmavat ja kuulaat elementit mustaherukka, mandariini ja persikan kukka pitävät ruusuisen tuoksun raikkaana ja kaukana tunkkaisesta. Jasmiini ja patsuli tuovat sensuellia syvyyttä, joka sulaa kauniisti kuulaisiin aromeihin.

Muodostaa ihosta riippuen joko makean marjaisen tai pehmeän, jopa maanläheisen lopputuntuman.

Kenelle?

Sensuellia ruusutuoksua etsivälle.

Hinta: 53 e/30 ml.
Saatavana: Sokos-tavarataloista.

5. Huumaavan nostalginen

1960-luvulla perustetun ranskalaisen parfyymitalon Diptyquen uutuus on persoonallinen Tempo. Tämä aromaattinen ja mausteisen makea tuoksu saattaa hyvinkin olla tulevaisuuden klassikko.

Tuoksunuotit: bergamotti, pippuri, myskisalvia, orvokki, patsuli ja mate.

Ehdottoman omintakeinen patsulituoksu. Pehmeät puun aromit, yrttinen patsuli ja makean lämmin mausteisuus vievät vintagemaisessa tunnelmassaan 60-luvulle. Tempo onnistuu silti olemaan ajattoman hienostunut ja jopa juovuttavan dekadentti.

Tässä tuoksussa on aimo annos maskuliinisuutta ja unisex-tuoksuna sen saattaa joutua jakamaan puolisonsa kanssa.

Kenelle?

Asennetta ja nostalgiaa arvostavalle rohkelikolle.

Hinta: 125 e/75 ml.
Saatavana: Petit St Louis, Lahti, p. 044 73 454 90 ja netissä shop.petitstlouis.fi