Miksi ruokahaluni katosi? Tätä kyselee 73-vuotias lukijamme. Katso, mitä omalääkäri Risto Laitila vastaa.

Mistä huono ruokahalu voisi johtua? Syön mekaanisesti ilman mitään mielihalua.

Minulla on viitisentoista kiloa ylipainoa ja sepelvaltimotauti lääkkeineen. Liikun kuitenkin parikin tuntia päivässä, lähinnä liikuntani on kävelyä. Tuntuu, että makuaistinikin on kadonnut.

Nimimerkki Leena 73 v

Nälän tunne, kylläisyys, ruokahalu ja ruuan himo. Kaikille tuttuja tunteita. Ja miten monimutkainen säätelyjärjestelmä niiden taustalla onkaan. Sen kaikkia saloja ei tarkkaan edes tunneta.

Tunnetaan nälkähormoni greliini, jota erittyy  tyhjästä mahalaukusta ja joka panee meidät syömään.

Tunnetaan monia suoliston ja keskushermoston kemikaaleja, jotka vaikuttavat lyhytaikaisesti ja toisaalta säätelevät myös pitkän ajan ravitsemusta. Mutta yksittäistä syypäätä ruokahalun katoamiseen ei niin vain voikaan osoittaa. 

Syyksi voi tarjota karttuvaa ikää tai ylipainoa, voi pohtia ovatko monet käytössä olevat lääkkeet osasyynä. Liekö ruokahalun menettänyt masentumassa tai onko merkkejä muistisairaudesta?

Entä jos hajuaisti on heikentynyt ja sen myötä makuaisti huonontunut? Tällöin ei aisti makuvivahteita ja syömisestä tulee mielihyvää tuottamaton automaatio.

Ehdotan sinulle ravitsemusterapeu­tin vastaanottoa. Olisi hyvä, että juuri ravitsemuksen ammattilainen perehtyisi tilanteeseesi.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: