Kiusalliset vatsavaivat tekivät kokkolalaisen keramiikkataiteilijan Merja Pohjosen, 61, arjen hankalaksi. Merja hoksasi itse, mikä oli syynä niihin.

"Lapsena ja nuorena söin kaikenlaisia ruokia, eikä minulla ollut koskaan mitään ongelmia vatsani kanssa.

Maito alkoi aiheuttaa minulle ilmavaivoja ja vatsanväänteitä 90-luvun alussa. Sain niihin aikoihin toisen lapseni, ja koska hän ei voinut juoda maitoa, siirryimme sujuvasti laktoosittomaan maitoon koko perhe.

Kolme vuotta sitten aloin saada ripulikohtauksia. En tuntenut oloani yhtään sairaaksi, mutta vatsani meni päivittäin sekaisin, ihan vedelle, ilman ennakkovaroitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kun lähdin aamulla koiran kanssa lenkille, minulle tuli kesken kaiken kiire päästä vessaan. Aina en ehtinyt ajoissa kotiin, vaan jouduin pesemään sotkeutuneita vaatteita. Oli ahdistavaa suunnitella menoja, kun piti aina miettiä, miten pääsen nopeasti vessaan, jos tarve tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En hakeutunut lääkäriin, sillä en oikeastaan ollut huolissani. Ruokahaluni oli entisellään, eikä minulla ollut kipuja.

Päädyin lopulta etsimään ratkaisua netistä, ja joltain sivuilta silmiini osui tieto, että joskus vehnä voi aiheuttaa samanlaisia oireita kuin minulla. Päätin, että kokeilen vehnän syönnin rajoittamista, ja jos se ei toimi, sitten minun on mentävä lääkäriin.

Uudet tuulet keittiöön

Jätin ensin leivän pois ruokavaliostani. Se ei ollut vaikeaa, sillä minulla ei ole koskaan ollut mitään erityistä himoa leivän syöntiin.

Oloni alkoi parantua nopeasti, ja ymmärsin, että vehnä ei vain sovi minulle. Oli suuri helpotus, kun saatoin jälleen liikkua kodin ulkopuolella ilman huolta vessan löytymisestä!

Vehnän myötä leivonnaiset joutuivat pannaan, ja jotta elämästä ei olisi tullut liian ankeaa, minun piti perehtyä vehnättömien herkkujen tekemiseen.

Onneksi vehnättömien leivonnaisten reseptejä on nykyään runsaasti tarjolla. Valmiitakin kakkujauhosekoituksia on saatavilla, mutta niistä en oikein innostunut, sillä ne tekivät kakun koostumuksen liian murenevaiseksi.

Tutustuin kikhernejauhoon, joka on todella proteiinipitoista ja tekee täytekakusta hyvin muhkean. Teen siitä usein myös suklaakakkua. Toinen ihana raaka-aine on tattari.

Painokin putosi

Tutkimusmatkailu jauhojen maailmassa johti siihen, että aloin muutenkin pohtia syömisiäni entistä tarkemmin. Syön aikaisempaa enemmän hedelmiä, ja vihanneksetkin rupesivat maistumaan. Näin syksyisin käytän ruuanlaitossa paljon juureksia, esimerkiksi punajuuria ja palsternakkaa.

Myös ruuan eettisyys kiinnostaa. Syön edelleen myös lihaa, mutta vähemmän kuin ennen ja vain Suomessa tuotettua.

Ystäväni ottavat minut ihanasti huomioon, ja he tarjoavat aina jotain laktoositonta ja vehnätöntä syötävää, kun käyn heidän luonaan.

Vaikka voin tehdä leivonnaisia muista kuin vehnäjauhoista, pullien ja kakkujen syöminen on vähentynyt kuin itsestään. Minun ei enää tee mieli niitä niin paljon kuin ennen.

Ruokavaliomuutoksesta on nyt kolmisen vuotta, ja painoni on tänä aikana pudonnut arviolta reilut kymmenen kiloa. En käy vaa’alla, mutta olen kaventunut ja vaatekokoni on pienentynyt."

Artikkeli on alun perin julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 6/2016.

Vierailija

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljojen ja/tai maidon karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tapa parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, vatsa voi paremmin, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

Margariinit ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, camelinaöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, kookosrasva sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Kylmäpuristetut luomu kasviöljyt pullossa ovat sen sijaan terveellisiä.

Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100µg päivässä.

Satupuu

Hei, olen niin samaa mieltä kanssasi tuosta viljojen poisjättämisestä. Eipä ole mitään kummaa tapahtunut, vaikka olen jo 9 vuotta ollut ilman viljoja. 

No jaa - kummaa on tapahtunut: ei ambulanssia sappivaivojen takia, ei iänikuisia vatsanväänteitä ja ilmavaivoja, ei enää verenpainelääkkeitä, hammaskivi helpottanut, väsymys tipotiessään jen jne….

Ja tätä en enää muuksi muuta - elämä rulettaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla