Kiitollisuus lisää onnellisuutta ja tekee hyvää terveydelle. Siksi sitä kannattaa harjoitella kiitollisuuspäiväkirjan avulla.

1. Miksi?

Meillä on taipumus muistaa helpommin ikävät kuin mukavat asiat. Siksi on tärkeää kiinnittää huomiota hyviin asioihin ja suhtautua niihin kiitollisuudella. Kun pysähdyt iloitsemaan pienistä hyvistä asioista, alat suhtautua elämään myönteisemmin.

Listaa vihkoon päivittäin muutama asia, pieni tai suuri, joista tunnet kiitollisuutta.

2. Mikä?

Kiitollisuutta voi harjoitella kiitollisuuspäiväkirjan avulla. Listaa vihkoon päivittäin muutama asia, pieni tai suuri, joista tunnet kiitollisuutta. Voit olla kiitollinen esimerkiksi perheestäsi, hyvästä ruuasta tai siitä, että uskalsit tehdä jotakin uutta.

Huomioi myös tuntemattomat ihmiset ja ympäristösi.

3. Miten?

Älä vain listaa, vaan mieti, miksi olet kiitollinen listaamistasi asioista. Ei kannata kirjoittaa joka päivä, että olet kiitollinen perheestäsi. Kirjoita yksityiskohtaisesti, miksi olit heistä kiitollinen juuri tänään. Huomioi myös tuntemattomat ihmiset ja ympäristösi.

4. Milloin?

Ilta on paras aika. Kun kirjaat mukavat asiat juuri ennen nukkumaanmenoa, rauhoitut ja nukahdat tyytyväisenä. Pidä päiväkirjaa yöpöydällä, jotta muistat kirjoittaa. Jos päivittäinen listaaminen tuntuu työläältä, kirjoita harvemmin – tärkeää on säännöllisyys.

Lue päiväkirjaa jälkikäteen ja etenkin huonoina päivinä.

5. Mikä hyöty?

Lue päiväkirjaa jälkikäteen ja etenkin huonoina päivinä. Kun käyt listoja läpi, muistat, mitä kaikkea hyvää elämässäsi on. Kiinnitä huomiota niihin kiitollisuuden aiheisiin, jotka toistuvat päiväkirjassasi usein. Ne ovat sinulle erityisen tärkeitä asioita ja niitä kannattaa vaalia.

6. Mikä vaikutus?

Kiitollisuus on tutkitusti terveellistä. Kiitolliset ihmiset pysyvät terveempinä ja elävät pidempään kuin kielteisiin asioihin juuttuvat. Kiitollisuus laskee verenpainetta ja parantaa vastustuskykyä sekä unenlaatua. Kiitolliset ovat kiltimpiä itselleen ja toisilleen.

Lähteet: psychologytoday.com, health.harvard.edu, ggia.berkeley.edu

Lue myös: