Tarvitseeko aikuinen ihminen oman värityskirjan? Jos asiaa kysytään suomalaiselta tutkimusprofessorilta, vastaus on selvä.

Suomessa onyhä  meneillään värityskirjabuumi. Ihmeellisintä siinä on se, että värityskirjoja hamstraavat nyt tavalliset aikuiset. Ja heille tehdään omia, aikuisten värityskirjoja.

Parhaimmillaan kirjakaupan hyllyssä voi olla toistakymmentä aikuisten värityskirjaa.

Miksi tarvitsemme aikuisten värityskirjan, Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori, aivotutkija Minna Huotilainen?

– Ensinnäkin, värityskirjat ovat nyt kovasti muodissa ja erityisesti eteläeurooppalaiset ovat innostuneet värittämisestä. Ehkäpä värittäminen on siksi suosittua, että moni ei tänä päivänä enää osaa kutoa sukkaa tai tehdä kirjontatöitä, mutta kuka tahansa osaa värittää. Värit piristävät ja innostavat, Huotilainen kuvailee.

Aikuisten värityskirjan tekijä Anne Vasko: ”Minun luultiin piirtävän pornokuvia”

Työterveyslaitos (TTL) on julkaissut oman, aikuisten värityskirjan TTL:n internet-sivuilla. Kirjan voi tulostaa ilmaiseksi verkosta ihan kuinka monta kertaa vain, ja värittää uudelleen ja uudelleen.

Huotilaisen mukaan värittäminen sopii kaikille lapsesta vanhukseen, ja tämä on otettu huomioon myös TTL:n värityskirjassa. Mitään lapsellisen hauskoja, pienempien värityskirjoista tuttuja eläinkuvioita ei siitä löydy.

– Värityskirjamme kuvat kuvaavat työtä ja ne on tarkoitettu aikuisille, mutta niitä voivat tietysti värittää myös lapset, kuvailee Huotilainen.

Miksi yksitoikkoinen tekeminen on tärkeää?

Entäpä sitten aikuisten värityskirjan hyöty – onko sitä? Eikö tällainen simppeli puuhastelu näin tehokkaan suorittamisen aikakautena ole lapsellista? Huotilainen on toista mieltä.

– Itse aivotutkijana haluan korostaa sitä, että käsillä näpräileminen ja toistava, yksitoikkoinen tekeminen vapauttaa kognitiivisia resursseja. Ajattelumme muuttuu, kun puuhaamme käsillämme.

Katso, miten eri värit toimivat sisustuksessa

Joissakin kirjakaupoissa aikuisten värityskirjat ovat tänä vuonna loppuneet jopa paikoitellen kesken. Uusia värityskirjoja tulee markkinoille koko ajan. Wsoy on vastikään ottanut jopa uusintapainoksen päivitetystä Aikuisten värityskirjasta (osa 2), jonka ensimmäinen osa julkaistiin jo vuonna 2007.

Värityskirjoja hankkivat monen erityyppiset ihmiset. Joku haluaa ehkä värittää mielenrauhaa ja palata lapsuuteensa tai ainakin lapsen vapaaseen mielentilaan. Joku toinen taas tarvitsee tekemistä, joka piristää ja saa hyvälle mielelle – muutkin kuin itse värittäjän.

Ihmiset ovat nimittäin löytäneet myös väritettyjen kuvien jakamisen riemun.  Tutkija Minna Huotilainen on huomannut, että ihmiset jakavat kuvia valmiista väritystöistään sosiaalisessa mediassa. 

– Värityskirjassa ei ole ”oikeaa vastausta”, vaan jokainen voi toteuttaa omaa mielikuvaansa ja ajatustaan.

– Kynnys väritystehtävien esittelemiseen julkisesti saattaa olla monelle matalampi kuin muiden tuotosten, hän lisää.

Lue myös: Tältä näyttävät uusimmat käsityökirjat

"Parhaimmillaan mindfulness-harjoitus"

Varttuneemmille kuluttajille suunnatuissa kaupallisissa värityskirjoissa aiheet vaihtelevat ornamenteista ihmishahmoihin.  Valikoima on huikean kokoinen, sillä usea kustantaja on julkaissut viime aikoina aikuisten värityskirjan.

Moni kustantamo korostaa markkinoinnissa värityskirjojen rentouttavaa ja nuppia nollaavaa vaikutusta.

Basam Booksin kustannustoimittaja Jenni Vehkaluoto on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa aikuisten värityskirjat sopivat erityisesti tähän monenlaisia ärsykkeitä tulvivaan nykyaikaan. Värittäminen on hyvä keino järjestää itselleen rauhallinen hetki arjessa, Vehkaluoto mainitsee.

Vinkki: Voisiko meditaatio olla lääkettä?

– Parhaimmillaan se on mindfulness-harjoitus, jossa havainnoiva ja tarkkaavainen huomio tuodaan arkiseen tekemiseen.

Vehkaluoto kertoo, että heidän kustantamansa aikuisten värityskirjat eroavat lasten värityskirjoista siten, että piirroskuviot sisältävät enemmän pieniä, tarkkuutta vaativia yksityiskohtia. Kohderyhmä on todella laaja – teinistä vanhukseen.

– Kun lasten värityskirjat on yleensä suunnattu noin 1–6-vuotiaille, aikuisten värityskirjoissa yleisö on arviolta 15 vuodesta ylöspäin, Vehkaluoto sanoo.

Onko sinulla värityskirja? Miksi tai miksi ei? Kerro kokemuksesi, lähetä kuvasi ja kommentoi aihetta alla olevassa kommentointikentässä.

3 nopeaa aikuisten värityskirjoista

  1. Helsingin Sanomat kertoi juhannusviikolla, että aikuisten värityskirja on noussut myydyimmäksi tietokirjaksi Suomessa. Ilmiö näkyy myös kansainvälisesti, etenkin Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Iso-Britanniassa. Skottitaiteilija Johanna Basfordin suosittu Secret Garden -värityskirja aikuisille on myynyt jopa 1,4 miljoonaa kappaletta.
  2. Suomessa myytävien aikuisten värityskirjojen aiheet vaihtelevat humoristisista rentouttaviin, kuten mandaloihin ja kasviornamentteihin. Ne myös opettavat asioita; esimerkiksi Wsoy:n Aikuisten värityskirjassa voit tarkistaa Suomen järvimäärän samalla, kun värität järvimaisemaa.
  3. Ystävät voivat värittää jopa yhdessä. Basam Books julkaisee Viisaat ystäväni -kirjaa, joka on moderni versio ystäväkirjasta. Se on yhdistelmä väritystehtäviä ja kysymyksiä ystäville. Turun Henrikinseurakunta järjestää puolestaan 11. heinäkuuta värityspäivän, oman festivaalin aikuisille värittäjille.

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.

Kriisin voi laukaista onnettomuus, äkillinen sairastuminen tai läheisen kuolema. Kriisin käsittelyn neljä vaihetta tulee työstää läpi ennen kuin elämää voi jatkaa.

Kyllä se siitä. Elämä kantaa. Muista positiivinen asenne. Kannustuslauseet eivät auta, kun elämältä katoaa pohja ja horisontti.

Toipuminen lähtee siitä, että hyväksyy pikkuhiljaa uuden järkyttävän todellisuuden. Psykologian kielellä puhutaan traumaattisen kriisin työstämisestä.

Tyypillisiä traumaattisen kriisin laukaisijoita ovat onnettomuudet, läheisen kuolema tai äkillinen sairastuminen. Kriisin käsittelyssä on neljä vaihetta: sokki, reaktio, työstäminen ja uudelleensuuntautuminen.

1. Ensin tulee sokki

Traumaattisen kriisin sokkivaiheessa tietoisuus ja huomiokyky kaventuvat, todellisuudentaju horjuu. Tavallisia oireita ovat vetäytyminen, yliaktiivisuus, tapahtuman kieltäminen ja paniikkituntemukset.

Sokki on mielen aikalisä tilanteessa, jossa on mahdotonta käsitellä kaikkea uutta.

2. Reaktiovaihe valmistaa tulevaan

Reaktiovaiheessa traumaattinen kokemus tunkeutuu jatkuvasti mieleen. Ihminen yrittää päästä kärryille, miksi ja miten kaikki tapahtui.

Muutoksen täydellinen kieltäminen vähenee, ja tunteet heräävät. Prosessi sisältää usein ahdistuneisuutta, masennusta, itkuisuutta ja univaikeuksia.

3. Työstäminen on kovaa työtä

Työstämisvaiheessa ihminen alkaa rakentaa kielellistä kertomusta kokemastaan. Keskeiseksi kysymykseksi nousee, miten tästä selviää. Kun työstämisvaihe etenee, keskittyminen tapahtuneeseen ja menneeseen elämään vähenee. Trauma alkaa hellittää.

Jos kriisireaktio lukkiintuu, tarvitaan ammattiapua.

4. Elämä kantaa sittenkin

Traumaattisen kriisin loppusuoralla ihminen alkaa pelata uusilla korteillaan ja elämä voittaa.

Elämä ei ole ennallaan, mutta joiltain osin se voi olla jopa todempaa, täydempää ja parempaa kuin ennen.

Traumaattisen kriisin työstäminen on tuottanut uudenlaisen luottamuksen. Elämä on arvaamaton, mutta elämisen arvoinen.

Lähde: Suomen mielenterveysseura

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 5/2017.