Menneen päivän tapahtumat tai huoli huomisesta valvottavat monia. Yö ei kuitenkaan ole oikea hetki murheiden vatvomiselle. Mikä avuksi?

Moni asia voi häiritä nukahtamista ja nukkumista. Työasiat rassaavat mieltä, huoli lähimmäisestä kalvaa sisimmässä, seuraavan päivän velvollisuudet karkottavat unen.

Yöllä valvoessa murheet saavat jättimäiset mittasuhteet, ja lakanoissa pyöriessä syöveri vain syvenee. Ratkaisua pulmiin ei kuitenkaan yleensä jalostu.

On stressaavaa, että murheet pulpahtavat pintaa juuri silloin, kun olisi aika käydä levolle. Jos onnistuukin varastamaan nukkumatilta muutaman tunnin horteista koiranunta, aamulla on entistä väsyneempi.

Ongelmien käsittely on tärkeää ihmisen mielenterveydelle, mutta niille pitäisi raivata aikaa jo päivällä. Avuksi tulee huolihetki, joka tarkoittaa järjestelmällistä tapaa purkaa ristiriitaisia ajatuksia.

Lue lisää aiheen juttuja uniosiostamme.

Mielen rauhoittamiseksi tarvitaan vain hetki aikaa sekä kynä ja paperia.

Ennen kuin tartut pilleripurkkiin, kokeile huolihetkeä.

Näin järjestät oman huolihetken

1. Raivaa ongelmien käsittelylle rauhallinen aika ja paikka jo päivällä. Älä siirrä niitä iltaan tai yöhön. Aikaa tarvitaan varttitunnista tuntiin.

2. Kirjoita paperille, mitkä murheet mieltäsi painavat.

3. Mieti jokaisen kirjauksen osalta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
Miksi olen huolestunut juuri tietystä asiasta?
Mitä jos huoli toteutuu?
Voiko asialle tehdä jotain?
Mitä ongelman ratkaiseminen vaatii?
Voiko sen jakaa osiin?
Milloin asialle pitäisi tehdä jotain?
Mitä teen, jos ongelmalle ei voi mitään?
Miltä ongelma näyttäisi vaikkapa ystävän näkökulmasta?

4. Jos et tahdo saada unta tai heräät keskellä yötä, muistuta itseäsi. että olet jo käsitellyt ongelmiasi huolihetkessä.

5. Jos uusia murheita nousee mieleen, kirjoita ne ylös ja käsittele seuraavana päivänä huolihetkessä.

 Lähde: Työterveyslaitos