Päiväunista on monia hyötyjä: ne parantavat muistin toimintaa, vähentävät väsymyksestä johtuvaa syöpöttelyä ja ennen kaikkea paikkaavat univelkoja.

Nämä seitsemän vinkkiä tekevät päiväunistasi suloiset ja virkistävät.

  1. Paras ajankohta unosille on 6–8 tuntia heräämisen jälkeen.
  2. Vältä kofeiinin tapaisia piristeitä aamulla ja päivällä aina päiväunien alkuun saakka.
  3. Säädä herätys 20 minuuttiin. Jos sinulla on paljon univelkaa, voit uinua jopa 90 minuuttia. Nämä luvut perustuvat unisyklimme pituuteen ja siihen, ettei päiväunilla saisi vaipua liian syvään uneen, jolloin olo herätessä voi olla sekava.
  4. Peitä silmät unimaskilla, niin vältät unta häiritsevän valon.
  5. Jos ympäristössä on melua, käytä korvatulppia tai tarkoitusta varten suunniteltua ääniraitaa musiikkilaitteesta.
  6. Hengitä syvään ja rauhallisesti. Voit kuvitella esimerkiksi matkivasi nukkuvaa ihmistä, jos uni ei meinaa tulla.
  7. Haluatko supertehon? Jos juot kahvia, ota päivän ensimmäinen kupillinen juuri ennen päiväunia, älä yhtään aiemmin. Kofeiini alkaa imeytyä korkeintaan 20 minuutin kuluttua, joten se ei häiritse unia, vaan alkaa vaikuttaa sopivasti heti unien jälkeen.

Lähde: Biohakkerin käsikirja ja etlehti.fi