Päiväunista on monia hyötyjä: ne parantavat muistin toimintaa, vähentävät väsymyksestä johtuvaa syöpöttelyä ja ennen kaikkea paikkaavat univelkoja.

Nämä seitsemän vinkkiä tekevät päiväunistasi suloiset ja virkistävät.

  1. Paras ajankohta unosille on 6–8 tuntia heräämisen jälkeen.
  2. Vältä kofeiinin tapaisia piristeitä aamulla ja päivällä aina päiväunien alkuun saakka.
  3. Säädä herätys 20 minuuttiin. Jos sinulla on paljon univelkaa, voit uinua jopa 90 minuuttia. Nämä luvut perustuvat unisyklimme pituuteen ja siihen, ettei päiväunilla saisi vaipua liian syvään uneen, jolloin olo herätessä voi olla sekava.
  4. Peitä silmät unimaskilla, niin vältät unta häiritsevän valon.
  5. Jos ympäristössä on melua, käytä korvatulppia tai tarkoitusta varten suunniteltua ääniraitaa musiikkilaitteesta.
  6. Hengitä syvään ja rauhallisesti. Voit kuvitella esimerkiksi matkivasi nukkuvaa ihmistä, jos uni ei meinaa tulla.
  7. Haluatko supertehon? Jos juot kahvia, ota päivän ensimmäinen kupillinen juuri ennen päiväunia, älä yhtään aiemmin. Kofeiini alkaa imeytyä korkeintaan 20 minuutin kuluttua, joten se ei häiritse unia, vaan alkaa vaikuttaa sopivasti heti unien jälkeen.

Lähde: Biohakkerin käsikirja ja etlehti.fi

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: