Miksi nukkuminen on joskus niin vaikeaa? Samassa sängyssä koisii yhtenä yönä todella huonosti, toisena hyvin.

Ei ole huolia, huone on tuuletettu mutta silti uni ei tule. Tai se tulee ja menee.
Yöllisen pakkomakuun sijaan kannattaa miettiä, josko vaikka puuhaisi jotain. Parin tunnin unettomuuden voi selittää tekemällä käsitöitä, esivalmistelemalla seuraavan päivän ruokaa tai vaikka katsomalla elokuva. Eläkeläinen voi nukkua milloin vain.

Pika-gallup ajoittaisista uniongelmista kärsiville paljastaa monta hyvää unikokemusta ja -paikkaa. Useimmiten nautinnollinen päivätorkkuilu onnistuu kaikilta. Kai niissä on jotain kielletyn hedelmän makua, silloin uni maistuu parhaimmalta. Samoin kesämökin unilystejä kehuvat lähes kaikki: aitta, vene, kuistin sohva ja puutarhakeinu ovat mainioita paikkoja.

Punkku ja tylsä kirja

Mirja, 62, kehuu nukahtavansa mökillä riippukeinussa tuulen huminassa hetkessä makeisiin tunnin parin päiväuniin. Hän on keksinyt kotonakin konsteja houkutella unta.

 – Kun herään suden hetkellä kello 02–03, nousen ylös, keitän aamukahvit ja luen Hesarin, jos se on tullut. Sen jälkeen menen takaisin sänkyyn ja uni maittaa taas. Jos omassa sängyssä ei uni tule, siirryn olohuoneen sohvalle tyynyni ja peittoni kanssa. Usein uni tulee siinä paremmin.

Kirsti, 59, ei edes muista, koska olisi nukkunut tosi makeasti ja yhtäjaksoisesti illasta aamuun.

– Kaikki keinot on kokeiltu, mutta paras apu on nukahtamislääke, joskus toimii lasi punkkua ja huono kirja.

Ville, 63, tavoittaa höyhensaaret parhaiten viileässä, pimeässä hirsiaitassa pihan perällä puiden siimeksessä. Omakotitaloasukkaiden kannattaisi panostaa pihamökkinukkumiseen!

– Ulkona tehty ruumiillinen työ, sauna, uinti ja pari kaljaa on tehokasta unilääkettä. Samoin rakastelu, jos joku vielä muistaa mitä se on... Oppaista voi toki tarkistaa, Ville nauraa.

Piikkimatto ja telkkari

Helena, 52, on aina ollut huono nukkuja. Viime aikoina on apu löytynyt piikkimatosta. Hän laittaa sen nukkumaan mennessään patjan päälle. Piikitys rentouttaa ja hän nukahtaa.

– Jossain vaiheessa herään ja otan sen pois, mutta uni jatkuu. Jos menen nukkumaan ilman piikkimattoa, otan sen herätessäni yöllä ja rentoudun taas. Kannattaa kokeilla.

Helenan mies Tapio, 55, arvostaa eniten unta, johon vajoaa telkkaria katsellessa tai kirjaa lukiessa. Hän kokee sen täydellisen rentona ja voi jatkaa unia sohvalla aamuun asti. Usein telkkarin mökä häiritsee kumppania, mutta yksin asujien kannattaa kokeilla.

Unet keskiyön auringossa

Miten joku paikka ja sen unikarma voikin jäädä unohtumattomasti mieleen. Liisa, 53, vietti viikon Pykeijan kylässä Pohjois-Norjassa kotimajoituksessa leskirouvan yläkerrassa.

– Keskiyön aurinko paistoi enkä sulkenut verhoja lainkaan. Mutta nukahdin niin yö- kuin päiväunille kuin tukki heti, kun laitoin silmäni kiinni. Se oli uskomatonta. Ehkä meri-ilma vaikutti myös asiaan.

 Pirjo, 65, nukahtaa hyvin liikkeessä, autossa ja veneessä.

– Unettomina hetkinä, kun en voi sytyttää valoja mieheni takia, kuvittelen tarinoita ja osaan suggeroida itseni mielessäni keinuvaan liikkeeseen. Uni tulee.

– Myös viileän ja lämpimän yhdistelmä takaa hyvät unet: huoneessa saa olla jopa hieman kylmä ilma, mutta peiton täytyy olla painava ja lämmin. Oma tyyny, jossa on ”minun muotoni” on supertärkeä. Kotimaassa kuljetan tyynyäni aina mukana.

Haastateltavien nimet on vaihdettu.

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: