Miksi nukkuminen on joskus niin vaikeaa? Samassa sängyssä koisii yhtenä yönä todella huonosti, toisena hyvin.

Ei ole huolia, huone on tuuletettu mutta silti uni ei tule. Tai se tulee ja menee.
Yöllisen pakkomakuun sijaan kannattaa miettiä, josko vaikka puuhaisi jotain. Parin tunnin unettomuuden voi selittää tekemällä käsitöitä, esivalmistelemalla seuraavan päivän ruokaa tai vaikka katsomalla elokuva. Eläkeläinen voi nukkua milloin vain.

Pika-gallup ajoittaisista uniongelmista kärsiville paljastaa monta hyvää unikokemusta ja -paikkaa. Useimmiten nautinnollinen päivätorkkuilu onnistuu kaikilta. Kai niissä on jotain kielletyn hedelmän makua, silloin uni maistuu parhaimmalta. Samoin kesämökin unilystejä kehuvat lähes kaikki: aitta, vene, kuistin sohva ja puutarhakeinu ovat mainioita paikkoja.

Punkku ja tylsä kirja

Mirja, 62, kehuu nukahtavansa mökillä riippukeinussa tuulen huminassa hetkessä makeisiin tunnin parin päiväuniin. Hän on keksinyt kotonakin konsteja houkutella unta.

 – Kun herään suden hetkellä kello 02–03, nousen ylös, keitän aamukahvit ja luen Hesarin, jos se on tullut. Sen jälkeen menen takaisin sänkyyn ja uni maittaa taas. Jos omassa sängyssä ei uni tule, siirryn olohuoneen sohvalle tyynyni ja peittoni kanssa. Usein uni tulee siinä paremmin.

Kirsti, 59, ei edes muista, koska olisi nukkunut tosi makeasti ja yhtäjaksoisesti illasta aamuun.

– Kaikki keinot on kokeiltu, mutta paras apu on nukahtamislääke, joskus toimii lasi punkkua ja huono kirja.

Ville, 63, tavoittaa höyhensaaret parhaiten viileässä, pimeässä hirsiaitassa pihan perällä puiden siimeksessä. Omakotitaloasukkaiden kannattaisi panostaa pihamökkinukkumiseen!

– Ulkona tehty ruumiillinen työ, sauna, uinti ja pari kaljaa on tehokasta unilääkettä. Samoin rakastelu, jos joku vielä muistaa mitä se on... Oppaista voi toki tarkistaa, Ville nauraa.

Piikkimatto ja telkkari

Helena, 52, on aina ollut huono nukkuja. Viime aikoina on apu löytynyt piikkimatosta. Hän laittaa sen nukkumaan mennessään patjan päälle. Piikitys rentouttaa ja hän nukahtaa.

– Jossain vaiheessa herään ja otan sen pois, mutta uni jatkuu. Jos menen nukkumaan ilman piikkimattoa, otan sen herätessäni yöllä ja rentoudun taas. Kannattaa kokeilla.

Helenan mies Tapio, 55, arvostaa eniten unta, johon vajoaa telkkaria katsellessa tai kirjaa lukiessa. Hän kokee sen täydellisen rentona ja voi jatkaa unia sohvalla aamuun asti. Usein telkkarin mökä häiritsee kumppania, mutta yksin asujien kannattaa kokeilla.

Unet keskiyön auringossa

Miten joku paikka ja sen unikarma voikin jäädä unohtumattomasti mieleen. Liisa, 53, vietti viikon Pykeijan kylässä Pohjois-Norjassa kotimajoituksessa leskirouvan yläkerrassa.

– Keskiyön aurinko paistoi enkä sulkenut verhoja lainkaan. Mutta nukahdin niin yö- kuin päiväunille kuin tukki heti, kun laitoin silmäni kiinni. Se oli uskomatonta. Ehkä meri-ilma vaikutti myös asiaan.

 Pirjo, 65, nukahtaa hyvin liikkeessä, autossa ja veneessä.

– Unettomina hetkinä, kun en voi sytyttää valoja mieheni takia, kuvittelen tarinoita ja osaan suggeroida itseni mielessäni keinuvaan liikkeeseen. Uni tulee.

– Myös viileän ja lämpimän yhdistelmä takaa hyvät unet: huoneessa saa olla jopa hieman kylmä ilma, mutta peiton täytyy olla painava ja lämmin. Oma tyyny, jossa on ”minun muotoni” on supertärkeä. Kotimaassa kuljetan tyynyäni aina mukana.

Haastateltavien nimet on vaihdettu.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto