Keskeneräiset työasiat ja kotihuolet pyörivät Tapio Havaston mielessä, eikä uni tule. ET:n terveystiimi mietti miehelle keinoja, jotka auttavat hallitsemaan ja purkamaan stressiä sekä jaksamaan.

Kuka: Tapio Havasto, 55, Julkisten ja hyvinvointi­alojen liiton Helsingin yhteisjärjestön JHL:n puheenjohtaja.

Tavoitteet: saada parempi yöuni, oppia sanomaan ei, tarkkailla alkoholin käyttöä sekä selvitä rankasta elämäntilanteesta

Näin opit rentoutumaan

Työterveyshuollon erikoislääkäri  Vesa Nurmenniemen neuvot Tapiolle: 

  • Opettele sanomaan ei
  • Jaa vastuuta
  • Kehitä itsellesi keitaita, joissa voit olla oma itsesi: tee käsilläsi, liiku luonnossa
  • Listaa seuraavan päivän tehtävät paperille – se purkaa paineita
  • Selvitä unettomuuden syy
  • Turvaraja alkoholin käytössä on miehellä kaksi annosta päivässä ja 15–20 annosta viikossa. Jos se jatkuvasti ylittyy, käyttöä on rajattava tai harkittava alkoholinkäytön lopettamista kokonaan.

Lihaskuntoa ja mielihyvää

Fysioterapeutti  Anu Parantainen tekee Tapiolle lihaskuntotestin, josta tämä innostuu niin, että on valmis aloittamaan kuntosalitreenin. Anu ja Tapio tekevätkin treffit kuntosalille, missä Anu neuvoo Tapiolle sauvakävelytekniikkaa ja antaa lihaskunto-ohjelman. Anu suosittelee myös vesiliikuntaa. Anun neuvot Tapiolle:

  • Sauvakävelyn varvastyöntövaiheessa liikkeen tulisi kulkea päkiän yli kengänkärjen suuntaan, jotta polvet, lonkat ja selkä kuormittuisivat oikein.
  • Jännitä lantionpohja ja vedä napa sisään ylös. Siinä on keskivartalon lihasten tuki, joka pitää kehon jämäkkänä. Se tuntuu ja näkyy kävellessä, istuessa, tasapainossa ja keventää painoa lonkissa.
  • Ota sauvakävelyn rinnalle lihaskuntoharjoittelua kuntosalilla kaksi kertaa viikossa. 45–60 minuutin kiertoharjoittelussa treenataan vatsan, selän, pakaroiden ja hartiaseudun lihaksia. Vahva pakaralihas hoitaa lonkkaongelmaa.
  • Tapa harjoittaa keskivartalon lihaksia on kovasti muuttunut viime vuosina. Nykyään vahvistetaan syviä vatsa- ja selkälihaksia, ennen vahvistettiin vain pinnallisia. Syvät lihakset tukevat ja pinnalliset tekevät liikkeen.
  • Sauvakävelyn vaihtoehto voisi silloin tällöin olla uinti tai vesijuoksu. Vesiliikunnasta nauttii keho ja mieli. Se poistaa turvotusta, ei kuormita niveliä, ja sitä pystyy jatkamaan pitkään.

Lue muut Terveystiimi-artikkelit:

Verenpaine kuriin

Kolesteroli kuriin

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju