Keskeneräiset työasiat ja kotihuolet pyörivät Tapio Havaston mielessä, eikä uni tule. ET:n terveystiimi mietti miehelle keinoja, jotka auttavat hallitsemaan ja purkamaan stressiä sekä jaksamaan.

Kuka: Tapio Havasto, 55, Julkisten ja hyvinvointi­alojen liiton Helsingin yhteisjärjestön JHL:n puheenjohtaja.

Tavoitteet: saada parempi yöuni, oppia sanomaan ei, tarkkailla alkoholin käyttöä sekä selvitä rankasta elämäntilanteesta

Näin opit rentoutumaan

Työterveyshuollon erikoislääkäri  Vesa Nurmenniemen neuvot Tapiolle: 

  • Opettele sanomaan ei
  • Jaa vastuuta
  • Kehitä itsellesi keitaita, joissa voit olla oma itsesi: tee käsilläsi, liiku luonnossa
  • Listaa seuraavan päivän tehtävät paperille – se purkaa paineita
  • Selvitä unettomuuden syy
  • Turvaraja alkoholin käytössä on miehellä kaksi annosta päivässä ja 15–20 annosta viikossa. Jos se jatkuvasti ylittyy, käyttöä on rajattava tai harkittava alkoholinkäytön lopettamista kokonaan.

Lihaskuntoa ja mielihyvää

Fysioterapeutti  Anu Parantainen tekee Tapiolle lihaskuntotestin, josta tämä innostuu niin, että on valmis aloittamaan kuntosalitreenin. Anu ja Tapio tekevätkin treffit kuntosalille, missä Anu neuvoo Tapiolle sauvakävelytekniikkaa ja antaa lihaskunto-ohjelman. Anu suosittelee myös vesiliikuntaa. Anun neuvot Tapiolle:

  • Sauvakävelyn varvastyöntövaiheessa liikkeen tulisi kulkea päkiän yli kengänkärjen suuntaan, jotta polvet, lonkat ja selkä kuormittuisivat oikein.
  • Jännitä lantionpohja ja vedä napa sisään ylös. Siinä on keskivartalon lihasten tuki, joka pitää kehon jämäkkänä. Se tuntuu ja näkyy kävellessä, istuessa, tasapainossa ja keventää painoa lonkissa.
  • Ota sauvakävelyn rinnalle lihaskuntoharjoittelua kuntosalilla kaksi kertaa viikossa. 45–60 minuutin kiertoharjoittelussa treenataan vatsan, selän, pakaroiden ja hartiaseudun lihaksia. Vahva pakaralihas hoitaa lonkkaongelmaa.
  • Tapa harjoittaa keskivartalon lihaksia on kovasti muuttunut viime vuosina. Nykyään vahvistetaan syviä vatsa- ja selkälihaksia, ennen vahvistettiin vain pinnallisia. Syvät lihakset tukevat ja pinnalliset tekevät liikkeen.
  • Sauvakävelyn vaihtoehto voisi silloin tällöin olla uinti tai vesijuoksu. Vesiliikunnasta nauttii keho ja mieli. Se poistaa turvotusta, ei kuormita niveliä, ja sitä pystyy jatkamaan pitkään.

Lue muut Terveystiimi-artikkelit:

Verenpaine kuriin

Kolesteroli kuriin