Kuva 123RF
Kuva 123RF

Mystinen kipu vaivaa pelkästään öisin. Mitä asiaan sanoo lääkäri Risto Laitila?

Minua on vaivannut yöllinen jalkojen polttelu jo yli puoli vuotta. Mikähän niihin on iskenyt?

Iho kantapäiden syrjässä vähän punottaakin. Jotta saan nukuttua, minun pitää voidella jalkaterät jalkavoiteella illalla ja keskellä yötäkin. Päiväsaikaan polttelua ei tunnu, eikä mitään kipujakaan.

Minulla on eteisvärinä ja siksi käytössä monet lääkkeet. On betasalpaaja bisoprololi aamuin illoin, Marevan, losartaani, nesteenpoistolääke sekä kolesterolilääke rosuvastatiini. Verenkiertoko on huono?

Nimimerkki M-L

Kuulostaa enemmän ääreishermojen vialta, vaikka kyllähän tuo betasalpaaja voi ihon pintaverenkiertoakin heikentää. Onko ihoalueella ihottumaa ole? Tai hilsielyä ja kutinaa?

Pyydäpä, että joku koskettaa jalkojesi ihoa pumpulilla eri puolilta. Tunnetko kevyen kosketuksen joka paikassa? Entäs hammastikun piston? Aistitko sen yhtä terävänä kuin vaikkapa sääressä?

Jalkateriä voi poltella kellä vain satunnaisesti, mutta noin pitkäkestoinen pitää tutkia. Jos epäillään ääreishermon sairautta heikentyneen ihotunnon ja potilaan oireitten perusteella, on pitkä lista sairauksia, joita tulee poissulkea. On B₁₂-vitamiinin puutosta, kilpirauhasen vajaatoimintaa, sokeritautia. Huonolla tuurilla statiinikin voi olla syypää ääreishermovikaan.

Mutta älä nyt tämän perusteella lopeta rosuvastatiinin käyttöä, vaan juoksuta jalkasi lääkäriin.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.