Yhä useampi vaiva voidaan hoitaa ilman aikaa vievää lääkärikäyntiä. Netin ansiosta monen suomalaisen terveyspalvelut voivat jopa parantua.

Plim! Tietokoneen ruudulle ilmestyy pieni chatti-ikkuna. Sen avulla voi käydä tosiaikaista verkkokeskustelua päivystävän lääkärin kanssa.

Kysymykset, oireet ja ohjeet kirjoitetaan, mutta muuten nettivastaanotto ei poikkea mitenkään tavallisesta lääkärikäynnistä. Tarvittaessa potilas voi lähettää kuvan kipeästä kurkustaan tai kutisevasta ihottumastaan lääkärille, joka voi tehdä arvion saman tien. Jos vaiva vaatii reseptiä, sekin siirtyy sähköisesti Reseptikeskuksen tietokantaan. Sieltä mikä tahansa apteekki voi sen lukea, kun asiakas tulee noutamaan lääkkeitään.

Suurin apu terveysnettipalveluiden yleistymisestä on haja-asutusalueiden asukkaille.

Nettilääkäri voi kuulostaa kaukaiselta tulevaisuudenkuvalta, mutta toimivia palveluita tarjoaa jo moni yritys ja sairaanhoitopiiri.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Harvaan asutussa maassa lääkärikäynnille voi kertyä matkaa pahimmillaan satoja kilometrejä. Kun vielä valtaosa terveyspalveluista on tarjolla vain virka-aikaan, lääkärin tai terveydenhoitajan luo pääseminen vie helposti kokonaisen työpäivän. Suurin apu terveysnettipalveluiden yleistymisestä onkin haja-asutusalueiden asukkaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Arviolta 60–75 prosenttia perusterveydenhoidon potilastapaamisista voitaisiin hoitaa netti- tai puhelinpalveluna.

Tutkimustulosten perusteella on arvioitu, että jopa 60–75 prosenttia perusterveydenhoidon potilastapaamisista voitaisiin hoitaa netti- tai puhelinpalveluna. Arviota tukevat Lähi-Tapiolan Terveyshelppi-palvelusta saadut kokemukset. Palvelu laajentui muutama kuukausi sitten virtuaalisairaalaksi, joka on käytännössä kuin mikä tahansa yksityinen terveysasema - sillä erotuksella, että potilaat hoidetaan puhelimitse tai chattiviesteillä.

Jos asiakkaan tilanne vaatii tarkempaa tutkimusta, hänet ohjataan tapaamaan lääkäri kasvokkain.

Erityisen paljon etälääkärit ovat hoitaneet akuutteja hengityselinsairauksia.

– Kahden viime kuukauden aikana yli 70 prosenttia lääkärikäyntiä vaativista asiakastapauksista on voitu hoitaa etänä puhelimitse tai chatin avulla. Erityisen paljon etälääkärit ovat hoitaneet akuutteja hengityselinsairauksia ja erilaisia vammoja sekä loukkaantumisia, kertoo LähiTapiolan terveysjohtaja, lääketieteen tohtori Jani Tikkanen.

Yhden päivän aikana virtuaalisairaalassa saadaan hoidettua parhaimmillaan yli 700 asiakasta. Myös vanhempi väki on löytänyt virtuaalisairaalan: vanhin yhteyttä ottanut asiakas on yli satavuotias.

Vastaavanlaista palvelua tarjoavat muutkin yritykset. Esimerkiksi Terveystalolla on ympäri vuorokauden toimiva chattivastaanotto, Mehiläisellä Digiklinikka-niminen mobiilisovellus ja Doctagonilla videovastaanotto.

Kannasta terveystiedot ovat lähes kaikkien lääkärien katsottavissa.

Nettilääkäripalvelut tulevat todennäköisesti lisääntymään lähivuosina kaikkialla Euroopassa. Suomessa niiden yleistymisen mahdollistaa erityisesti Kanta-palvelu, johon jokaisen suomalaisen potilastiedot kertyvät. Kannasta terveystiedot ovat lähes kaikkien lääkärien katsottavissa. Palvelun ansiosta potilas voi ottaa yhteyttä vapaasti haluamaansa nettiterveyspalveluun ja luottaa siihen, että hoitava lääkäri näkee hänen hoitohistoriansa.

Erilaisista elintapasairauksista kärsii yhä useampi suomalainen. Vuosikymmenien terveysvalistuksen jälkeen suurin osa ihmisistä kyllä tietää liikkumattomuuden ja ylipainon riskitekijät, mutta ilman tukea elämäntapamuutosta on vaikea tehdä.

Nettipalvelut mahdollistavat tiiviimmän yhteydenpidon terveydenhuollon ja tukea kaipaavan asiakkaan välillä. Esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUS:n painonhallintatalo.fi tarjoaa aktiivista terveyslaihdutusvalmennusta. Siinä potilas saa käyttöönsä sekä laihtumista tukevat nettityökalut että valmentajan tuen. Aktiivinen yhteydenpito tukee uusien elämäntapojen vakiintumista.

HUS on panostanut viime vuosina muihinkin nettipalveluihin. Terveyskylä.fi-palvelun alle on koottu useita erilaisia "taloja". Ne tarjoavat apua esimerkiksi kivunhallintaan ja infektiotauteihin sekä tietoa syöpä- ja sydänsairauksista. Palvelulla oli viime vuonna yli miljoona käyttäjää.

Nettiterapiapalvelut ovat tärkeitä alueellisen tasa-arvon lisääjinä.

Nettiä voi käyttää potilaan tukena myös muulla tapaa. Esimerkiksi Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri ja Turun yliopistollinen keskussairaala kertovat verkkosivuillaan lähes reaaliajassa odotusajan eri leikkauksiin ja hoitoon pääsyyn.

Terapeutin sohvalle on usein vaikea päästä. Erityisen vaikeaa se on haja-asutusalueilla. Sen takia hiljalleen yleistyvät nettiterapiapalvelut ovat tärkeitä myös alueellisen tasa-arvon lisääjinä.

Vakavasti masentuneelle sängystä nouseminen voi olla liian raskasta, saati sitten kotoa lähteminen. Silloin ainoa mahdollisuus terapialle voi olla, että terapeutti soittaa videopuhelun potilaalle.

Tärkeintä terveydenhoidossa on se, että potilas saa terveydentilansa edellyttämää hoitoa käytettävissä olevien voimiensa rajoissa.

Hoitoa netistä

  1. Digiklinikka toimii tietokoneella ja kännykkäsovelluksella. Lääkäri tai hoitaja vastaa tunnin sisällä. mehilainen.fi
  2. Chat-lääkäripalvelu on avoinna ympäri vuorokauden. 46 euron hinta on tavallista vastaanottoa edullisempi. terveystalo.com
  3. HUS:n nettiterapiassa itsenäistä työskentelyä ohjaa terapeutti. Ilmainen. mielenterveystalo.fi

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 4/2018.

Sisältö jatkuu mainoksen alla